اخبار
کد خبر : 9941 ۱۳۹۹/۰۲/۰۹   ۱۰:۱۲:۵۱

سرپرست اداره کل منابع طبیعی استان:
دام مازاد بر ظرفیت فشار زیادی بر مراتع آذربایجان غربی وارد می کند

 

سرپرست اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: دام مازاد بر ظرفیت فشار زیادی بر مراتع آذربایجان غربی وارد می کند.

به گزارش نای قلم، هادی قاسمی در گفتگویی اظهار کرد: این میزان مراتع در آذربایجان غربی "چرای" حدود دو میلیون راس واحد دامی را می تواند پاسخگو باشد که متاسفانه آماردام موجود استان بیش ازاین مقدار است.

وی افزود: بر اساس آخرین آمارها دام موجود در استان سه برابر ظرفیت مراتع است که در وضعیت کنونی فشار زیادی را برمراتع وارد می کند، از سوی دیگر مراتع موجود در استان به سه نوع با پوشش خوب، متوسط و فقیر تقسیم می شود که آمار سطح مراتع متوسط و خوب هم خیلی بالا نیست.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی تصریح کرد: آمار دام مازاد در استان بالغ بر هفت میلیون راس است که سطح مراتع خوب در استان 550 هزار هکتار، مراتع متوسط یک میلیون هفتاد دو هزار هکتار و مراتع فقیر بالغ بر یک میلیون و 45 هزار هکتار است. 

وی خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی استان با اجرای طرح های مختلف منابع طبیعی از جمله طرح های مرتعداری، طرح های بیولوژیکی آبخیزداری و بذرپاشی مراتع (با همراهی مجریان و بهره برداران) به جد به دنبال تقویت و افزایش فضای سبز مراتع است که این امر توجه بیشتر مسئولان ارشد استانی را نیز می طلبد که با همراهی اداره کل منابع طبیعی، حفاظت و صیانت مراتع و ارتقای پوشش مرتعی سرعت بیشتری یابد.

قاسمی ادامه داد: بر این اساس باید با همفکری و تعامل مستمربا نهادهای مربوطه (سازمان جهاد کشاورزی، امور عشایر و دانشگاهیان) و دست اندرکاران دیگر باید راهکارهای موثر برای حل این مشکل اندیشیده شود، این وضعیت باعث ازبین رفتن سریع خاک، کاهش سطح فضای سبز مراتع استان، کاهش ذخیره نزولات آسمانی و سایر مسائل زیست محیطی و اجتماعی را می تواند در برداشته باشد که باید با حساسیت بیشتری بدنبال راه های حل این معضل بود.

استان آذربایجان غربی بالغ بر دو میلیون 750 هزار هکتار عرصه ی ملی دارد که از این میزان دو میلیون 500 هزار هکتار در تقسیم بندی مراتع قرار دارد و یک صد و یک هزار هکتار نیز جنگل است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا