اقتصاد و مردم 1399/10/09 |
![]() |
نقش مثبت یا منفی فضای مجازی بر بازار سرمایه |
سرمایهگذاران در بازار سرمایه برای تصمیمگیری درخصوص سرمایهگذاری، عوامل زیادی را مدنظر قرار میدهند. امروزه یکی از منابع مهم در فرآیند تصمیمگیری آنها اخبار و اطلاعات منتشر شده از طریق شبکههای اجتماعی است. شبکههای اجتماعی فعال در بازار سرمایه به یک بستر برای تبادل تحلیلهای مالی و اقتصادی تبدیل شدهاند. شناسایی تاثیر این شبکههای اجتماعی در تصمیمگیری افراد میتواند زمینه لازم را برای ارائه خدمات مطلوب به سرمایهگذاران فراهم آورده و همچنین راهنمای مقرراتگذاری از طرف نهادهای ناظر در بازار سرمایه باشد، اما فضای مجازی و شبکههای اجتماعی مانند هر ابزار و بستر دیگری میتواند نکات مثبت و منفی زیادی به دنبال داشته باشد که تا حدود زیادی وابستگی شدید به استفادهکنندگان دارد. بابک زمانی در یادداشتی به این موضوع پرداخته است. در این یادداشت آمده است: ارائه اطلاعات سطحی از بستر چنین فضایی باعث فاصله گرفتن عموم سرمایهگذاران از بازار سرمایه می شود. پیش از پرداختن به نقش مثبت یا منفی شبکههای اجتماعی و فضای مجازی بر بازار سرمایه باید به این نکته توجه داشت که درحالحاضر تبادل اطلاعات عموما از فضای مجازی و بستر شبکههای اجتماعی صورت میگیرد و نامگذاری فضای مجازی برای چنین شبکههایی میتواند تا حدودی دور از انصاف یا اشتباه باشد. به عبارت دقیقتر در حال حاضر فضای واقعی برای تبادل اطلاعات و بهرهمندی از محتویات تحلیلی و کارشناسی همین شبکههای اجتماعی هستند که در فضای محاورهای و عموم مردم، فضای مجازی نامیده میشوند. این مدل نامگذاری میتواند باعث کمرنگشدن اهمیت تاثیر این فضا و این ابزار در بازار سرمایه شود. مساله مهم بعدی در این ابزار و فضا، نحوه ارائه اطلاعات به مخاطبان است؛ ارائه اطلاعات در فضای مجازی و شبکههای مجازی عموما بهصورت تیتروار، کلیدواژهای، چکیده و خلاصهای از مطالب اصلی بوده که میتواند مخصوصا برای سهامداران تازه وارد منتج به نتایج منفی شود. این ابزار مانند هر ابزار دیگری برای حصول نتیجه مثبت یا منفی تا حد بسیار زیادی وابسته به سطح آگاهی و دانش استفادهکننده از آن است. مساله مهم دیگر عملکرد نهادهای نظارتی و نهادهای آموزشی در این فضا است. با توجه به سهم بالای شبکههای اجتماعی و تاثیر بالای فضای مجازی، اطمینان از ارائه اطلاعات صحیح و درست به مردم و سرمایهگذاران و همچنین ارائه اطلاعات آموزشی در جهت ارتقای سطح دانش، اطلاعات و فرهنگ سهامداری بسیار مهم است. ارائه اطلاعات صحیح و درست در این راستا تا حد زیادی میتواند باعث ارتقای جایگاه فضای مجازی در میان معاملهگران شود. نکته مهم بعدی سرمایهگذاران و استفادهکنندگان از این فضای مجازی را شامل میشود که باید بهدنبال ارتقای دانش و افزایش سطح تحلیل خود در بازار سرمایه باشند تا بتوانند از میان انبوهی از اطلاعات و منابع موجود، بهینهترین استفاده را داشته باشند. به این صورت که بتوانند با تشخیص صحیح، تصمیمگیریهای مناسب در جهت خرید و فروش سهم مناسب داشته باشند. امری که مطالعات عمیق و آموزشهای لازم و صحیح برای سرمایهگذاران را به تعویق انداخته و از جمله نکات منفی این موضوع شناخته میشود. هر چند سهولت در دسترسی اطلاعات از بستر فضای مجازی را شاهد هستیم و عدالت در برخورداری طیف گستردهای از اطلاعات برای عموم جامعه از این بستر فراهم است، ولی بعضا این اطلاعات از پشتوانه صحیح و تحلیلی برخوردار نبوده و گمراهی هر چه بیشتر سرمایهگذاران را به همراه خواهد داشت. انتهای پیام/ |