اخبار
کد خبر : 9945 ۱۳۹۹/۰۲/۱۰   ۱۴:۵۷:۱۶

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی:
هیچ دانش آموزی در تعطیلات کرونا از تحصیل باز نمی‌ماند

 

مراکز آموزشی و پرورشی از سوم اسفندماه به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور رسمی تعطیل شدند.

به گزارش نای قلم، هنوز چند روزی از خبر تعطیلی مدارس نگذشته بود که زمزمه های طولانی مدت بودن این تعطیلات در آموزش و پرورش پیچید. از همان لحظه بود که بسیاری از مدارس به صورت خودجوش و در شرایطی که آموزش و پرورش هنوز دست به کاغذ و دستور و بخش نامه نشده بود، شروع به آموزش در فضای مجازی کردند. استفاده از آموزش های مجازی در تعطیلات طولانی مدتی که براثر شیوع ویروس کرونا به مدارس تحمیل شد، فصل جدیدی از آموزش ها را برای مدارس گشود.

هم زمان با آموزش های آنلاین و مجازی معلمان، آموزش و پرورش تصمیم گرفت از ظرفیت صداوسیما برای آموزش به دانش آموزان استفاده کند، البته پیش از این و در دوران جنگ، تجربه آموزش تلویزیونی دانش آموزان را داشتیم و این بار با تحمیل تعطیلات طولانی مدت یک بار دیگر از ظرفیت تلویزیون برای آموزش دانش آموزان استفاده شد.

با توجه به سرعت اتفاقی بودن این تعطیلات سطح کیفی آموزش ها چه در تلویزیون و چه در فضای مجازی بسیار مبتدی بود اما به مرور زمان تغییرات چشمگیری در کیفیت آموزش ها اتفاق افتاد.

آموزش های مجازی با همه مشکلات و کاستی هایی که داشت با ابتکار و خلاقیت معلمانی که بدون آمادگی قبلی وارد میدان آموزش مجازی شده بودند، هر روز تغییرات بیشتری پیدا می کرد. کیفیت آموزش هایی که در شبکه آموزش و شبکه چهار صداوسیما ارایه می شد، تغییر کرد و رقابتی میان معلمان و مدارس برای ارایه یک ابتکار تازه در ارتباط برقرارکردن با دانش آموزان شان شکل گرفت.

در این میان آموزش وپرورش اعلام کرد که مدارس و معلمان برای برقراری ارتباط با دانش آموزان خود فقط مجاز به استفاده از پیام رسان های داخلی هستند، فارغ از قابلیت این پیام رسان ها برای پوشش این حجم از دانش آموزان و اما واگرهایی که درباره این پیام رسان ها گفته می شود، برخی از معلمان و مدارس فعالیت خود را به پیام رسان های داخلی منتقل کردند.

ماجرای آموزش در فضای مجازی به همین جا ختم نشد. مدتی بعد وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که در حال فراهم کردن بستری به نام «شبکه شاد» است تا دانش آموزان و معلمان در آن فضا از محتواهای استاندارد و یکسانی برای آموزش استفاده کنند، شبکه ای که نحوه عضویت، ورود و استفاده از آن، حواشی و واکنش‌های مختلفی به دنبال داشت.

شبکه اجتماعی دانش آموزی، هرچند محسنات بسیاری دارد و می‌تواند در صورت تکمیل و ارتقای کارایی‌هایش، به نسخه بی چون و چرای آموزش و پرورش در مواقع بحران تبدیل شود و دست دانش آموزان و معلمان را در هنگام بروز بلایای طبیعی بگیرد؛ اما هنوز در ابتدای راه است و عدم فراهم شدن کامل زیرساخت های مربوط به آن، صدای برخی خانواده‌ها و معلمان را درآورده و گلایه‌هایی را در پی داشته است و لازم بود پیش از آغاز به کار رسمی و اجباری کردنش برای معلمان و دانش آموزان به طور آزمایشی اجرا و زیرساخت‌هایش تقویت شود.

