اخبار
کد خبر : 9984 ۱۳۹۹/۰۲/۱۵   ۱۱:۵۴:۳۵

در دو ماه امسال؛
زخم کرونا بر پیکر نیمه جان صنایع دستی آذربایجان غربی

 

صنایع دستی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین محمل‌هایی است که توانسته فرهنگ و تمدن جوامع را در طول قرون به آیندگان منتقل کند.

این صنعت در جوامعی که با چالش های اقتصادی از جمله بیکاری دست به گریبان هستند، به دلیل عدم نیاز به سرمایه گذاری کلان، ارزش افزوده بالا، تأمین مواد اولیه ارزان و موجود، قابلیت ایجاد همه مکانی و همه زمانی و کسب مهارت با آموزش های آسان و کوتاه مدت، بهترین فرصت برای ایجاد فرصت های شغلی قلمداد می شود.

استان آذربایجان غربی را نیز می توان از استان هایی دانست که دارای سبکی ویژه در تولید صنایع دستی بوده و انواع قالی و گلیم، نساجی سنتی، رنگرزی و چاپهای سنتی، رودوزی و بافتنی، سفالگری و سرامیک سازی، فرآورده های پوست و چرم، هنرهای مرتبط با فلز، چوب، حصیربافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلدسازی سنتی، گیوه دوزی و نمدمالی را از صنایع دستی استان می توان دانست.

اما متاسفانه هنرهای سنتی به علل عدیده از جمله گرایش به زندگی مدرن و محصولات صنعتی و ماشینی، صنعتی شدن محصولات و نبود توان رقابت با محصولات مشابه صنعتی، واردات بی رویه با قیمت های بسیار نازل، عدم معرفی کامل و تبلیغات مناسب، تامین نشدن نیازهای معیشت خانواده، مهاجرت های بی رویه، مطابقت نداشتن طرح ها و صنایع دستی با زندگی امروزی و عدم توجه مردم به ویژه جوانان به استادان و پیشکسوتان هنرهای سنتی و صنایع دستی و فوت آنها، زنگار فراموشی به خود گرفته و اغلب سیاستگذاری‌ها و حمایت‌ها که در اکثر موارد فقط بر احیای صوری متمرکز بود و توجهی به مبانی نظری و به کارگیری آن‌ها نداشت، نیز نتوانست کار چندانی از پیش ببرد.

علاوه بر مشکلات مذکور تن رنج‌دیده صنایع دستی به دلیل شیوع کرونا همانند خیلی از کسب و کارها خسارات هنگفتی متحمل شده است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی، شیوع کرونا در دو ماه اخیر ۹۹ در حدود ۲۸ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال به صنایع دستی استان خسارت وارد کرده است.

جلیل جباری افزود: از این میزان یک میلیارد ریال به مراکز آموزشی صنایع دستی استان خسارت وارده شده است.

وی با بیان اینکه در بخش صنایع دستی بیشترین خسارت وارده به کارگاه‌های تولیدی بوده است، ادامه داد: در این بخش زیان وارده برابر با 24 میلیارد و 480 میلیون ریال است.

جباری با بیان اینکه شیوع کرونا در آستانه عید نوروز اتفاق افتاد و همین موضوع باعث افزایش خسارت‌ها در این بازه زمانی شد، تصریح کرد: برای همین منظور خسارات فروش و فروشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی نیز در این دو ماه کاهش یافته و حتی به صفر رسید.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این ارتباط سه میلیارد ریال به فروشندگان محصولات صنایع دستی در سطح استان خسارت وارد شده است.

جباری ادامه داد: همچنین درصدد هستیم تا در صورت فراهم بودن شرایط، امسال حداقل سه نمایشگاه ملی برای فروش محصولات صنایع دستی برگزار کنیم.

بدیهی است اگر در زمینه هنرهای سنتی سرمایه‌گذاری صحیحی صورت گیرد و هنرمندان مورد حمایت قرار گیرند در حوزه اقتصادی از جمله معضل بیکاری تاثیرگذاری والایی خواهد داشت.

به نظر می رسد ترغیب به ابداع و نوآوری بر اساس اصول و مبانی هنرهای سنتی، تشویق هنرمندان و حمایت از استادکاران مجرب و پیشکسوت، تهیه سند راهبردی، تامین بازار و فرصت های تجاری جهت حصول اطمینان از تداوم حضور و فعالیت صنایع دستی، ایجاد استانداردهای لازم برای اقلام صنایع دستی کیفی و برتر، ارائه آموزش و خدمات حمایتی تسهیل شرایط و تخصیص وام کم بهره به هنرمندان، اصلاح و بازنگری مسیر خصوصی سازی در صنایع دستی، ارائه الگوهای کوچک و موفق کسب و کار توسط بخش خصوصی، مشارکت در نمایشگاه‌های فرهنگی و بازرگانی، تاسیس فروشگاه‌های ویژه صنایع دستی در کشورهای جهان و ارسال آثار هنرمندان به آن ها، برگزاری نمایشگاه‌های خصوصی و انتخاب آثار هنرمندان برجسته برای نمایشگاه‌های خارجی، راه اندازی موزه‌های استانی صنایع دستی و برگزاری جشنواره های استانی با هدف احیای صنایع دستی بومی از مواردی هستند که به عنوان عناصر حیاتی بقای صنایع دستی و مطالبات این عرصه عنوان می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا