جامعه و شهروند 1396/12/01 |
![]() |
طرح تحول سلامت همچنان اجرا میشود |
همایون هاشمی/ نماینده مردم شهرستان های میاندوآب ،شاهیندژ و تکاب در سالهای اخیر نظام سلامت توانسته با استفاده از راهبرد مراقبتهای بهداشتی اولیه به پیشرفتهای چشمگیری در سطح كلی سلامت مردم و ارتقای شاخصهای مربوط به آن دستیابد، اما همچنان یكی از مهمترین دغدغههای سیاستگذاران، برقراری عدالت در سلامت و دسترسی به خدمات سلامت است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهعنوان متولی سلامت در کشور به وظایف و ماموریتهای کلی و اسناد بالادستی بهویژه سند چشم انداز ۲۰ ساله، سیاستهای كلی سلامت توجه دارد. طرح تحول سلامت بهعنوان یک جراحی بزرگ در حوزه سلامت محسوب میشود. این اقدام به یک فعالیت مناسب در حوزه پیشبینی و قدرت تصمیمگیری مناسب نیازمند است. همچنین طرح تحول سلامت به یک بسته مدیریتی قوی نیازمند است. در این شرایط وزیر بهداشت و درمان هم نشان داد که با تحولات مثبت در زمینه طرح تحول سلامت همراه است. هماکنون از رئیسجمهور خواستار اختصاص منابع مناسب برای اجرای این طرح هستیم، چون این طرح براساس قانون باید اجرا میشد و ما هم از این اقدام حمایت میکنیم. برای مثال وقتی یک اقدام آغاز میشود بهدنبال آن باید تمهیدات لازم برای اتمامش هم اختصاص یابد. در این وضعیت ماحصل اجرای طرح تحول سلامت را میتوان کاهش پرداختی از جیب مردم دانست، چون این اقدام یکی از طرحهای پر اهمیت بعد از انقلاب محسوب میشود. این در حالی است که هماکنون این طرح از کم و کاستیهای متعدد برخوردار است. در این شرایط وزارت بهداشت و درمان بهتنهایی توانایی برطرف سازی این کم و کاستیها را ندارد، بلکه دیگر دستگاههای مربوطه هم میتوانند وارد عمل شده و به رفع مشکلات و نارساییهای این طرح بپردازند. هماکنون یکی از نارساییهای عمده در طرح تحول سلامت کمبود منابع است. این وضعیت در فعالیت پزشکان، پرستاران و دیگر فعالان در عرصه بهداشت و درمان تاثیر گذار بوده است. برای مثال باید تاکید کرد که کمبود منابع در سالجاری برخی از مراکز بهداشت و درمان را با ضرر و زیان مواجه کرده است. با این تفاسیر دولت باید برای پایدارسازی منابع اقدامات مناسب انجام دهد. بنده و دیگر همکاران در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بهدنبال کمکرسانی به بخش بهداشت و درمان برای تسهیل در ارائه خدمات هستیم. اشاعه نگرانی در جامعه ممنوع در شرایط کنونی با بررسی مصاحبههای برخی از کارشناسان باید به آنها گفت که اطلاعاتشان درباره اقدامات در بخش طرح تحول سلامت و چگونگی اجرای آن نادرست است و مردم را دچار نگرانی میکنند. همگان باید بدانند که بر اساس قانون طرح تحول سلامت اجرا میشود. در این شرایط انتقال هر گونه استرس و نگرانی به مردم درست نیست. نباید مردم از تغییر و تحولات در این زمینه هراسان باشند، بلکه بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده باید ارتقای خدماترسانی به مردم، کاهش انواع هزینهها، پایدار سازی منابع، اجرای پزشک خانواده و سیستم ارجاع را در اولویت قرار داد. همچنین هر یک از این اقدامات به خودی خود یک طرح مناسب در حوزه بهداشت و درمان کشور محسوب میشود. وقتی مقام معظم رهبری و علمای عظام از طرح تحول سلامت به نیکی یاد میکنند، باید گفت که این طرح فراملی است و به دولت یا هیچفرد دیگری تعلق ندارد. بنابراین نباید این طرح را با واکنشهای عجولانه