اخبار
کد خبر : 9937 ۱۳۹۹/۰۲/۰۹   ۰۹:۱۲:۵۸

یادداشت؛
ضرورت اتخاذ راهکارهاي سنجيده برای رفع رکود حاکم

 

بعد از سپري‌شدن دو ماه از اعلام تعطيلي‌ها، تعداد زيادي از کسب‌و‌کارها بازگشايي شده‌اند؛ اما ما اسفند را که پرمشغله‌ترين ماه براي فعاليت اصناف به‌حساب مي‌آيد، از دست داديم، بعد از آن وارد ايام عيد شديم که به‌دستور دولت، بخش خدمات تعطيل اعلام شدند.

در ماه رمضان نيز فعاليت‌ مشاغل براساس سنت ديرينه، تقريبا به‌صورت نيمه‌تعطيل کار مي‌کنند. يعني الان نبايد اينگونه تصور کرد که همه کسب‌‌وکارهاي ما به‌صورت جدي آغاز به‌کار کرده‌اند؛ به‌رغم اينکه پروتکل‌هاي وزارت بهداشت اجازه آغاز فعاليت کسب‌و‌کارها را داده‌ است، اما از آنجايي‌ که هنوز تقاضا در بازار کم است، شرايط مناسبي براي شروع فعاليت وجود ندارد و ماه رمضان هم باعث کاهش تقاضا و عدم تمايل مردم به‌خريد شده است. اما در بخش کمک‌هاي دولت، بايد بگويم که اينها هنوز عملياتي نشده‌اند. درست است يک ميليون‌توماني که دولت قول داده است، الان به‌بخشي از مردم واگذارشده، اما در بخش اصناف هنوز وام‌ها عملياتي نشده‌اند. بنابراين، سياست‌هاي حمايتي دولت باید زودتر عملياتي شوند و فاصله عميقي بين حرف و عمل ديده نشود.

موضوع بعدي اين است که مشکلاتي که امروز در حوزه کسب‌وکارها ديده مي‌شود، بخش اعظم آنها مربوط به‌مشاغلي است که محصولات و خدماتشان جنبه صادراتي داشته است، اين ارزآوري هم براي کشور مفيد بود و هم براي فعاليت خود کارگاه‌ها. دولت براي صادرات کالاها و خدمات بنگاه‌ها باید پروتکلي ارائه دهد تا لطمه زيادي وارد نشود.

لازم است در بخش های کشاورزي، گردشگري و خدمات راهکارها، پيشنهادات و مشاوره‌هايي‌ از سوي دولت ارائه شود تا اين بخش‌ها به يک شکلي فعال شوند.

هرچند که ما الان شاهد شروع ماه رمضان هستيم و اين بخش‌ها کمتر مورد استقبال قرار مي‌گيرند. بنابراين، دولت بايد راهکارهاي جديد و منطقي ارائه کند تا شرايط رکودي که الان بر بازار کار حاکم است، برطرف شود.

يکي از بخش‌هايي که در جامعه ما هميشه فعال بوده و صنايع پايين‌دستي زيادي را دربرمي‌گيرد، بخش ساخت‌و‌ساز است. به‌هرحال اين بخش از قبل از عيد دچار رکود شد و اکنون پيش‌بيني مي‌شود که اين رکود در سال‌ جاري هم ادامه داشته باشد. به‌هر‌حال اگر اين بخش راه نيفتد، خيلي از صنايع دچار مشکل مي‌شوند. بنابراين اينها نيازمند اتخاذ راهکارهاي سنجيده از سوي دولت است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا