اخبار
کد خبر : 9964 ۱۳۹۹/۰۲/۱۳   ۱۱:۱۹:۴۴

یادداشت؛
اصلاحات و ضرورت خارج شدن از پوسته

 

سیدمحمود میرلوحی/ فعال سیاسی و استاندار اسبق آذربایجان غربی

اصلاحات جریان زنده و مسئولی است که از سال 76 تاکنون در کشور حضور پیدا کرده است. حال اینکه در آینده چگونه بروز خواهد کرد در انتخابات اخیر که شورای عالی اصلاحات لیست نداد 3 دیدگاه مطرح شد. عده‌ای معتقدند که دوره شورای عالی تمام شده، عده‌ای دیگر که اغلب تندورها هستند می‌گویند دوره اصلاحات تمام شده و به پایان رسیده و برخی دوستان خود شورای عالی نیز در هر سه دوره عملکردی این شورا نقدها و نظراتی داشتند و سهم بیشتری از تصمیمات را طالب بودند که پس از انتخابات ندیدیم که دنباله دیدگاه‌های خود را بگیرند. اکنون که با بلیه کرونا مواجهیم و باید منتظر باشیم در شرایط جدیدی اصلاحات خود را از نو تعریف کند و شورای عالی بتواند مثل 2 دوره قبلی ارزیابی‌های دقیقی از عملکرد، اهداف تاسیس، گزارش عملکرد هیات رئیسه، نقش استان‌ها، ارتباطات و رسانه‌ها را بررسی کند. چرا که در دوره قبل نیز این سرفصل‌ها بررسی شد و دوستان تغییرات و پیشنهاداتی را مطرح کردند.

حال شورای عالی وظیفه این تغییرات و پیشنهادات را به‌عهده دارد و تا به جریان و رئیس دولت اصلاحات ارائه نگردد نمی‌شود پیش‌بینی کرد که در آینده چه اتفاق خواهد افتاد.

هرچند از قرائن می‌توان اینطور فکر کرد که جریان اصلاحات جریان پویایی است که سعی می‌کند راه حل‌های جدید، مانیفیست‌های منطبق با این زمان و خواست جامعه و شرایط کشور را عرضه کند و در صحنه بماند.

نکته مهم این است که جریان اصلاحات حذف شدنی نیست چرا که اگر قرار به حذف این جریان بود در سال 88 حذف می‌شد. اصلاحات همچنان زنده است؛ شاید اصلاح‌طلبان نتوانند از عهده تامین مطالبات مردم برآیند اما اصلاحات قابل حذف نیست و هر چه زمان می‌گذرد مطالبه جامعه به اصلاح امور، نقش مردم در تصمیم‌گیری، تضمین حریم خصوصی و مردمسالاری مسائلی نیست که فکر کنیم هر چه زمان جلو آمد خواست و مطالبه مردم کاهش پیدا می‌کند بلکه بالعکس افزایش خواهد یافت. ممکن است بگویند که اصلاحات از عهده بر نیامد و نتوانست اما باید کسی فراتر از اصلاحات بیاید و به این مطالبات توجه کند و پاسخ درخوری در حوزه اقتصاد، فرهنگ و مناسبات بین‌المللی بدهد.

این مثل روز روشن است که جامعه با بسته شدن فضای سیاسی، محدود شدن فضای فرهنگی، درگیری با دنیا و... موافق نیست. اکنون در فضای عمومی جامعه هر کسی مختصر مطالعه‌ای داشته باشد می‌گوید که چرا نهادهای اقتصادی اینگونه است و خصولتی‌ها اقتصاد را به این روز انداخته‌اند. اینها مطالبات بخش فرهنگی و هنری است که خاستگاه‌شان جریان اصلاح‌طلبی است. از طرف دیگر حاشیه نشین‌ها نیز با توجه به اتفاقات اخیر و نارضایتی به دنبال اصلاحات هستند، چرا که شعار اصلی اصلاحات تنش‌زدایی در مسائل بین‌المللی، اعتنا به زنان، جوانان و اقوام، توجه توامان به دین و آزادی، نگاه رحمانی به مسائل، رعایت حریم خصوصی و توجه به حقوق اساسی مردم است. حال پرسش این است که بازار این مفاهیم از رونق افتاده و مردم دیگر اعتقادی به آزادی رسانه‌ و اندیشه و فضای مجازی ندارند؟ اگر اینگونه است که بله مردم در حال فاصله گرفتن از اصلاحات هستند و اصلاح‌طلبان نیز باید به دنبال بازنشستگی باشند، اما اگر این مسائل نیازهای روز مردم و کشور است اصلاحات همچنان پاینده است.

اصلاح‌طلبان نیز این نقش را در سازماندهی افکار مردم ایفا کنند و خارج شدن از پوسته نیز به همین معنی است که اصلاح‌طلبان در راهبردها و سازوکارهای خود تجدید نظر کنند و اگر نتوانند باید جای خود را به اصلاح‌طلبان فعال و توانمند دهند، چرا که به‌نظر نمی‌رسد جریان دیگری بتواند این جایگاه را از اصلاحات پس بگیرد. جلسه شورای عالی نیز در همین راستا و مبتنی بر ارزیابی عملکرد و گزارش مسیر طی شده به جریان اصلاحات خواهد بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا