جامعه و شهروند 1400/07/21 |
![]() |
نرخ آسیب های روانی ـ اجتماعی در مرز بحران |
با گذشت 18 ماه از بسته بودن درهای مدارس، حالا دیگر خانوادهها هم نگران ادامه این تعطیلی و تبعات ناشی از آن برای دانشآموزان هستند. اگرچه در 1.5 سال گذشته، آموزش دانشآموزان از طریق فضای مجازی پیگیری شد اما بهدلیل آماده نبودن زیرساختها و عدم آشنایی معلمان و خانوادهها با این سبک از آموزش، آسیبهای بسیاری به دانشآموزان وارد شد و هماکنون مسئولان وزارت آموزش و پرورش نسبت به افت تحصیلی پنهان دانشآموزان که در سالهای آتی خود را به نمایش خواهد گذاشت، هشدار میدهند؛ اُفت تحصیلی بهویژه اُفت تحصیلی پنهان، موضوعی نیست که بهسادگی و در جریان گزارشهای مستمر ارائه شود و توجه مدیران و برنامهریزان را به خود جلب کند؛ بنابراین تغییرات مدیریتی در سطوح مختلف، تمایل مدیران به دفاع از عملکرد خود، فراهم نشدن فرصتهای مناسب برای اندیشیدن درباره افت تحصیلی، پیشآمدها و دغدغههای مختلف، ممکن است باعث غفلت و انکار موضوع شود. ترکتحصیلهای گسترده معضل دیگری است که بهواسطه بسته بودن کامل درهای مدارس رخ داد و مشخص نیست پس از بازگشایی مدارس، چهتعداد از دانشآموزان بهویژه در مناطق محروم و حاشیه شهرها پشت نیمکتهای مدارس بازنمیگردند؛ آنگونه که مسئولان آموزش و پرورش میگویند باید منتظر ترکتحصیلهای گسترده بود. تفاوت در کیفیت آموزشهای مجازی ارائهشده به دانشآموزان مدارس دولتی با مدارس غیردولتی از مشکلات دیگری است که باید نسبت به تبعات آن و تعمیق شکاف آموزشی میان دانشآموزان حساس بود، از سوی دیگر برخی والدین، مهارت و امکانات لازم برای مشارکت در آموزش فرزندانشان را ندارند. طراحی و تولید محتوای آموزشی چندرسانهای که نیازهای دانشآموزان را برطرف کند، نوپاست و راهی طولانی برای رسیدن به بلوغ و جایگزینی با آموزش حضوری در کلاس درس دارد و در فراهم نبودن چنین فضایی، شاهد ایجاد تنش و درگیری میان والدین و دانشآموزان در جریان آموزش مجازی هستیم. کنار تبعات آموزشی بسته بودن درهای مدارس شاید بتوان اصلیترین دلیل بازگشایی مدارس را بحث بهداشت روانی دانشآموزان دانست، هماکنون روانشناسان در خصوص انزوا و خانهنشینی دانشآموزان و عوارض بلندمدت آن هشدار میدهند. یک روانشناس می گوید: نرخ آسیب های روانی ـ اجتماعی در برخی شاخص ها آنقدر بالا هست که به مرز بحران رسیدهایم، لذا برای مساله سلامت روان نه در طول یک هفته بلکه در طول تمام سال باید فرهنگ سازی کنیم. دکتر محمد حاتمی می افزاید: بیش از یک و نیم سال است جامعه تحت فشار این پاندمی است و به دلایل مختلفی مردم از نظر روانی شرایط خوبی ندارند و سلامت روان افراد جامعه خصوصا افرادی که از نظر اقتصادی و جسمی با مشکل مواجه شدهاند؛ چندان مناسب نیست و به طور کلی مطابق با شاخص های مختلف، سلامت روان جامعه را چندان خوب ارزیابی نمیکنیم. به گفته وی شاخصهای تعیین کننده سطح سلامت روان متنوع هستند و نرخ درگیری مردم با برخی شاخصها مثل افسردگی، تنهایی، انزوا طلبی و وسواس نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. حاتمی با بیان اینکه در شرایط پاندمی کووید ۱۹ مردم نیاز به مشورت، صحبت و گفتگو دارند تا بتوانند با مشاوران مسائل خود را مطرح کنند، تصریح کرد: مداخله در بحران از کارهای مهم روانشناسان و مشاوران است که در این شرایط بسیار ضرورت دارد. خیلی از خانوادهها نیاز شدید به خدمات روانشناسی و مشاوره دارند و بخش اعظمی از مردم کشور از این خدمات محروم هستند. با توجه به روند واکسیناسیون فرهنگیان و دانشآموزان و از سوی دیگر آسیبهای حاصل از ادامه آموزش مجازی، بیشتر کارشناسان و حتی خانوادهها دیگر به این نتیجه رسیدند که آموزش حضوری نهتنها یک نیاز بلکه ضرورت است و بیشترین ضربه و آسیب ادامه تعطیلی مدارس متوجه دانشآموزان است. طبق اعلام آموزش و پرورش، تکمیل چکلیست بهداشتی، قدم اول در ورود به فرآیند آموزش حضوری یا غیرحضوری است چون حتی اگر آموزش در مدرسهای بهصورت غیرحضوری انجام شود، تکمیل چکلیست بهداشتی میتواند در تشخیص زمان آموزشهای حضوری و اولویتبندی مدارس در آموزش حضوری کمک کند.مناطق آموزشـی برای مدارسی که بیش از 300 نفر دانشآموز دارند میتوانند از نیمه دوم آبان ماه با رعایت کامل مفاد دستورالعمل و توجه به شـرایط و اقتضائات منطقه آموزشی، رسیدگی به درخواست بازگشایی این دسته از مدارس را بررسـی کنند منوط به آنکه مدرسه شرایط بازگشایی را داشته باشـد، مدارس لازم است در هر شرایطی حدنصاب تراکم کلاسی را رعایت کنند و تعداد روزهای آموزش حضوری این دسته از مدارس برای هر گروه در صورت اقتضـا حداقل 2 روز در هفته تعیین شود. انتهای پیام/ |