جامعه و شهروند 1400/02/30 |
![]() |
بایدها و نبایدهای آزمونهای حضوری |
حدود 24 هزار نفر از دانش آموزان آذربایجان غربی در آزمونهای نهایی پایه دوازدهم که به صورت کشوری برگزار میشود و حدود 46 هزار نفر از دانش آموزان استان نیز در آزمونهای این پایه که به صورت استانی برگزار میشود، حضور دارند. بر اساس اعلام اداره کل آموزش و پرورش استان، رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی اعم از ضدعفونی حوزههای آزمون، فاصلهگذاری استاندارد، غربالگری افزاد مشکوک، تمهید اتاقهای ایزوله و تهیه لوزام بهداشتی مورد نیاز در دستور کار قرار گرفته است. انتقادهای زیادی مبنی بر حضوری برگزار شدن این آزمونها در رسانهها و شبکههای اجتماعی مطرح شده است اما مهدی بهلولی کارشناس آموزشی نظر دیگری دارد. وی در یادداشت خود آورده است: اینکه تعدادی از دانشآموزان و خانوادههای آنها نگران وضعیت فرزندانشان در زمان شیوع کرونا باشند، امری بهحق و طبیعی است. با استناد به موضوعات آموزشی اگر برگزاری آزمون نهم حضوری نباشد، اتفاق چندان مهمی رخ نمیدهد، اما در پایه دوازدهم تاثیر امتحانات نهایی بسیار مهم است. بارها در رسانهها، مخالفت خود را با کنکور اعلام کردهام، ولی بالاخره کنکور در میان خانوادهها یک واقعیت است و میلیونها خانوار در طول سال برای فرزندانشان برنامهریزی و سرمایهگذاری میکنند. اگر پایه دوازدهم مجازی و غیرحضوری برگزار شود، حق یک عده از شاگردان ممتاز پایمال خواهد شد، چون دانش آموزانی که درس خوان نیستند، در آموزش مجازی به تقلب روی میآورند. آموزش و پرورش نمیتواند به خواسته مجلس و کارشناسان بهداشت تن دهد و در آن زمان عدهای از دانشآموزانی که درس خوان و استعداد درخشان هستند، از این امر آسیب میبینند، چون اصلا آزمونهای مجازی ایمنی ندارد. اگر این آزمونها برای دوازدهمیها غیرحضوری باشد، در واقع عدالت آموزشی و اجتماعی به شدت برای دانشآموزانی که زحمت کشیده و امید دارند که نمرهها و معدلشان در کنکور تاثیرگذار باشد، آسیبزا خواهد بود و ممکن است یک نسل از دانش آموزان با استعداد، از چرخه دانشگاهها خارج شوند، البته این مطالب من به معنای آن نیست که از موقعیت خطرناک کشور غافل باشیم، اما آموزش و پرورش با جابهجایی زمان آزمونها یا رعایت موارد سختگیرانه پروتکلهای بهداشتی، این آزمونها مثل بسیاری از کشورها برگزار نماید. کما اینکه برگزاری کنکور در سال گذشته مشکل چندانی ایجاد نکرد. باور داریم که در این موضوع حق با آموزش و پرورش است و باید عدالت آموزشی اجرا شود. برنامههای آزمونهای نهایی مانند کنکور تقریبا یکساله است و از قبل این برنامهها چیده میشود. چهارماه پیش برنامهها به دانشآموزان ابلاغ شده و سال گذشته نیز در زمان اوج کرونا، چندین آزمون دانش آموزی و کنکور برگزار شد و مشکلی پیش نیامد، چون برخلاف دوره دبستانی، بچهها در آزمونهای نهم و دوازدهم بزرگ هستند و پروتکلهای بهداشتی را بهخوبی رعایت میکنند و خطر آن بسیار کمتر از برگزاری کلاسها در مقاطع تحصیلی دبستان است. در این میان اعتراض دانش آموزان به دلیل فشارهایی است که در یکسال اخیر به این قشر وارد شده و کسی آنها را نشنیده و ندیده است. در دوره همهگیری کرونا، دانشآموزان بسیاری به دلیل فقر و فقدان تبلت و گوشی هوشمند از تحصیل بازماندند. از سوی دیگر برگزاری آزمونهای حضوری در این وضعیت کرونایی، ناشی از عدم ارزیابی کامل آموزش و پرورش از موقعیت و شرایط تهدیدآمیز کرونایی و امکانیابی مدارس حاضر در هر استان است. انتهای پیام/ |