فرهنگ و اندیشه 1400/02/20 |
![]() |
سند "گفتمانسازی واحد رسانهای" در آذربایجان غربی تدوین میشود |
اولین نشست تدوین سند "گفتمانسازی واحد رسانهای" ظهر امروز در محل سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بنا را بر این گذاشته است تا با هماندیشی رسانهنگاران و اساتید فعال در این حوزه در راستای تحقق گفتمانسازی، آسیبشناسی وضعیت موجود رسانهها و تعیین چشمانداز رسانهای حرکت کند، از همین رو اولین نشست ایجاد بسترهای لازم برای تدوین سند "گفتمان واحد رسانهای" خود را با حضور دکتر ناصر خدایاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، امید سیاح رئیس گروه رسانه، یوسف پیربوداقی رئیس خانه مطبوعات، دکتر شفیع بهرامیان عضو شورای اطلاعرسانی استان و جمعی از اصحاب رسانه، برگزار کرد. امید سیاح، رئیس گروه رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ابتدای این نشست به نقش رسانهها در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی و اهدافی چون هویت ملی اشاره کرد و اینکه رسانهها امروزه به عنوان یکی از اثرگذارترین ابزارهای فرهنگی و فرهنگساز در جوامع، نقش کلیدی در گفتمانسازی برای توسعه دارند. رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی نیز گام اول برای گفتمانسازی رسانهای را تعیین شاخصها، معیارها و ضوابطی عنوان کرد که لازمه یک کار رسانهای هستند. به گفته یوسف پیربوداقی، در گام بعدی باید به پاسخ این سوالها برسیم که مخاطب در سیاستگذاریهای خبری رسانهها در چه جایگاهی قرار دارد؟ مختصات مخاطب عصر امروز چیست؟ تصور رسانه از مخاطب خبر چگونه است؟ و مخاطب از رسانه چه انتظاراتی دارد؟ وی اضافه کرد: با پاسخ به این سوالات و تعیین شاخصها است که میتوانیم به گفتمان واحد دست یابیم و این گفتمانها باید به سرانجام برسند. *رسانهها حرکت در یک مسیر هدایت شده را برنمیتابند سپس استاد و پژوهشگر حوزه ارتباطات و روابط عمومی پیرامون "گفتمانسازی رسانهای" به ایراد سخن و دیدگاه هایش پرداخت و گفت که گفتمانسازی به این معنی نیست که رسانهها به صورت واحد هدایت شوند چراکه این نهادها گرایشها و خط مشیهای مختلفی دارند و حرکت در یک مسیر هدایت شده را برنمیتابند. سپس شفیع بهرامیان در توضیح این مهم به اندیشههای یورگن هارماس، نظریه پرداز مطرح علوم اجتماعی در حوزه عمومی گریزی زد و اینکه حوزه عمومی عرصهایست که افراد در مباحث باز و علنی با گفتگو، بحث و استدلال، مشارکت میکنند و از این طریق اختلاف نظرات حل میشود. وی اذعان کرد: قبل از سال 76، بین حاکمیت و مردم خلاء وجود داشت، رسانه ها نتوانسته بودند تبدیل به حلقه واسط بین حاکمیت و مردم شوند، آئینه تمام نمای افکار عمومی نبودند و نتوانسته بودند همکار و همیار اثربخش دولت یا حاکمیت برای پیشبرد برنامه های توسعه باشند تا این که "حوزه عمومی هابرماس" از سال 76 وارد ادبیات سیاسی شد تا این خلاء جبران شود. این پژوهشگر حوزه ارتباطات و روابط عمومی به اهمیت "حوزه عمومی" در شرایط فعلی اشاره کرد و ادامه داد که حوزه عمومی یعنی اینکه امکان نقد، حمله و دفاع برای هر فکری، جناحی و گروهی بدون ترس و لکنت زبان در بستر جامعه وجود داشته باشد و