جامعه و شهروند

1399/04/08

وضعیت قرمز آذربایجان‌غربی حریرچی را به ارومیه کشاند

 

وضعیت بحرانی آذربایجان‌غربی در پی شیوع ویروس کرونا ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت را به ارومیه کشاند.

‍ به گزارش نای قلم، چهل و هفتمین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی امروز یکشنبه، 8 تیرماه در حالی برگزار شد که وضعیت وخیم و بحرانی استان نسبت به شیوع بیماری، حریرچی معاون وزیر بهداشت را راهی ارومیه کرد.

 در این جلسه رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس با اعضای ستاد ملی مدیریت کرونا، استانداران و ستادهای استانی گفت‌و‌گو کرد.

آذربایجان‌غربی در هفته‌های گذشته در پی اوجگیری تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در صدر استان‌های قرمز کشور قرار دارد و روزهای بحرانی را سپری می‌کند.

 آذربایجان غربی به گفته مسئولان بهداشت استان روزانه بیش از 800 مورد بستری سندروم حاد تنفسی را در تعداد آمارهای خود ثبت می‌کند و تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا نیز تاکنون 400 نفر را پشت سر گذاشته است.

وضعیت قرمز استان نشان می‌دهد خروجی جلسات ستاد استانی مقابله با کرونا آنچنان که باید و شاید تاثیر جدی و عملی برای کنترل این بیماری نداشته و شاید این‌بار با حضور معاون وزیر بهداشت در این جلسه شاهد مصوبات عملی تر و راهبردی‌تر برای بهبود وضعیت استان باشیم.

حریرچی در سفر خود برای بررسی وضعیت شیوع ویروس کرونا در آذربایجان‌غربی عصر امروز راهی بوکان شد.

معاون وزیر بهداشت در این جلسه گفت: با بازگشایی ها، عادی انگاری و عادی پنداری علی رغم اتخاذ تدابیر لازم شاهد افزایش قابل توجهی از مبتلایان به کرونا در آذربایجان غربی هستیم.

وی از مردم خواست موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را بیش از پیش رعایت کنند چرا که در غیر اینصورت با افزایش قابل توجهی از مبتلایان و کمبودهای جدی مواجه خواهیم شد.

حریرچی اظهار کرد: خوشبختانه در آذربایجان غربی با تدابیر خوبی که اندیشیده شده بود در اسفند و فروردین ماه که اوج بیماری در سایر استان ها بود در آذربایجان غربی مدیریت خوبی صورت گرفت و با افزایش و پیک بیماری و تلفات در آن ایام مواجه نشدیم.

وی افزود: از اردیبهشت و خرداد ماه با توجه به بازگشایی های کشوری و عادی انگاری و عادی پنداری که در کل کشور حاصل شد رفتار مردم تغییر و با عدم رعایت نکات بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی در این استان شاهد افزایش قابل توجهی از موارد بروز بیماری در استان آذربایجان غربی بودیم.

حریرچی ادامه داد: علی رغم افزایش تعداد ابتلا در استان با تدابیر اتخاذ شده با کمبود تخت بیمارستانی، اکسیژن و یا کمبود مواد مصرفی و کیت های آزمایشگاهی مواجه نشدیم.

نماینده ویژه وزیر بهداشت اضافه کرد: اگر موارد بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی به درستی رعایت نشود با افزایش قابل توجهی از بیماران مبتلا به کرونا و کمبودهای جدی در استان آذربایجان غربی مواجه خواهیم شد.

وی به وضعیت شهرستان های استان اشاره و اظهار کرد: هم اکنون در آذربایجان غربی شهرهای ارومیه، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، سردشت، سلماس، مهاباد، میاندوآب، نقده و خوی وضعیت قرمز و 6 شهرستان دیگر هم در وضعیت زرد و نارنجی قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه با توجه به تفویض اختیارات کشوری به استان، تصمیمات خوبی در آذربایجان غربی اتخاذ شده، گفت: مراکز آموزش عالی، حوزه های علمیه، مراکز فنی حرفه ای، زبانسراها، کتابخانه ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، قهوه خانه و چای خانه ها، خانه های بازی و سایر مراکز تفریحی از پنج شنبه ۵ تیر ماه به مدت ۲ هفته در این استان تعطیل شده اند و یقین داریم این اقدام نتیجه خوبی را در پی خواهد داشت چرا که هر اقدام خوب در فاصله گذاری اجتماعی بعد از ۵ روز باعث کاهش موارد سرپایی، بعد از ۲ هفته کاهش موارد بستری و بعد از یک ماه کاهش موارد مرگ و میر را در پی دارد.

حریرچی از مردم خواست موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را بیش از پیش رعایت نمایند و از حضور در مراسمات مهمانی ، عروسی و عزاداری اجتناب کنند و به ندای همکاری و یاری مقامات استانی لبیک گویند تا هر چه زودتر بر این ویروس منحوس غالب شویم.

وی با بیان اینکه افراد جوان، نوجوان و کودکان نیز در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند، گفت: ابتلا این قشر با علایم کمی همراه است که این کم علامت بودن خود خطرناک بوده و باعث انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده خصوصا افراد مسن خانواده می شود .

معاون وزیر بهداشت ضمن قدردانی از تلاشها و ایثارگری های کادر بهداشت و درمان، گفت: باید قدردان زحمات کادرپزشکی و بهداشتی باشیم، تکریم کادر بهداشتی و پزشکی و رعایت موارد بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی مهمترین خدمتی است که می توانیم در برابر فداکاری و ایثارگری آنها داشته باشیم.

انتهای پیام/



دانلود فایل word