جامعه و شهروند 1394/11/30 |
![]() |
هجوم پوسترهای انتخاباتی که زیبایی شهر را به تاراج برده است |
لیلا نوری باوجوداینکه مهلت تبلیغات انتخاباتی از ماهها قبل مشخصشده بود، نهتنها برخی نامزدها مقید به این بازه زمانی نبودند بلکه طی هفتههای گذشته تبوتاب تبلیغات انتخاباتی در مرکز استان و نیز مراکز شهرستانهای استان قابلمشاهده بود. به گزارش نای قلم، محدودیتهای قانونی تبلیغاتی هرچند از تریبونهای مختلف بارها اعلام شده اما تبلیغات نمایندگان فعلی با ایجاد دفاتر به اصطلاح «دفتر ارتباطات مردمی» در گستره وسیع و نامزدهای جدید با ایجاد جلسات و محافل شبانه، گستردن سفرههای رنگین و... چندان به حدود قانونی توجه نداشته است. به طوری که دوگانگی تبلیغ قانونی یا غیرقانونی بارها از سوی اصحاب رسانه از مسئولان و ناظران سؤال شد و همواره با این پاسخ که ما هرگونه تخلف را رصد میکنیم خاتمه یافت. از هفتههای قبل اغلب نامزدهای انتخاباتی به شیوههای مختلف در سطح شهر تبلیغات خود را آغاز کردهاند و درحالیکه میروند تا خود قانونگذار باشند چندان محدودیتهای قانونی را موردتوجه قرار ندادهاند. محافل شبانه به اسم هماندیشی شاید بتوان گفت اولین تحرکات تبلیغی نامزدها از مهمانیها و دور همی با طرفداران آغاز شد. برخی از این مهمانیها که با تماس تلفنی به مهمانان و دعوت از آنها همراه بود، به حدی با افزایش آماری مواجه بود که میتوان گفت تقریباً برای هر نامزدی تجربه شد. گردهماییهای نامزدها که در برخی مواقع در منزل شخصی یا در منزل یکی از طرفداران برگزار میشد در بیشتر مواقع با صرف ناهار، شام و حتی صبحانه همراه بود. فضای مجازی خوب یا بد؟ دستگاههای ناظر اعلام کردند که فضای مجازی را به جد رصد میکنند و هرگونه توهین و افترا را موردبررسی قرار میدهند. بااینوجود در فضاهای مجازی نیز تحرکات تبلیغات انتخاباتی صرفاً با این عنوان که از سوی طرفداران نامزد است و نه خود وی در برخی مواقع چندان موردتوجه قرار نگرفت. در این میان بودند نامزدهای رد صلاحیت شدهای که همچنان نیز تبلیغات انتخاباتی دارند و حاضر نشدهاند کنارهگیری خود از انتخابات را بپذیرند. بااینوجود تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در فضاهای مجازی که حتی بر روی خروجی برخی رسانههای معتبر نیز مشاهده شد، قابل کتمان نیست و سایتها، کانالها و صفحات اینترنت از توانمندیهای بالقوه و بالفعل آقا و خانم نامزد گفتند و آنچه مغفول ماند مهلت قانونی تبلیغات بود. ستادهای پر زرقوبرق با عکسهای درشت با اعلام تدریجی نتایج صلاحیتها شکل جدید تبلیغات آغاز شد و آن رشد قارچ گونه ستادهای تبلیغاتی بود. نگاه سلیقهای و برخوردهای غیر قاطع با ستادهای تبلیغاتی ازجمله موضوعاتی است که موجب شد حتی برای مردم نیز مهلت تبلیغات محل سؤال شود. گرچه رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه از ایجاد 400 جایگاه تبلیغاتی رایگان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری خبر داد اما متاسفانه با آغاز قانونی و رسمی تبلیغات رسمی کاندیداها، حجم والای تبلیغات آنها نیز فشرده تر شده به طوری که علاوه بر مکان های تعیین شده برای انتخابات، تمام دیوارهای شهر هم اشباع از پوسترها و شعارهای طرفداران کاندیداهای مورد نظر شده است. همچنین به تمام کانون های تبلیغاتی طرف قرارداد شهرداری از طریق شهرداری کتبا" ابلاغ شده است که اماکن تبلیغاتی تحت اختیار خود را به نحوی برنامه ریزی کنند که همه کاندیداهای سطح شهر به صورت عادلانه از اماکن فوق بهره مند شوند. از این رو کاندیداها و طرفدارانشان باید توجه کنند که با نصب پوسترها در هر جایی، چهره شهر و استان را زشت می کنند و از آنجایی که استان ما، یک استان توریست پذیر است و ایام عید را در پیش داریم، آشفته بازار نازیبا و آلودگی بصری را در ایام عید به مسافران نشان خواهند داد. باید در نظر داشت که شهر متعلق به همه ماست، زیبای بعد از انتخابات هم سهمی بزرگ در آرامش و آسایش مردم دارد لذا لازم است در این راستا تمام طرفداران کاندیداهای مجلس تمام همت و تلاش خود را تنها در مسیر قانونی به کار ببرند. انتهای پیام/ |