رسانهها هم تسهیلکننده و کمککننده آن باشند. بهرامیان افزود: رسانهها زمانی میتوانند گفتمانسازی را بسترسازی کنند که امکان طرح دیدگاههای گوناگون و نقد و بررسی آنها فراهم شود. به اعتقاد این پژوهشگر حوزه ارتباطات و روابط عمومی، پارادایم باید نامحدود، باز و غیرمحصور باشد و تابوها شکسته شود، در این پارادایم افراد، گروهها و قومیتها بتوانند با انواع رسانهها به تبادل افکار و اطلاعات بپردازند و امکان رقابت وجود داشته باشد. عضو شورای اطلاعرسانی استان، سپس به نقش برجستهسازی رسانهها اشاره کرد و گفت که رسانهها در ایجاد اولویتهای فکری و تعیین موضوعات مهم و مورد بحث مخاطبان نقش اساسی ایفا میکنند و این مهم در آستانه انتخابات به طور کامل احساس میشود. بهرامیان، فراهمسازی بستر مناسب برای نقد و تبادل افکار را لازمه تعدیل فضا و افزایش مشارکت مردم عنوان و بیان کرد که مشارکت زمانی اتفاق میافتد که فضای سیاسی لازم به وجود آید، همه حرفها شنیده شود و رسانهها در این راستا کمک کنند در غیر اینصورت هیچ گفتمانی نمیتواند شکل گیرد. *تشریح مبانی گفتمان رسانهای سپس برای جمعبندی مباحث مطرح شده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به ایراد سخن پرداخت و گفت که گفتمان اصطلاحی است که در زمینهها و رشتههای گوناگونی چون فلسفه، جامعهشناسی، انسانشناسی و زبانشناسی بهطور گسترده به کار برده شده است و فیلسوفان و نظریهپردازان مختلف درباره دامنه، مفهوم، نقش و کارکرد آن، نظریههای گوناگونی مطرح کردهاند و درباره آن دیدگاههای گوناگونی داشتهاند. حجتالاسلام دکتر ناصر خدایاری افزود که مباحث سواد، دانش، تخصص، اخلاق و جامعهشناسی، روانشناسی، تبلیغات، استقلال عمل رسانهای و نقش رسانهها در انتخابات به عنوان اجزاء و مبانی "گفتمان رسانهای" مطرح هستند و میتوانند مورد بحث و بررسی قرار گیرند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اذعان کرد: رسانهها باید از هماکنون زمینهساز حضور مردم در انتخابات باشند. اقشار مختلف را با تولید محتوا به اهمیت انتخابات آگاه و انتخابات گذشته را آسیبشناسی کنند. خدایاری، همچنین گفت که رسانهها یکی از ابزارها و ارکان مهم و اثرگذار در مسیر کسب موفقیت و شتاببخشی به روند رشد و تعالی و توسعه همهجانبه به شمار میآیند و ضروری است عوامل توسعهنیافتگی استان را تشریح کنند. وی با بیان اینکه رسانهها در جامعه باز معنا پیدا میکنند نه جامعه بسته، گفت که ما سه جامعه سیاسی، مدنی و تودهوار داریم. خدایاری افزود: جامعه سیاسی متشکل از سه لایه دولت، نهادهای مدنی و مردم است که نهادهای مدنی از جمله احزاب، سندیکاها، اتحادیهها و رسانهها به عنوان پلی هستند که تعادل را برقرار میکنند و پیام مردم را به دولتمردان و سیاستهای دولت را به مردم انتقال میدهند و راه را برای تعامل دوسویه برقرار میکنند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، استقلال رسانهها را شرط لازم برای ایجاد تعامل دوسویه بین دولت و ملت عنوان و تصریح کرد که حفظ استقلال اصلیترین رسالت رسانههاست تا بتوانند نقش خود را ایفا کنند. در این نشست اعضای حاضر دیدگاههای خود را بیان کردند. کد خبرنگار: 983127 انتهای پیام/ |