و غیرکارشناسی زیر سوال برد. در حالی که این طرح با اشکالات فراوان روبهرو است، اما اشکالات موجود به معنای زیر سوال بردن این طرح نیست. در این شرایط میتوان با اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده، گایدلاینها و دیگر اقدامات طرح تحول سلامت را اصلاح کرد. رضایت شرکا در بخش درمان جلب میشود هماکنون مردم از طرح تحول سلامت رضایت نسبی دارند، اما پزشکان، متخصصان، داروخانهها، سونوگرافی و ... بهدلیل عدم پرداخت هزینهها از سوی سازمانهای بیمهگر متضرر هستند. بنده بهعنوان رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس تاکید میکنم که رضایت شرکای کاری در حوزه بهداشت و درمان را میتوان جلب کرد. باید دانست که هزینهها در حوزه بهداشت و درمان گزاف و تامین آن هم نگرانکننده نیست. بنابراین با برنامهریزی و اقدامات کارشناسی شده میتوان این کاستی را برطرف کرد. بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده طرح تحول سلامت برای مردم با افزایش خدمات همراه است. بنابراین شاهد کاهش خدمات نیستم. هر چند الگوهای مدیریتی با تجدیدنظر و برنامه ریزی جدید همراه است. این در حالی است که اگر حوزه بهداشت و درمان کشور از نظر منابع هم مشکل نداشت، باز هم این محدودیتها ایجاد میشد؛ چرا که فقط با اجرای این طرح کموکیف اجرای آن مشخص شد. تحول نظام درمان باسیستم ارجاع امیدواریم بتوانیم برای برنامه پزشک خانواده الگوی بومی و مناسب طراحی، اجرا و مستقر کنیم. این الگو باید بتواند اهداف نظام سلامت کشور را در نظام ارجاع که شامل هدایت مناسب بیماران به سمت درمان، بدون دردسر برای بیمار و نظام سلامت است، تامین کند. پرداختن به این الگو یکی از موضوعات پر اهمیت در اقتصاد سلامت است؛ چرا که با اجرای آن نباید پول گزاف از جیب بیمار هزینه شود و بیمهها و دولت نیز متحمل فشار اقتصادی نباشد. یکی دیگر از ویژگیهای این الگو برقراری هماهنگی بین حوزه بهداشت، درمان و امور اجتماعی در قالب یک مثلت و همکاری هر یک از ضلعهای آن با یکدیگر است. برای اجرای مدل بومی نظام ارجاع و پزشک خانواده باید سه معاونت اجتماعی و وزارت بهداشت و درمان در کنار هم قرار گیرند تا بتوان بر اساس پایلوتی که انجام میدهیم، اشکالات را پیدا و این نظام را مستقر کنند. این نظام میتواند ما را به اهداف خود در زمینه اقتصاد سلامت برساند، اما در عین حال نیاز به فرهنگسازی هم دارد و باید با صبر و دقت انجام شود. با بررسی چگونگی اجرای سیستم ارجاع در دنیا باید گفت که تنظیم کردن خدمات باعث صرفه جویی در صرف وقت و هزینه شده است. برای مثال وقتی ما نظام ارجاع را نمونه هوشیاری و هوشمندی دقیق در طرح تعریف کردیم، یعنی در این اقدام سعی شده با صرف هزینههای مکرر و برطرف سازی هدر رفت وقت را در اولویت قرار داد. در گام نخست باید نظام ارجاع در کشور اجرا شود و به این شکل دیگر بیمار برای خود به تصمیمگیری نمیپردازد، بلکه در این اقدام یک فرد متخصص و دانش محور پرونده بیمار را مدیریت میکند. در این شرایط بیمار کمترین آسیب را دیده و با کاهش هزینهها و تسریع در درمان روبهرو است. برای مثال با بررسی مزایای اجرای پزشک خانواده باید گفت که این گونه فعالیتها سیستم بهداشت و درمان کشور را متحول میکند. پس با این تفاسیر با پایدارسازی منابع، نظام ارجاع و پزشک خانواده و مدیریت صحیح میتوان در بخش بهداشت و درمان کشور اقدامات مناسب انجام داد. انتهای پیام/ |