فرهنگ و اندیشه 1394/04/14 |
![]() |
روابطعموميها پلي براي ارتباطات دوسويه |
یکی از کلیدهای موفقیت عملکرد سازمانها و روابط عمومیها، ارتباط صحيح آنها با رسانههاست. همان طور كه رسانهها نقش تعيين كنندهاي در تنویر افکار عمومی برعهده دارند روابط عموميها نيز در نظام ارتباطی و اطلاع رسانی سهم بسزايي در افزایش آگاهیهای عمومی جامعه دارند لذا به صراحت ميتوان ادعا كرد كه روابط عمومیها و رسانهها دو كانون مهم در امر فرهنگسازي هستند. بيترديد یکی از مهمترین و حساسترین وظایف روابط عمومیها برقراری ارتباطی صحیح و اندیشمندانه بر پایه عقل و خرد با رسانه های جمعی است، سازمان و روابط عمومی موفق است که رسانهها را در کنار خود و خبرنگاران را همراه با خود داشته باشد چرا که روابط عمومیها از طريق رسانههاست كه مقصود اصلی و جان کلام گزارشهای سازمان را به سمع و نظر مخاطبان ميرسانند و از طرفي اين رسانهها هستند كه میتوانند اطلاعات لازم را در اختیار روابط عمومیها بگذارند و بگویند که انتظارات مردم چیست و به عنوان پل ارتباطی بین سازمان و مردم عمل کنند. چه بسا در تعريف روابط عمومي نيز آمده است كه روابط عمومي يعني هنر کاربرد خردمندانه از رسانهها برای نفوذ در افکار عمومی، به عبارتي رسانهها یک کانال کلیدی برای آگاه سازی شهروندان هستند تا آنان را از فعالیت و نقش سازمان، قدرت و جایگاه آن به طور مطلوب و شایسته آگاه و مطلع سازند. در شرايطي كه کارشناسان علوم ارتباطات مهمترین وظیفه یک روابط عمومی پویا و فعال را تلاش برای انتشار فعالیتها و اهداف سازمانی از یک سو و برانگیختن توجه عمومی نسبت به عملکرد سازمان یا مجموعه از دیگر سو برشمردهاند سوال اين است كه روابط عمومي دستگاههاي اجرايي استان در اين زمينه تا چه حد موفق بودهاند، رابطه دوسویه رسانهها و روابط عمومیها چگونه است، خود با چه چالشهايي مواجه هستند؟ و... حسام شيرازه محبت، مديركل روابط عمومي استانداري و دبير شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان در گفتوگو با ناي قلم به سوالات اين پايگاه خبري تحليلي پاسخ داد كه باهم ميخوانيم: به عنوان اولين سوال اصلیترین وظیفه روابط عمومیها را تشريح بفرماييد. روابط عمومي، وظایف بسیار زیادی دارد که نمیتوان گفت کدام یک بر دیگری ارجحیت دارد و در کل همه وظایف اصلی هستند و شاید بتوان چنین اظهار داشت که روابط عمومی وظیفه آیینه يك سازمان را دارد که هرچه شفافتر باشد بهتر است و با همین شگرد میتواند در افكار عمومي نفوذ کند و به صورت کلی به قول اساتید علوم ارتباطات، کار روابط عمومی این است که ببيند چطور میتواند رفتار انسانها را تغییر دهد و تأثیرگذاری روی سبک زندگی مردم داشته باشد. به عنوان دبیر شورای هماهنگی روابط عمومیهای دستگاههای اجرایی استان بفرمایید روابط عمومیها تا چه اندازه از آموزشهای منسجم حرفه ای برخوردارند؟ متأسفانه مسئلهی کمبود نیروی انسانی آموزش دیده در روابط عمومیها مشهود است. بنابراین، یکی از موانع اصلی مسئلهی کمبود نیروی انسانی متخصص در این کانون مهم ارتباطی است و همین عدم شناخت و آگاهی کافی نسبت به تواناییها، جایگاه و محدودیتها و ظرفیتها از سوی روابط عمومیها به عنوان یکی از مهمترین نواقص و تنگناهای ارتباطی مطرح است. هرچه این رکن مهم با آموزش صحیح و مناسب، بالنده و کارآمد شود، قطعاً در تحولات و پویایی سازمانها نقش بی بدیلی را ایفا خواهد کرد. روابط عمومیها به دلایل مختلف باید بتوانند گام به گام و در عین حال با سرعتی بیش از پیش روشهای سنتی را با آموزشهای لازم در عرصه نوین کنار گذاشته و با استفاده از ابزارهای الکترونیک وظایف خود را انجام دهند. به غير از آنچه عنوان كرديد، عمده مشکلی که روابط عمومیها با آن دست به گریبان هستند را تشریح فرمایید. متأسفانه در ایران نگرش به روابط عمومی تبلیغاتی است به طوری که این امر باعث شده در بسیاری