جامعه و شهروند 1394/05/03 |
![]() |
فاز دوم آموزش شهروند الکترونیک در آذربایجان غربی اجرا میشود |
سرعت در انجام امور مختلف، یکی از ویژگیها و ضرورتهای زندگی مدرن است. در شرایطی که زمان، نقش مهمی در موفقیت و پیشرفت امور دارد؛ باید از تکنولوژیها و ابزار ارتباطی جدید برای سرعت بخشیدن به امور ضروری روزمرهمان استفاده کنیم. به گزارش ناي قلم، واژهی شهروند الکترونیک که چند وقتی است رایج شده و به آن پرداخته میشود؛ در صورت گسترش و فراگیر شدن در کل جامعه و برای همهی امور، باعث صرفهجویی فراوان در زمان و هزینههای ناشی از نیروی انسانی و رفت و آمدهای طولانی و ارائهی خدمات شبانهروزی با سرعت و دقت بیشتر میشود، در واقع شهروند الکترونیک با مراجعه به شهر الکترونیک که همان فضای مجازی است میتواند همهی خدمات مورد نیاز شهری را در هر زمان و مکانی دریافت کند. بنابراین شهروند الکترونیک کسی است که توانایی انجام وظایف روزمرهی خود را با کمک ابزارهای الکترونیکی داشته باشد. چنین شهروندی برخلاف شهروند سنتی برای زندگی در عصر ارتباطات و اطلاعات اعتماد به نفس بیشتری دارد و با توانایی بیشتری از حقوق شهروندی خود دفاع میکند، با توجه به نقش ارتباطات و اطلاعات در زندگی روزمره شهروندان، فراهم سازی بستر استقرار شهر الکترونیکی بیش از پیش احساس میشود گرچه تاکنون تلاشهای بسیاری در زمینه افزایش سطح آگاهی مردم در زمینه علم و فناوری و ارتقای کیفیت خدمات الکترونیک انجام شده است لیکن با عنایت به سرعت سرسام آور موج آی تی هنوز در جایگاه حقیقی خود قرار نگرفتهایم. نمونه ای از این تلاشها نصب و راه اندازی پایانه های خرید و فروش در فروشگاهها و مراکز خدماتی و ارائه خدمات الکترونیک توسط بانکها، ارگانها و سازمانهای مختلف را میتوان نام برد که البته قابل تقدیر است ولی کافی نیست. به نظر میرسد در جامعه ما زیربناییترین و اساسیترین پایهها در آموزش شهروند الکترونیک از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست و هنوز فرهنگسازی و اطلاعرسانی کافی و مناسبی در این خصوص انجام نشده است. عدم توجه لازم برای آموزش مهارتهای رایانه در نظام آموزشی را میتوان علت اصلی این ضعف بزرگ برشمرد.
در هر حال طرح سراسری شهروند الکترونیک میکوشد تا به روند بستر سازی دولت و خدمات الکترونیک تسریع بخشد که یقیناً این امر محقق نمیشود جز با آموزش تمامی شهروندان و آشنا کردن آنها با موضوع شهروند الکترونیکی. شهروند الکترونیک از برنامه های تدوین شده برای افق 1404 شهری بوده که یکی از سیاستهای راهبردی شهرداری ارومیه است. معاون برنامه ریزی شهرداری ارومیه در تشریح این برنامه میگوید: مهمترین هدف این برنامه آماده سازی شهروندان برای دستیابی به آموزشهای شهروند الکترونیک و فراهم سازی بستر استقرار شهر الکترونیکی است، شهروندان در طول زندگی خود و بنا به مسئولیتهای فردی و اجتماعی، نقشهای متفاوتی ایفا میکنند که در این میان، شهروند الکترونیک فردی است که توانایی انجام وظایف روزمره با کمک ابزارهای الکترونیکی را داشته باشد. حسین دوستی میافزاید: برنامه ریزی برای اجرای این طرح بر این هدف استوار است که هر یک از شهروندان پس از گذراندن آموزشهای لازم، بتوانند از ابزارهای الکترونیکی برای تامین نیازهای خود استفاده کنند و از ظرفیتهایی که در اختیار دارند، به خوبی استفاده کنند. وی اظهار میدارد: شهروندان با ثبتنام در طرح شهروند الکترونیک میتوانند از آموزش رایگان با موضوع مهارتهای حرفه ای کار با رایانه، زبان انگلیسی، کسب و کار آنلاین، امنیت اطلاعات در فضای سایبری، سبک زندگی سالم، شهروند الکترونیک، مقدمات سرمایه گذاری در بورس بهرهمند شوند. به گفته دوستی ثبت نام فاز دوم شهروند الکترونیک از 28 تیرماه آغاز شده است و تا دهم مردادماه شهروندان میتوانند با ارسال عدد یک به سامانه 500018 نسبت به ثبت نام اقدام کنند. وی با بیان اینکه این سیستم آموزشی با مشارکت استانداری، شهرداری، صدا و سیما و آموزش فنی و حرفه ای در سطح استان اجرا میشود و پس از اتمام دوره در صورت درخواست شرکت کنندگان مدارک معتبر اعطا میشود، تصریح میکند: در این دوره 100 هزار نفر از شهروندان استان از آموزشهای لازم بهرهمند میشوند. دوستی میافزاید: دفتر آموزش شهروند الکترونیک در تمام شهرداریهای استان راه اندازی شده است و علاقمندان میتوانند در صورت نیاز سوالات خود را به صورت حضوری یا تلفنی مطرح و پاسخ آنها را دریافت کنند. انتهای پیام/ |