جامعه و شهروند 1401/01/19 |
![]() |
آسیبشناسی بازگشایی مدارس پس از یک وقفه دوساله |
حسین معافی/ آسیب شناسی بازگشایی مدارس پس از کرونا پس از یک وقفه دوساله بیش از دو سال است که با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاهها آموزشها بهصورت غیرحضوری و مجازی برگزار شده و در ماههای پایانی سال گذشته نیز به صورت ترکیبی (حضوری + غیرحضوری) اجرا میشد. با توجه به افت تحصیلی و کمسوادی دانشآموزان و آسیبهای روحی، روانی و جسمی که برای دانشآموزان در پی داشت، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت که در هر شرایطی، کلاسهای حضوری در مدارس و دانشگاهها برگزار گردد و در مدارس هیچ آموزش مجازی انجام نشود و از 14 فروردین بر اساس برنامههای درسی ملی آموزشها فقط بهصورت حضوری دنبال شود. به دنبال تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، آموزش و پرورش نیز در تعطیلات نوروز دستورالعملی را مبنی بر بازگشایی مدارس و آموزشهای حضوری اجباری ارسال نمود که کوچ آموزشی دانشآموزان از فضای مجازی به آموزش حضوری محسوب میشود. در بخشنامه بازگشایی مدارس که از 14 فروردین اجرایی عملیاتی شده، ایرادات و تناقض هایی وجود دارند؛ بهعنوان مثال فاصلهگذاری اجتماعی به علت محدودیت فضایی کلاسهای درس، حذف شده و در بخشی از این بخشنامه، آموزشهای غیرحضوری ممنوع شده ولی در اطلاعیههای بعدی، آموزش مجازی برای دانشآموزان کرونایی و کسانی که بیماری زمینه ای دارند تجویز شده است. بدون در نظر گرفتن ماه مبارک رمضان و تقلیل ساعات کاری معلمان، زمان تشکیل کلاسهای حضوری 90 دقیقه اعلام شد که دوباره و بعد از چند روز ساعت تشکیل کلاسها کاهش یافت. حرکت از تربیت غیررسمی به تربیت رسمی و برگزاری کلاسها بهصورت کاملاً حضوری بعد از دو سال، چالشها و آسیبهایی را به دنبال دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود: - در روزهای گذشته و به دنبال دید و بازدیدهای نوروزی، برخی از شهرها در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند که مراقبتهای بیشتری را در مدارس برای آموزشهای حضوری، میطلبد. - حذف فاصلهگذاری اجتماعی به علت کوچک بودن فضای کلاس و ازدحام دانشآموزان از ایرادات مطرح شده است. - در دستورالعمل جدید، تجربههای آموزشی بهدستآمده در دوران کرونا از قلم افتاده و فراموش شده و گویا نباید به سمت استفاده از روشهای نوین آموزشی و بهکارگیری فن آوریهای روز دنیا حرکت کنیم. - با ممنوع بودن آموزشهای غیرحضوری، پس چگونه و به چه شکلی باید دانشآموزان بیمار و کرونایی آموزش ببینند. 90 دقیقهای بودن کلاسهای درس در ماه مبارک رمضان و با زدن ماسک در کلاس برای معلم و دانشآموزان، سخت و طاقتفرسا خواهد بود. - برای پیگیری امور بهداشتی، بسیاری از مدارس مراقب سلامت و مربی بهداشت ندارند. - مدارسی که دارای خوابگاه دانشآموزی هستند باید دقت بیشتری را در رعایت موارد بهداشتی، به ویژه در انجام سه مرحله واکسیناسیون انجام دهند. - متأسفانه برخی از مدارس بودجهها و تجهیزات لازم و کافی برای ضدعفونی و رعایت شیوهنامههای بهداشتی را در اختیار ندارند. - همراه داشتن گوشی موبایل در مدرسه نیز از مواردی است که باید توسط والدین و مسئولین، مدیریت شود. - عادت کردن به آموزشهای مجازی حتماً مقاومتهایی را از سوی اولیاء و دانشآموزان برای حضور در مدرسه در پی خواهد داشت. - حساس بودن برخی خانوادهها در رعایت موارد بهداشتی مدارس و ترس از بیمار شدن و نپذیرفتن انجام واکسیناسیون باعث میشود که از حضور فرزندان در مدرسه جلوگیری نمایند. - نبودن سرویس مدارس و عدم همکاری شرکتهای حمل و نقل در روزهای پایانی سال تحصیلی، برای رفتوآمد دانشآموزان از مشکلات حضوری شدن کلاسها در این موقع از سال تحصیلی است که باعث سردرگمی خانوادهها شده است. - در روزهای اول اجرای این بخشنامه، باید انعطافپذیری بالایی از سوی عوامل مدرسه صورت پذیرد تا دانش آموزان به این شرایط عادت کنند. * در راستای کاهش آسیبها و چالشهای کوچ آموزشی دانشآموزان از فضای مجازی به حضور در مدارس، هم والدین و هم آموزش و پرورش باید تمهیدات و اقداماتی را انجام دهند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم: -نقش والدین *تشویق و ترغیب دانشآموزان به حضور در مدرسه و برخورداری از آموزشهای حضوری و انجام فعالیتهای تربیتی و پرورشی و مشارکت در کارهای اجتماعی *انجام و تکمیل واکسیناسیون فرزندان خود *مدیریت سرویس دانش آموزان برای رفتوآمد به مدرسه *دانشآموزانی را که علایم سرماخوردگی دارند و مشکوک به کرونا هستند به مدرسه نفرستند. *همراهی و کمک به دانشآموزان در منزل جهت انجام فعالیتهای بدنی و انجام برخی از کارهای روزمره در منزل -نقش آموزش و پرورش و مدارس *تغییر و اصلاح برنامههای درسی با توجه به تجربیات بهدستآمده در دوران کرونا *اختصاص و واریز بودجههای کافی برای رعایت مسائل بهداشتی و برگزاری کلاسهای جبرانی و تقویتی ناشی از افت تحصیلی کرونا *توجیه و آموزش اولیاء در بازگشایی مدارس توسط رسانه ملی، مطبوعات و شبکههای اجتماعی *تأمین و سازماندهی مربی بهداشت و مراقب سلامت در برخی از مدارس *برگزاری کلاسها در محیطهای بزرگ و سالنهای ورزشی *تهویه مناسب کلاسها و تجهیز مدارس به اقلام بهداشتی *جلوگیری از حضور دانش آموزان علامتدار *شناسایی و تشویق معلمان و دانشآموزانی که واکسن نزدهاند به انجام و یا تکمیل واکسیناسیون * برگزاری فعالیتهای ورزشی، تربیتی و پرورشی در مدارس *کاهش ساعات درسی به یک ساعت در ماه مبارک رمضان *برگزاری کلاسهای جبرانی و تقویتی برای کسانی که دچار افت تحصیلی شده اند *استمرار روشهای نوین تدریس در مدارس و استفاده از فن آوریهای جدید آموزشی *اهمیت دادن بیشتر به امور پرورشی و انجام فعالیتهای فوق برنامه که در آموزش های مجازی مغفول مانده بود *هماهنگی بیشتر مسئولین در انتشار اخبار مربوط به بازگشایی مدارس و جلوگیری از تصمیمگیریهای شتابزده و غیرکارشناسی *انعطافپذیری و عدم سختگیری زیاد از سوی مدارس در روزهای اولیه بازگشایی انتهای پیام/ |