1400/03/24 |
![]() |
حال شهر خوب نیست |
اغلب نامزدها از ماهها پیش فعالیت خود را در پوشش حضور در فضای مجازی، شناسایی افراد بانفوذ طایفهها و محلههای مختلف، حضور در آیینهای ختم و عروسی، حضور آرام در فضای رسانهای و ... آغاز کرده اند. تا زمان اعلام رسمی نتایج تایید صلاحیتها نیز کمپینهای حمایت از نامزدها در فضای مجازی به تعداد زیاد ایجاد و پیامرسانها به جولان نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها درآمد. اما از همان ثانیههای شروع تبلیغات رسمی در بسياري از شهرها علايم راهنمايي و رانندگي، تابلوهاي راهنماييكننده، ديوارها، جداول حاشيه خيابان، پست برق و مخابرات، صندوق صدقات، ايستگاههاي اتوبوس،پلهاي هوايي، چراغهاي راهنمايي و رانندگي، تيرهاي برق، درب برخي از اماكن دولتي و درختان شهر از پوسترهاي كاغذي در امان نبوده و زشتي شهرها را دو چندان كرده است. حامیان کاندیداها در شب هنگام و با استفاده از نردبان، کامیون و هر وسیلهای که در ارتفاع بتوان کارکرد عکسهای کاندیداهای خود را میچسباندند. در اين دوره از انتخابات رفتار انتخاباتي نامزدها براي بسياري از شهروندان مورد توجه قرار ميگيرد و شهروندان دغدغهمند گاهي انتخابشان را نسبت به رفتار انتخاباتي نامزدها مشخص ميكنند. از اين رو، بعضي شهروندان، چسباندن تبليغات كاغذي بر در و ديوار را نوعي تبليغات منفي براي نامزدها قلمداد ميكنند. اما چرا تعدادي از نامزدها اصرار بر تبليغات كاغذي دارند؟ اين مساله را ميتوان از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار داد. اينكه مشخص است نامزدها از ناشناخته يا كمتر شناخته بودن خودشان در سطح شهر آگاه هستند و تنها راه شناساندن خودشان را در چسباندن پوسترهاي كاغذي ميبينند. به نظر ميرسد نامزدهاي علاقهمند به چسباندن پوستر كاغذي آشنايي و آگاهي كافي از قدرت و تاثير رسانه و فضاي مجازي را ندارد. رفتار نامزدهاي علاقهمند به تبليغات كاغذي همچنين نشان ميدهد كه اهميتي براي سيماي شهري و نظافت قائل نميشوند. پيشبيني ميشود در انتخابات پيشرو كساني پيروز ميشوند كه عقبه و اعتبار اجتماعي دارند و هم به قدرت رسانه به شيوه حرفهاي آن اعتقاد دارند و هم از نفوذ رسانه با شيوههاي متفاوت آن براي معرفي خودشان به اطياف مختلف بهره ببرند. اكنون فعالان محيط زيستي ميگويند به كسي كه اموال عمومي را تخريب كند، راي نميدهيم. آنها تبليغات روي كيسههاي پارچهاي و ليوان همراه را نمونه خوبي از تبليغات جايگزين معرفي كردهاند. همچنین استفاده از پنل پیامکی برای تبلیغات انتخاباتی، وبسایت حرفهای، استفاده از اینستاگرام، تلگرام و توییتر از دیگر راه های دستیابی به موفقیت است که باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد. مریم مروی انتهای پیام/ |