جامعه و شهروند 1396/07/15 |
![]() |
تطبيق كودكان با محيطهاي جديد آموزشي |
مرضیه سعدی/ با شروع مدارس و آغاز مرحله جدیدی از زندگی کودکانی که برای آموزش بیشتر به مهدکودکها و پیشدبستانیها سپرده میشوند، گاه مشاهده میشود که بعضی از کودکان هنوز با مشکلاتی برای پذیرش محیطهای جدید آموزشی و جدایی از والدین مواجهند! که یکی از مهمترین آنها اضطراب است. اضطراب، احساسي ناخوشایند است که در آن فرد موقعیتهای محیطی را بیشتر از آنچه که خطرناک باشند، پرخطر احساس میکند و حتی موقعی که خطری در کار نیست احساس تنش و ناراحتی دارد. ممکن است ترس و اضطراب کودکان از دید اطرافیان و والدین غیرمنطقی و بیاهمیت به نظر برسد ولی برای خود کودک بسیار واقعی است و به درک و همراهی اطرافیان نیاز دارد. اضطراب با دو دسته علائم جسمی و فکری همراه است. علائم جسمی مانند حالت تهوع، استفراغ، دلدرد، سردرد، لرزش، تعریق، تکرر ادرار، احساس تنگی نفس، احساس سبکی سر و... علائم فکری مانند فراموشکاری و اشکال در تمرکز، نگرانی راجع به وقوع اتفاقات ناگوار در آینده، درگیری فکری و یادآوری دائم کارها و رفتارهای گذشته، توجه افراطی درباره توانایی و کارایی خویش، نیاز به تأیید از طرف محیط و اطرافیان، که گاهی کودک در زمان رفتن به مهد یا مدرسه برخی از این علائم را بروز میدهد، گاهی هم کودک شروع به پرخاشگری و لجبازی میکند، حتی ممکن است کودک بهانه بیاورد که محیط را دوست ندارد. در شروع مدرسه طبیعی است که کودک تا حدی از دورشدن مادر یا مراقب احساس ناراحتی میکند اما این حالت نباید بیشتر از یک ماه طول بکشد. روانشناسان حوزه کودک معتقدند عوامل زیر میتواند در ایجاد و تشدید اضطراب کودک تأثیرگذار باشد: - خستگی و بیماری کودک - تغییر در عادات و برنامههای منزل - تغییراتی که در خانواده رخ میدهد، مانند تولد فرزند جدید و... - گفتن کلماتی مانند: «دوستت ندارم» و ... . اما از جمله راهکارهایی که میتواند به والدین در این زمینه کمک کند: وقتی قرار است هر نوع جدایی بین والدین و کودک صورت گیرد حتما باید کودک را از این موضوع مطلع کرد. بهعنوان مثال اگر مادر برای خرید بیرون میرود و کودک را با پدر تنها میگذارد حتما باید برای کودک توضیح دهد که قصد بیرونرفتن دارد و مهمتر از همه زمان برگشت خود را نیز اعلام کند. وقتی زمانی برای بازگشت به کودک اعلام میکنیم حتما باید بهموقع نزد کودک بازگردیم، اگر میگوییم بعد از خوردن ناهار یا پایان برنامه کودک بعدازظهر برخواهیم گشت، حتما این کار را انجام دهیم. درواقع، باید برای کودک نشانه زمانی مشخص کرد تا او متوجه شود و اطمینان یابد که مادر چه زمانی بازمیگردد. انتهای پیام/ |