1400/02/05 |
![]() |
یک چهارم مردم ایران تلویزیون نگاه نمیکنند |
نتایج نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در ایران به نام «اوقات فراغت در دوران کرونا» نشان میدهد ۲۶.۲ درصد پاسخدهندگان برنامههای تلویزیونی شبکه های مختلف صداوسیما را نگاه می کنند و علاوه بر آن، 71 درصد مرد نیز علاقه ای به برنامه های تلویزیون های ماهواره ای ندارند. به گزارش نای قلم به نقل از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، به استناد این نظرسنجی، ۲۹.۱ درصد پاسخگویان اعلام کردهاند در ایام کرونا نسبت به قبل، بیشتر فیلم سینمایی نگاه میکنند. ۲۱.۷ درصد پاسخگویان نیز به میزان قبل به تماشای فیلمهای سینمایی پرداختهاند. ۳.۷ درصد پاسخگویان نیز گفتهاند در ایام کرونا، کمتر فیلم سینمایی تماشا میکنند. ۴۵.۳ درصد پاسخگویان نیز بیان کردهاند که در ایام کرونا فیلم سینمایی تماشا نمیکنند. جوانان نسبت به سایر گروههای سنی اعلام کردهاند تماشای فیلم در زمان شیوع کرونا بیشتر از قبل شده است. در سایر گروههای جنسی، تحصیلی و شهری و روستایی تفاوت معناداری در این زمینه وجود ندارد. این نظرسنجی نشان میدهد در بین پاسخگویانی که اعلام کرده اند برای گذراندن اوقات فراغت در ایام کرونایی فیلم سینمایی میبینند؛ ۲۸ درصد از طریق دانلود از اینترنت (۱۴.۹ درصد کل نمونه)، ۱۲.۳ درصد به وسیله سایتهایی نظیر فیلیمو (۶.۵ درصد کل نمونه)، ۱۰.۴ درصد از ماهواره (۵.۶ درصد کل نمونه)، ۸.۸ درصد با خرید فیلم از فروشگاه (۴.۷ درصد کل نمونه) و ۱.۹ درصد از طریق دانلود از کانالهای تلگرامی (۱ درصد کل نمونه)؛ فیلمهای سینمایی مدنظر خود را تهیه میکنند. *۷۱ درصد ماهواره نمی بینند براساس نظرسنجی اوقات فراغت در دوران کرونا، ۱۰.۴ درصد افراد پاسخگو در دوران کرونا بیشتر مخاطب برنامههای ماهواره ای بودهاند. این در حالی است که میزان تماشای برنامههای ماهوارهای ۱۴.۱ درصد پاسخگویان در این ایام، نسبت به قبل تغییری نکرده است. ۲.۱ درصد افراد نیز اعلام کرده اند نسبت به قبل از شیوع کرونا کمتر برنامه های ماهوارهای را می بینند. همچنین ۷۱.۹ درصد پاسخگویان این نظرسنجی بیان کردهاند از ماهواره استفاده نمیکنند. ۵۱.۳ درصد پاسخگویانی که برای سپریکردن اوقات فراغت خود، برنامه های ماهواره ای را می بینند (۱۳.۷ درصد کل نمونه)، از این رسانه برای تماشای فیلم و سریال استفاده می کنند. ۲۹.۴ درصد این دسته از پاسخگویان نیز (۷.۸ درصد کل نمونه)، برای کسب خبر از شبکههای ماهواره استفاده میکنند. مستند، شوهای موسیقی و برنامه های مُد از دیگر برنامه های ماهواره ای مورد استفاده این پاسخگویان است. زنان نسبت به مردان بیشتر مخاطب فیلم و سریال های پخششده از شبکههای ماهوارهای هستند. در بین گروههای سنی نیز، جوانان در قیاس با سایر گروههای سنی، بیشتر از این رسانه فیلم و سریال تماشا کرده اند. از سوی دیگر مردها نسبت به زنان بیشتر برنامههای خبری ماهواره ای را تماشا کرده اند. همچنین افراد بالای ۴۵ سال در مقایسه با دیگر گروههای سنی بیشتر از برنامههای خبری شبکه های ماهوارهای برای سپریکردن اوقات فراغت خود در این ایام استفاده کرده اند. *تماشای تلویزیون به استناد نظرسنجی «اوقات فراغت در دوران کرونا»، ۳۷.