از سازمانها بخش روابط عمومی مبدل به بخش تبلیغات سازمان شود که این امر موجب دور شدن روابط عمومی از رسالت اصلی خود شده و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دو سویه میپردازد. به خاطر همین است که مدیر روابط عمومی بودن در ایران کار سختی است! سخت از آن جهت که یک مدیر روابط عمومی در ایران، با تمام مسئولیتهایی که به وی محول میشود، اختیار تام برای برنامه ریزی، نوآوری و اجرای وظایف اش ندارد و این تازه آغاز ماجراســت ...! عدم حضور کارشناسان متخصص در پست سازمانی روابط عمومی، از دیگر مشکلات اساسی میباشد وعدم آشنایی مدیران با وظایف روابط عمومیها و استمرار نگاه سنتی به این حوزه، عدم وجود آموزش مناسب برای نیروها، فقدان فرهنگ روابط عمومی و عدم فرهنگ سازی، نامناسب بودن ساختار تشکیلاتی، عدم برخورداری از بودجه مناسب برای انجام امور و برخی مسائل دیگر همه از مشکلات حوزه روابط عمومیها میباشند. در حالی که روابط عمومی یعنی نبض تپنده دستگاه و در صورتی که نیروی متخصص در روابط عمومی حضور داشته باشد و مدیریت حمایت لازم را بنماید ما شاهد خواهیم بود که صداقت محور فعاليت خواهد بود و همدلی و همزبانی بین کارمندان به ایجاد سازمانی سلامت و پویا کمک میکند روابط عمومي موفق سعي مي کند سازمان را پویا و شاداب نگهدارد و در نهایت روابط عمومي موفق بين مردم و سازمان تعامل مطلوب ايجاد میکند. بخشنامه اخیر استانداری تا چه حد میتواند در تبیین جایگاه روابط عمومیها موثر باشد و چشم انداز آینده کاری روابط عمومیها را چگونه میبینید؟ بعد از حضور بنده در این پست طی دیدارهایی که با مسئولین روابط عمومیها داشتم متوجه برخی مشکلات شدم که همین مسئله باعث شد تا اقدام به تهیه و تنظیم این بخشنامه نماییم و امیدواریم این بخشنامه بتواند گرهی از کارهای روابط عمومیها باز نماید و البته این میسر نخواهد شد مگر با کمک خود خانواده روابط عمومیها و پیگیریهایی که انجام خواهند داد یکی از وظایف روابط عمومي این موضوع است که بايد مردم را به حقوق خود آگاه نمايد و حال اگر خودش نتواند از حقوقش دفاع بکند و یا اصلا حقوق خود را بشناسد که جای بسی تاسف است اما در نهایت باید بگویم حوزه روابط عمومی یکی از حوزههایی است شرایط متفاوتی را در آینده تجربه خواهد کرد میتوان پیش بینی کرد که در آینده روابط عمومیها شفاف، محتوا محور، مشارکت کننده و مخاطب محور خواهند بود. و اما مهمترین موضوع اينكه به نظر جنابعالي ارتباط روابط عمومی با رسانه های مکتوب و مجازی چگونه تعریف میشود و این ارتباط را در شرایط حاضر چگونه ارزیابی میکنید؟ روابط عمومیها و رسانهها را میتوان به ستونهای پلی تشبیه كرد که نقش بی بدیل در ایجاد ارتباط دوسویه میان دولت و ملت را عهده دار هستند. اطلاع رسانی شفاف و به موقع از وظایف روابط عمومیها است زیرا با این اقدام از اطلاع رسانی نادرست جلوگیری خواهد شد. اما باید اعتراف کرد در حوزه روابط عمومیها نیازمند تغییر نگرش جدی هستیم چرا که روابط عمومیها جامعه بزرگ مخاطبان خود یعنی مردم را به فراموشی سپردهاند و فقط به دنبال کسب رضایت مدیران خود هستند. روابط عمومیها مسئولند به مردم اطلاعات دهند و این با همکاری رسانهها مقدور خواهد بود و باید از ظرفیت کلیه رسانهها اعم از مکتوب و مجازی استفاده نمود. استانداری آذربایجان غربی نیز در بحث همکاری با رسانهها البته هر رسانه دارای مجوز در قالب نشریات مکتوب و خبرگزاریها را به رسمیت میشناسد و آماده همکاری میباشد. البته هستند در این میان سایتهای خبری مجوز دار استانی که میتوان از پتانسیل این سایتها نیز استفاده كرد و گاها نیز دیده شده که میزان تأثیرگذاری همین پایگاهها از نشریات مکتوب و خبرگزاریهای رسمی کشوری نیز بیشتر بوده است. در اینجا جا دارد از کلیه رسانه های استان تشکر کنم که واقعا در بحث اطلاع رسانی همراه ما بودهاند. انتهاي پيام/ |