فرهنگ و اندیشه 1400/08/13 |
![]() |
افزایش تعامل و همکاری روابط عمومیها با رسانهها |
مشاور امور هماهنگی و رسانه استاندار آذربایجان غربی با اشاره به سیاست ها و برنامه های استاندار آذربایجان غربی در حوزه رسانه و دیدگاه های مثبت ایشان در راستای افزایش تعامل و همکاری با رسانهها گفت: از تمام صاحب نظران، فعالان رسانهای و تمام كساني که دغدغه پیشرفت و آبادانی استان را دارند دعوت میکنیم برای رسیدن به نقطه مطلوب جايگاه استان در شاخصهاي توسعهاي در کنار ما قرار گیرند. به گزارش نای قلم، علی رزازی امروز در جلسه ویدئو کنفرانس با مدیران روابط عمومی فرمانداریهای استان اظهار کرد: روابط عمومی فرمانداریها و دستگاههای اجرایی استان مهمترین بازوان اطلاعرسانی عملکرد دولت هستند. وی اطلاعرسانی به موقع و سریع، انعکاس شفاف و درست اخبار و رویدادها با گستره زیاد و حتی تا دورافتاده ترین نقاط استان را مورد تاکید قرر داد و افزود: تمام افراد جامعه باید بدانند که خدمتگزاران آنان در نظام اسلامی چه اقداماتی را برای رفع مشکلات آنها انجام می دهند و برای توسعه و آبادانی کشور تلاش می کنند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که "روابط عمومی" در عصری که مصداق عینی دهکده جهانی مارشال مک لوهان است، واژه نامآشنایی است. از دیدگاه این نظریهپرداز مشهور رسانهای، برای زیستن در این دهکده جهانی که باعث نزدیکی افراد به یکدیگر شده، اهمیت ارتباطات جمعی افزایش یافته و بشر برای زیستن به حداقل اطلاعات نیاز دارند. الوین تافلر نویسنده و پژوهشگر برجسته آمریکایی نیز مفاهیمی همچون انقلاب دیجیتالی، انقلاب ارتباطات و تغییرهای فناورانه را به جهانیان شناساند و امروزه ارتباطات و اطلاعات یکی از راهکارهای موثر در پیشبرد اهداف و فعالیتها در تمام عرصههاست. بنابراین، افراد ضمن اینکه به ارتباطات میانفردی نیاز دارند، ادارات، ارگانها، سازمانها و نهادها نیز برای هماهنگی های بین بخشی، میان بخشی و ارتباط با دنیای خارج از سازمان، نیازمند حوزه ارتباطی هستند که با عنوان «روابط عمومی» شناخته میشود. آنچه مطمح نظر اين سطور است، ارتباط روابط عمومیها با رسانههاست. روابط عموميها براي اطلاع رساني و ارتباط با افکار عمومي به ابزارهایي نیاز دارند که مهمترینشان انواع رسانهها هستند و رسانهها نیز براي تغذیه مخاطبان خود، به اطلاعاتی نیاز دارند که بخشي از آنها توسط روابط عموميها تولید و عرضه ميشود. لذا روابط عمومیها و رسانههاي جمعی به عنوان دو کانون مهم از نظام ارتباطی و اطلاعرسانی نقش تعیین کنندهاي در افزایش آگاهیهاي عمومی جامعه، فرهنگسـازي و تنویر افکار عمومی برعهده دارند و زمانی میتوانند به اهداف خود نائل آیند که ارتباطی، صحیح، اندیشمندانه برپایه عقل و خرد، تخصصی و منطقی داشته باشند. به نظر میرسد امروزه به دلیل کاستیهایی چون کمبود نیروي انسانی متخصص، سنتی عمل کردن برخی روابط عمومیها، به روز نبودن، جزیرهای عمل کردن، عدم اعتماد از سوي دستاندرکاران روابط عمومی نسبت به نمایندگان رسانههاي جمعی، از طرفی کمبود خبرنگاران تخصصی و عدم ثبات خبرنگاران در حوزههاي کاري، عدم رعایت اصول اخلاقی و شرافت حرفهاي روزنامهنگاري از سوي رسانهها، مشکلات اقتصادی و رفتارهای غیرحرفهای رسانهها، تعامل روابط عمومیها با رسانهها نیازمند بازنگری و بازتعریف مجدد است و باید در کنار روابط عمومیهای متخصص به سمت رسانههایی شناسنامهدار حرکت کرد. امید که در مدیریت جدید شاهد تغییر و تحول در این زمینه باشیم. انتهای پیام/ |