۹ درصد افراد پاسخگو گفته اند در قیاس با دوران پیش از کرونا، بیشتر برنامههای تلویزیونی را مشاهده میکنند. میزان تماشای برنامههای تلویزیونی ۲۸.۸ درصد پاسخگویان نسبت به پیش از کرونا تفاوتی نداشته است. ۶.۷ درصد افراد نیز در این ایام کمتر برنامههای تلویزیون را تماشا کرده اند. همچنین ۲۶.۲ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند برنامه های تلویزیونی را نمی بینند. افراد بدون تحصیلات دانشگاهی نسبت به پاسخگویانی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر اعلام کرده اند میزان تماشای برنامه های تلویزیون برای آنان در قیاس با قبل از شیوع کرونا افزایش یافته است. ساکنان روستاها نیز در قیاس با شهرنشینان بیشتر برنامه های تلویزیون ایران نسبت به قبل از شیوع کرونا می بینند. ۴۸.۱ درصد پاسخگویانی که از طریق برنامه های تلویزیون اوقات فراغت خود را در دوران کرونا گذرانده اند (۳۵.۴ درصد کل نمونه) مخاطب فیلم و سریال این رسانه بوده اند. ۳۹.۷ درصد این دسته از پاسخگویان (۲۹.۲ درصد کل نمونه) نیز پیگیر اخبار کشور از طریق تلویزیون بوده اند. دیگر برنامههایی که این دسته از پاسخگویان مخاطب آن برای سپریکردن اوقات فراغتشان در دوران کرونا بودند بهترتیب عبارت است از: مستند، برنامه های علمی، برنامه های مذهبی، آموزشی و میزگرد و مصاحبه شخصیت ها. زنان نسبت به مردان بیشتر مخاطب فیلم و سریالهای تلویزیون در دوران کرونا بودهاند. جوانان نیز در قیاس با سایر گروههای سنی بیشتر فیلم وسریالهای تلویزیون را برای پر کردن اوقات فراغت دیدهاند. پاسخگویانی که تحصیلات دانشگاهی دارند با اختلاف اندکی نسبت به افراد بدون تحصیلات دانشگاهی برای گذراندن روزهای کرونایی بیشتر فیلم و سریالهای صداوسیما را تماشا کردهاند. از سوی دیگر مردان نسبت به زنان بیشتر مخاطب اخبار تلویزیون در روزهای کرونایی بوده اند. در بین گروههای سنی نیز افراد بالای ۴۵ سال بیشتر اعلام کرده اند در این ایام اخبار تلویزیون را برای پرکردن اوقات فراغت دنبال کرده اند. همچنین پاسخگویان بدون تحصیلات دانشگاهی نسبت به افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر گفته اند در دوران کرونا به تماشای اخبار صداوسیما پرداخته اند. جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان ۱۸ سال و بالاتر ساکن در شهر و روستاهای کشور تشکیل داده است. تعداد نمونه این نظرسنجی نیز ۲۱۰۳ نفر بوده که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. در این نظرسنجی، فعالیتهایی نظیر فیلمدیدن، مطالعه کتاب، استفاده از ماهواره، میهمانی رفتن، فعالیت در شبکههای اجتماعی، سفر رفتن، تماشای تلویزیون، خریدن روزنامه یا مجله، گوش دادن به موسیقی و ورزشکردن مورد پرسش قرار گرفته است. کد خبرنگار: 983127 انتهای پیام/ |