جامعه و شهروند 1401/04/27 |
![]() |
پوسیدهترین شیوههای تربیتی: پاک کردن صورت مساله به جای حل مساله |
«کودکی بستنیاش از دستش سر میخورد و روی فرش میریزد. مادر سراسیمه به طرفش میدود و پرتنش میغرّد: کی این بستنی رو ریخت؟ کودک هراسان و درمانده، نام یکی از بچههای فامیل یا همسایه را بر زبان آورده و میگوید فلانی. مادر عصبانیتاش فروکش کرده و ادامه میدهد: عه؟ فلانی ریخته؟ چه بچهی بدی. میکُشمش. پسر من ماهه. بستنی رو روی فرش نمیریزه که. پسر خوشحال و مسرور از این پیروزی و کلاهی که سر مادرش گذاشته، میخندد و میرود که به بازیاش برسد. مادر هم مینشیند برای پاک کردن فرش». بیاییم چند ایراد این روش تربیتی را بررسی کنیم: 1- مادر به کودک میآموزد که از حقیقت فرار کرده و دروغ بگوید. 2- کودک یاد میگیرد که مسئولیت کارهایش را نپذیرد و در شرایط سخت دیگران را متهم و مقصر کند. 3- کودک میفهمد بهجای حل کردن مساله، صورت مساله را پاک کند. 4- کودک عذرخواهی کردن و شجاعت اخلاقی در پذیرش اشتباهش را نمیآموزد. 5- کودک فکر میکند مصون از خطا است. و هیچگاه اشتباه نمیکند و اگر موضوعی پیش بیاید مقصرش حتما دیگران هستند. 6- کودک حس میکند که چقدر والدیناش سادهلوح هستند و به راحتی میشود آنها را فریب داد. 7- مادر با تمیز کردن فرش به کودک میگوید تو هر خرابکاریای در طول زندگی کردی، دخالتی در بهبود شرایط نکن. چون دیگران میآیند و اوضاع را درست میکنند. *بیشتر کاستیهای رفتاری و شخصیتیِ در طول زندگی انسانها، مربوط به دوران کودکی است و محیط و آموزشها. *شمایی که اسمتان را گذاشتهاید: «بزرگتر» حواستان به رفتارتان با «کودکان» باشد. رضا مقصودی انتهای پیام/ |