*فعالیت 79 درصد معلمان آذربایجان غربی در شبکه "شاد"

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی، در آذربایجان غربی 99 درصد مدیران و 79 درصد معلمان استان در شبکه شاد فعال هستند.

ابراهیم محمدی در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت 96 درصد کلاس ها در شبکه "شاد"، اظهار کرد: بیش از 60 درصد دانش آموزان عضو این شبکه هستند و از محتواهای آن استفاده می کنند.

اما پاشنه آشیل شبکه "شاد" را می‌توان جاماندن تعدادی از دانش‌آموزان کم برخوردار دانست؛ به طوری که در کنار دانش‌آموزان مناطق روستایی و عشایری، دانش‌آموزان حاشیه شهرها را نیز باید به این گروه اضافه کرد که به‌ دلایلی همچون شرایط اقتصادی یا نبود زیرساخت اینترنت از بستر پیام‌رسان "شاد" جا ‌مانده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در این راستا توضیح داد: فضای مجازی نتوانسته تمام مناطق را تحت پوشش قرار دهد چرا که علاوه بر نبود زیرساخت ها در برخی مناطق، همه خانواده ها از امکانات و سخت افزارهای لازم برخوردار نیستند تا از فضای مجازی به شکل مطلوب استفاده کنند حتی در خود ارومیه چنین دانش آموزانی وجود دارد.

*توزیع بسته های آموزشی در مناطق روستایی و محروم

محمدی ادامه داد: آموزش و پرورش برای خانواده های محروم و مناطق روستایی، بسته های آموزشی در قالب پک های آموزشی، سی دی و فلش پیش بینی کرده است تا معلمان به همراه راهبران آموزشی با حضور در مناطق روستایی، بسته ها را توزیع می کنند و توضیحات لازم را به دانش آموزان ارائه می دهند.

وی افزود: تا امروز حدود 150 هزار بسته آموزشی در مناطق محروم و روستایی توزیع شده است، همچنین یک هزار و 431 محتوای آموزشی برای دانش آموزان استثنایی استان در پیام رسان های داخلی بارگذاری شده است.

محمدی تاکید کرد: اجازه نمی دهیم هیچ دانش آموزی از چرخه آموزش باز بماند و تا امروز نیز گزارشی مبنی بر ترک تحصیل دانش آموزان دریافت نکرده ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه سخنان خود در خصوص اجباری بودن نصب شبکه شاد، اظهار کرد: ما انتظار نداریم همه دانش آموزان از شبکه شاد استفاده کنند و خانواده ها نباید در این زمینه استرس و اضطراب داشته باشند چراکه آموزش ها علاوه بر شبکه شاد از طریق پیام رسان های داخلی، شبکه آموزش و توزیع بسته های آموزشی ارائه می شود.

محمدی متذکر شد: در سند تحول بنیادین یکی از چرخش های تحول آفرین، "تعاملی" بودن محیط های یادگیری و یاددهی است که این مهم در فضای مجازی اتفاق نمی افتد لذا نباید انتظار داشته باشیم کیفیت آموزش مجازی برابری با کیفیت کلاس های حضوری باشد و انتظار آموزش و پرورش هم این نیست که دانش آموزان همه محتواهای آموزشی که از طریق مجازی ارائه می شود را فرا گیرند و بر مبنای آن آزمون و سنجش شوند بلکه هدف از راه اندازی شبکه "شاد" متوقف نشدن آموزش و افزایش پویایی دانش آموزان است.

*اجباری برای نصب شاد وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه هیچ اجباری برای نصب شاد برای دانش آموزان وجود ندارد، تاکید کرد: آموزش از طریق "شاد" یکی از بسترهای آموزشی است و اگر معلمی غیر از این روش با رعایت پروتکل ها و حریم های ایرانی و مقرارت حاکم بر فضای مجازی می تواند آموزش خود را انجام دهد، آزاد است و هیچ اجباری برای نصب شبکه شاد توسط معلمان وجود ندارد.

گفتنی است، 606 هزار و 830 نفر دانش‌آموز در بیش از پنج هزار مدرسه و 25 هزار و 524 کلاس درس در حال تحصیل هستند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا