جامعه و شهروند 1394/10/01 |
![]() |
نبود ارتباط میان دانشگاه و صنعت دليل بيكاري در استان است |
دانشگاه و صنعت دو نهاد كليدي هستند كه بر محور دانايی ميباشند چرا كه "نیروی انسانی" موتور اصلی بخش صنعت محسوب ميشود و "نیروی انسانی" در دانشگاه پرورش مییابد، لذا دانشگاه از آنجايي كه ميتواند در نشر نوآوری و احیای تکنولوژی خدمات ارائه دهد، در لایههای مختلف کسب و کار از جايگاه ويژهاي برخوردار بوده و در اين زمينه نقشآفرین است. از همه مهمتر اينكه امروزه با توجه به سرعت رشد و توسعه اقتصادي و تغییرات شتابنده و فزاینده بازارهای جهانی "صنعت" براي اينكه بتواند در عرصه توليد باقي بماند نياز فوري و ضروري براي مطابقت دادن خود با شرايط امروز بازار دارد كه تنها راهكار آن انتقال دانش و مهارت از سوي نيروهاي متخصص است. همين كافيست تا بتوان به اهميت ارتباط و تعامل دانشگاه به عنوان "مرکز تولید علم و فناوری" و صنعت به عنوان "استفاده کنندگان علم و فناوری" پي برد. چه ذكر اين نكته نيز خالي از لطف نيست كه متأسفانه مراكز دانشگاهي از سه وظیفه تولید دانش، انتقال دانش و همچنین نشر و اشاعه دانش بهطور عمده بر انتقال دانش تأکید دارند و ضروري است سر فصل دروس دانشگاهی نیز علاوه بر این که ارائه دهنده دانش هستند مهارتی نیز باشند تا دانشجويان علاوه بر اينكه اطلاعات علمي كسب ميكنند با اصول مديريتي، مهارت کارهای صنعتی و نحوه کار در محیط صنعتی آشنا شوند تا دانشگاهها به معناي واقعي محل تربيت نيروهاي خلاق و كارآفرين باشند. موضوعي كه مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی نيز امروز در جلسه مشترك ميان بخش صنعت و دانشگاه متذكر شد و گفت كه بسیاری از فارغالتحصیلان دانشگاهی مهارت زیادی ندارند و نیاز است دانشگاهها در کنار ارائه مباحث نظری در حوزه ارائه دانشهای مهارتی نیز فعالتر عمل کنند. هوشنگ عطاپور به اين نيز اشاره كرد كه اگر بخواهیم صنعت قوی، خوب و توانمندی داشته باشیم در گروی این است که راه دانشگاه را به درون مراکز تولیدی باز کنیم و این دو بال توسعه را گره و پیوند بزنیم. او به معضل بيكاري در استان نيز اشاره كرد و اينكه رفع آن يكي از دغدغههاي اصلي مديريت استان است، سپس اظهار كرد ارتباط دانشگاه و صنعت موتور محرکه اشتغالزایی و بستر مناسبی برای تعمیم و توسعه راهکارهای اشتغال در این استان است. عطاپور ضمن اينكه یکی از مهمترین دلایل بیکاری جوانان فارغالتحصیل دانشگاهی را ارتباط کم میان دانشگاه و صنعت عنوان كرد به اين نيز تاكيد كرد كه مراکز آموزش عالی ظرفیتهای بالقوه ای دارند و ميتوانند با تربیت نیروهای متخصص بسترساز رشد اقتصادی با محوریت ایجاد اشتغال باشند. عطاپور همچنين به نتايج يك نظرسنجی اشاره و تصريح كرد: بیشترین دلایل بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی، نبود ارتباط میان دانشگاه و صنعت، حمایتهای کم مالی و اعتباری از کارآفرینان، نبود اطلاعات کافی دانشجویان از فضای کسب و کار و کم بودن بودجه پژوهشی دانشگاهها عنوان شده است. او در ادامه آشنا نبودن دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی با پارکهای علم و فناوری، نبود نگاه جامع به کارآفرینی، نبود سرمایه اولیه برای کارآفرینی و نبود بسترهای اداری لازم برای کارآفرینی را از دیگر دلایل ارتباط کم صنعت و دانشگاه و بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی در استان عنوان کرد. مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی سپس از شناسايي قابليتهاي توسعهاي استان خبر داد و گفت بخشهاي صنعت، گردشگري، آب، صنايع پاييندست كشاورزي و هممرزي استان با سه كشور مزيتها و پتانسيلهاي استان هستند كه مراكز آموزش عالي ميتوانند در اين بخشها ورود پيدا كنند. عطاپور تصريح كرد كه مقوله توسعه به عنوان یک امر جامع و فراگیر در برگیرنده همه اقدامات است که بسترهای لازم برای پیشرفت در تمام شرایط را فراهم میکند چه بسا معضل مهم اشتغال نيز رفع ميشود. سخن آخر اينكه با اتحاد و آمیختگی دانشگاه و صنعت است كه با تأثیرپذیری و تأثیرگذاری متقابل از همدیگر، زمینههای رشد خود و توسعه جامعه را به دنبال میآورد بنابراین دانشگاه و صنعت دو ركن اساسی توسعه در هر جامعهای محسوب میشوند و همكاری بین این دو، شرط لازم برای موفقیت و شتاب بخشیدن به فرآیند توسعه، به ویژه توسعه پایدار است. برای برقراری و پایداری این ارتباط، لازم است فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها براساس نیازهای حال و آینده جامعه، به ویژه نیازهای صنعتی، تدوین شود و همچنین بقا و رشد مراكز صنعتی در گرو همگامی با تحولات علمی و فناورانه است. انتهاي پيام/ |