جامعه و شهروند 1399/05/13 |
![]() |
هر خانه یک پایگاه تابستانه |
یک روانشناس به بیان توصیههایی برای گذراندن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در تابستان کرونایی پرداخت. به گزارش نای قلم، نیسا محمودی در گفتگویی درباره گذراندن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در تابستان کرونایی اظهار کرد: گذراندن اوقات فراغت در سالهای گذشته برخلاف امسال شرایط عادی داشت و دانشآموزان با آغاز فصل تابستان بعد از ۹ ماه تحصیل به انجام فعالیت فرهنگی، ورزشی، سفر و حضور در کلاسها و کارگاههای مختلف پایگاههای تابستانه آموزش و پرورش میپرداختند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا و خطر حضور در مکانهای عمومی این موقعیت از کودکان و نوجوانان گرفته شده است، ادامه داد: بهتر است خانوادهها در این تابستان کرونایی برای گذراندن اوقات فراغت فرزندان خود به بهترین نحو، برنامهزیری مناسبی داشته باشند. این روانشناس با بیان اینکه در واقع اوقات فراغت زمانی برای بازیابی انرژی دانشآموزان بعد از ۹ ماه تحصیل است، اظهار کرد: قبل شیوع ویروس کرونا گفته میشد هر مدرسه یک پایگاه تابستانه است؛ ولی هماکنون با توجه به شرایط موجود هر خانه یک پایگاه تابستانه و یک مرکز فرهنگی و آموزشی محسوب میشود و کودکان و نوجوانان میتوانند در خانه و از طریق فضای مجازی و شبکه شاد به کسب مهارتهای حل مساله و افزایش اعتماد به نفس و همچنین آموزشهای ورزشی، فرهنگی و علمی بپردازند. محمودی با تاکید بر اینکه استفاده بیش از حد و نامناسب از فضای مجازی مضراتی را برای کودکان و نوجوانان به همراه دارد و بهرهگیری از آن باید درست و بهاندازه صورت گیرد، بیان کرد: در شرایط کنونی استفاده از فضای مجازی یکی از راههای آموزش دانشآموزان چه در دوران مدرسه و چه در تابستان است و همانطور که شبکه شاد در زمان امتحانات توانسته از دانشآموزان و والدین حمایت کند، خانوادهها هم میتوانند در تابستان از از برنامههای آموزشی و پرورشی شبکه شاد بهرهمند شوند. این مشاور آموزش و پرورش نقش والدین را در برنامهریزی برای گذراندن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان بسیار مهم دانست و افزود: پدر و مادرها باید در مورد گذراندن اوقات فراغت از فرزندان خود بپرسند که به چه فعالیتی علاقه دارند و انجام چه کاری آنها را خوشحال میکند تا بر اساس آن با توجه به علایق کودکان برنامه هفتگی برای آنها تهیه کنند؛ البته آنها باید از برنامهریزیهای سختگیرانه خودداری کنند و تا حدی گذراندن اوقات فراغت را به فرزندان خود واگذار کنند. وی اشاره کرد: بهتر است خانوادهها برای گذراندن اوقات فراغت فرزندان خود، هفتهای یکبار در مکانهایی نظیر بالکن، پشتبام و حیاط خانه البته در صورتی که تردد در آنجا کم باشد و همچنین با رعایت پروتکلهای بهداشتی چادر بزنند، وسایل پیکنیک را فراهم کنند و به انجام بازیهای گروهی بپردازند؛ در صورت نبودن مکان مناسب برای چادر زدن خانوادهها میتوانند داخل خانه چادر بزنند و با فرزندان خود بازی کنند. *استفاده از بازیهای فکری محمودی با اشاره به اینکه انجام بازیهای گروهی، حرکتی و قدیمی نظیر هفتسنگ و انواع بازی با توپ در خانه نقش بسزایی در سرگرمی و افزایش شادی و نشاط کودکان و نوجوانان در این روزها دارد، توضیح داد: در این تابستان کرونایی استفاده از بازیهای فکری نظیر پازل چینی، بازی با جورچین، خانهسازی و انواع بازیهای فکری توصیه میشود و بهتر است والدین هر روز را برای بازی با یک وسیله برنامهریزی کنند، چرا که انجام بازی موجب کاهش استرس کودکان و نوجوانان میشود. این روانشناس ضمن اشاره به اینکه بازی کردن والدین با فرزندانشان در ایجاد فضایی شاد برای کودکان بسیار موثر است، متذکر شد: والدین باید به فرزندان خود مهارت بازی کردن در منزل را بیاموزند و به هیچوجه مانع بازی کردن و تحرک آنها را در خانه نشوند. وی با بیان اینکه تماشای برنامههای تلویزیونی آموزشی و سرگرمکننده و همچنین متناسب با شرایط سنی کودکان و نوجوانان یکی از شیوههای مناسب گذران اوقات فراغت به ویژه در اوضاع کنونی است، اضافه کرد: کتاب خواندن و انجام فعالیتهای هنری نظیر نقاشی کردن، قصهگویی، نمایش و استفاده از خمیر بازی و گلسازی در خانه علاوه بر ایجاد شادی و نشاط در کودکان و نوجوانان موجب پروراندن خلاقیت آنها میشود، از این رو بهتر است والدین برای فرزندان خود کتاب تهیه کنند و با تعریف کردن داستانهای مختلف و قدیمی برای آنها، کودکان و نوجوانان را به انجام این فعالیتها تشویق کنند. این مشاور آموزش و پرورش عنوان کرد: بهتر است در شرایطی که ماندن در منزل برای حفاظت از خانواده و جامعه ضروری است، خانوادهها با ایجاد تنوع در محیط خانه، انجام بازیهای گروهی و برگزاری مسابقات مختلف و هدیه دادن به کودکان فضای خانه را شاد کنند. انتهای پیام/ |