اقتصاد و مردم 1399/03/24 |
![]() |
نیاز نظام آموزشی به ریلگذاری مجدد |
علیهاشمی/ در سالهاي گذشته افزايش فارغالتحصيلان دانشگاهي بيکار، اين واقعيت را به اثبات رسانيده که نظام آموزشي ما نيازمند يک پوستاندازي جدي در ارتباط با مهارتآموزي است تا بتواند مسيري را براي جوانان تحصيلکرده ريلگذاري کند تا آنها را در مسير اهدافشان که همان رسيدن به شغل در بازار کار است، ياري نمايند. امروزه در برخي از مراکز آموزش فني و حرفهاي، 55 تا 60 درصد مراجعهکنندگان براي فراگيري مهارت، فارغالتحصيلان دانشگاهي هستند. اين آمار بسيار بالا، نشانگر اين واقعيت است که يک جوان بعد از 20 سال در موضع کسب علم و تحصيل، هنوز به آن مرحله از توانمندي نرسيده که به کسب موقعيت منطبق با ميل خود در جامعه برسد و احساس موثر بودن به او دست بدهد. در سوي مقابل جاي خوشحالي دارد که جوانان فارغالتحصيل اين قابليت را در بازار کار ميبينند که بازار در جستوجوي نيروي توانمند است و مسير دستيابي به اين توانمندي را سازمان فني و حرفهاي ميبينند و با اشتياق و ميل براي اين آموزشها به مراکز ما مراجعه ميکنند. جمع اکثري از اين افراد در محيط دانشگاهي فضاي کارگاهي را تجربه نکردهاند و به اصطلاح «آچار» بهدست نشدهاند. تاکيد بر تئوري در رشتههاي علوم سياسي، علوم انساني يک مزيت است، ولي در رشتههاي فني و مهندسي، تاکيد بيش از حد بر تئوري قطعا ايراد به حساب ميآيد. اين بستر يا بايد در دانشگاهها فراهم باشد يا با تفاهم با سازمان فني صورت بپذيرد. از سوي ديگر متاسفانه ارزشهاي جامعه ما صرفا به اخذ مدرک دانشگاهي و کسب علم و دانش منتهي شده است، فارغ از اينکه جوان دانشجو تا چهاندازه ميتواند آموزشهاي لازم را براي کسب شغل در آينده ببيند. ما بايد به جابهجايي ارزشها در جامعه روي بياوريم و اين ارزش در فضيلت مهارت آموزي و بودن بر موضع کار است، حالا اين کار چه در کسوت اداري يا چه در موقعيت متنوع بازار باشد. ما بايد ارزشهايمان را جابهجا کنيم که در حقيقت ارزش علم در توانمندي و کمک به رويش استعداد آدمي است که قابليت با ارزشي را در وجود او ايجاد مينمايد وگرنه علم بيپشتوانه، منتهي به مدرک تحصيلي دانشگاهي بيفايده و در نهايت بيکاري ميشود. خوشبختانه اين نگاه تا حدي در جامعه ما به وجود آمده و فارغالتحصيلان بعد از اخذ مدرک دانشگاهي و وقتي با بنبست پيدا کردن کار روبهرو ميشوند، دنبال آموزش مهارت جديد ميروند که بازار کار به آن احتياج دارد. آنها به دليل اينکه از سواد دانشگاهي برخوردارند و درک به يادگيري در ميان آنها بالاست، زمان کسب مهارت براي آنها کاهش پيدا ميکند و زمان انتظار براي رسيدن به شغل نيز کوتاهتر خواهد بود. انتهای پیام/ |