اخبار
کد خبر : 9928 ۱۳۹۹/۰۲/۰۸   ۱۰:۵۷:۳۹

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان غربی متذکر شد؛
قراردادهای موقت کار؛ بلای جان کارگران

 

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان غربی، معیشت، ترمیم مزد، امنیت شغلی، ساماندهی قراردادهای موقت کار، حذف شرکت های خدماتی و آزادی تشکل های کارگری و....را اصلی ترین دغدغه‌های جامعه کارگری در سال های اخیر عنوان کرد.

به گزارش نای قلم، علی صحرانورد در گفتگویی اظهار کرد: امروز قراردادهای ۸۹ روزه و سفید امضاء بلای جان کارگران شده و ‌استرس را به سفره های خالی کارگران برده است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی تا کنون نتوانسته و یا نخواسته امنیت شغلی را برای همیشه در کارهای دایم و مستمر به کارگران به ارمغان بیاورد.

صحرانورد ادامه داد: جریان های سیاسی و صاحبان قدرت و ثروت اجازه ندادند بهسازی قراردادهای موقت در مجلس ها شکل عملی به خود بگیرد و آرامش به تولید و خانواده های کارگری برگردد.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان با بیان اینکه مزد امسال کارگران زخم عمیق بر دل کارگران گذاشت، تصریح کرد: کارگران از حداقل‌ها برخوردار هستند و متاسفانه امسال با عقبگرد مفتضحانه شورای عالی کار بدون دخالت دادن تورم واقعی کمترین افزایش را تجربه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: مطابق ماده ۴۱ قانون کار دستمزد باید براساس نرخ تورم و هزینه سبد معیشت خانوار تعیین شود تا هم معیشت کارگران به سطح تورم نزدیک شود و هم دستمزد، هزینه‌های زندگی آنها را پوشش دهد ولی حقوقی که امسال برای کارگران مصوب شد آنطور که باید از این دو مولفه تبعیت نکرد.

این مقام کارگری استان حفظ امنیت شغلی را از مهمترین مطالبه جامعه کارگری عنوان و خاطرنشان کرد: سال های سال است که کارگران در کارهای با ماهیت دائم و مستمر مشغول کار هستند ولی قراردادهای آنها موقت بسته می شود.

وی متذکر شد: وقتی ماندن کارگر در یک کار مخصوصا که آن کار سخت و زیان‌آور باشد، استمرار دارد دیگر نباید با او قرارداد موقت بسته شود لذا انتظار داریم در هفته کارگر این موضوع توسط معاونت روابط کار وزارت کار شفاف سازی و اعلام شود تا کارگران بدانند وقتی در کاری ورود کرده که ماهیت دائم و مستمر دارد، قراردادش دائمی محسوب می شود.

صحرانورد در پایان سخنان خود افزود: متاسفانه در خبرها شنیدیم ۳۷ تن از کارگران مجتمع پتروشیمی ارومیه به ویروس منحوس کووید- ۱۹ ( کرونا) مبتلا شده اند که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد چرا که صیانت از سلامتی کارگران باید اولویت کاری مسوولان بهداشت و درمان باشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا