اخبار
کد خبر : 992 ۱۳۹۴/۰۸/۲۳   

گزارش اختصاصی نای قلم از نمایشگاه مطبوعات ایران

نمایشگاه بیست‌ویکم، 17 آبان ماه در شبستان مصلای بزرگ امام‌خمینی (ره) آغاز به کار کرد، این سومین نمایشگاهی است که در دولت تدبیر و امید برگزار می‌شود.

به گزارش نای قلم، امسال نیز همچون سال‌های گذشته به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، روابط عمومی استانداری و خانه مطبوعات استان، 37 نفر از اصحاب رسانه استان آذربایجان غربی به منظور کسب تجارب مطبوعاتی، روز پنجشنبه از نمایشگاه مطبوعات ایران به عنوان بزرگ‌ترین رویداد رسانه ای کشور بازدید کردند.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی در این نمایشگاه حضور فعال داشت، در غرفه استان که با همکاری خانه مطبوعات دایر شد، نسخه‌هایی از مطبوعات استان و بروشور آشنایی با نشریات به مخاطبان عرضه شد.

متراژ کلی نمایشگاه امسال مطبوعات ۱۱‌هزار مترمربع بود که بیشترین فضای نمایشگاه با هزار و ۴۲۰ مترمربع به مؤسسات مطبوعاتی اختصاص یافته بود و بیشترین غرفه هم در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی بود با ۷۹ غرفه. طبق اعلام مسئولان برگزارکننده، در نمایشگاه امسال ١٣٠ رسانه جدید حضور داشتند که در دو سال اخیر مجوزشان را کسب کرده‌اند.

براساس آخرین آمار ۲۷ رسانه با زمینه دین و اندیشه، ۵۷ رسانه با زمینه فرهنگی و هنری، ۷۹ رسانه با زمینه سیاسی و اقتصادی، ۷۱ رسانه با زمینه آموزشی و تخصصی، ۴۴ رسانه با زمینه عمومی و خانواده و هفت رسانه با زمینه کودک و نوجوان در نمایشگاه امسال حضور داشتند.

کسب‌وکار مرتبط با مطبوعات هم در نمایشگاه بیست‌ویکم حضور داشتند که شامل تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه صنایع کاغذ، توزیع مطبوعات و انفورماتیک، روابط عمومی دستگاه‌ها، نشریات دانشجویی در سه حوزه وزارت‌خانه‌های علوم، بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی در کنار نشریات آماتوری زیرمجموعه کانون‌های مساجد بودند. برخی نشریات هم مثل نشریات حوزه کشاورزی و نشریات علمی و پژوهشی ستاد کل نیروهای مسلح به شکل تجمیعی در نمایشگاه حضور داشتند.

همچنین دو غرفه با موضوعیت موزه مطبوعات؛ یکی به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی و دیگری به همت موزه بنیاد مستضعفان برپا بود که در آن موارد جذابی در عرصه مطبوعات از جمله بسیاری از اولین‌های این عرصه به معرض دید عموم گذاشته شد.
نای قلم در گفت و گو با برخی از فعالان رسانه ای حاضر در نمایشگاه به نقاط ضعف و قوت نمایشگاه پرداخت.

* آرامش قابل قبولی حاکم بود و هیاهوهای سال‌های گذشته وجود نداشت

 دبیر سیاسی روزنامه بهار در گفت و گوی اختصاصی با نای قلم، می‌گوید: اگر چه احترام به دموکراسی و تضارب آراء ایجاب می‌کند که ما از نبود رسانه های مخالف دولت در نمایشگاه، خوشحال نباشیم اما واقعیت آن است که شرکت نکردن این رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات، آرامش و وقار خاصی به فضای نمایشگاه بخشید و یک فضای رقابتیِ واقعی و برابر به رسانه های دیگر داده بود.

مجتبی فتحی می‌افزاید: اگر چه شاهد حضور عقاید و افکار متفاوت در نمایشگاه بودیم که تشریک مساعی می‌کردند اما یک آرامش نسبی و قابل قبولی حاکم بود و هیاهوهای سال‌های گذشته وجود نداشت.

وی اظهار می‌دارد: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که عقاید مختلف با جنجال و درگیری همراه بود، معمولا رسانه های تندرو سعی می‌کردند فضای نمایشگاه را به آشوب بکشانند اما این دوره این‌گونه نیست.

فتحی ادامه می‌دهد: وقتی رسانه های تندرو نمی‌توانند حضور در کنار مخالفان خود را تحمل کنند و از سوی مردم با یک نوع مواجهه منفی روبرو هستند کار خیلی خوبی انجام دادند که حضور پیدا نکردند.

به گفته وی این رسانه‌ها در دوره های گذشته وقتی با انتقادات مردم مواجه می‌شدند با عصبانیت پاسخ می‌دادند و عدم حضور آن‌ها به این دلیل هست که نقدهای مردم به آن‌ها به خصوص بعد از مخالفت‌هایی که به برجام داشتند جدی‌تر و برنده تر از دوره های قبل هست.

دبیر سیاسی روزنامه بهار در مورد میزان استقبال از نمایشگاه مطبوعات امسال نیز یادآور شد: مردم به خوبی استقبال کردند؛ زیرا روزنامه‌هایی در نمایشگاه حاضر بودند که مردم آن‌ها را دوست دارند.

 *نمایشگاه مطبوعات از محتوا تهی شده و پوسته آن باقی مانده است

مسئول صفحه دیپلماسی و معاون گروه سیاسی روزنامه شرق نیز به نای قلم می‌گوید: نمایشگاه مثل همیشه ویژگی‌های همیشگی خود را داشت، در شرایطی که نمایشگاه هیچ برنامه خاصی برای آموزش و تشریک تجربه‌ها نداشته باشد در این شرایط به گعده سالانه دوستانه تبدیل می‌شود، اگرچه نمایشگاه محلی برای عرض اندام رسانه‌ها و آشنا شدن بیشتر مخاطبان با دست‌اندرکاران رسانه‌هاست تا نظراتشان را به آن‌ها بگویند اما به یقین هدف از راه اندازی نمایشگاه این نیست به طوری که در این سال‌ها از محتوا تهی شده و پوسته آن باقی مانده است و این پوسته شاید هر سال زیباتر و همراه با تزیین بیشتری باشد که امسال هم شاهد بودیم ولی خبری از محتوا نبود.

زینب اسماعیلی به عدم حضور برخی از رسانه‌ها در نمایشگاه امسال اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: این موضوع یکی از بخش‌های جذاب نمایشگاه بود، برخی از این رسانه‌ها با بوق و کرنا و سر و صدای رسانه ای تلاش کردند واقعیت را به شکل دیگری جلوه دهند، همه می‌دانیم تعدادی از آن‌ها از نهادهای دولتی تزریق می‌شوند اما با وجود این درخواست داشتند که مثل بخش خصوصی با آن‌ها برخورد شود لذا با مخالفت معاونت مطبوعاتی مواجه شدند چرا که نهاد دولتی هستند و باید مثل نهاد دولتی هزینه کنند اما دوستان چون به توانایی سر و صدای رسانه ای خود اعتماد داشتند جار و جنجال راه انداختند.

وی انتخاب شعار آزادی مسئولانه را برای نمایشگاه مطبوعات امسال یکی از گام‌های اساسی جهت تحول و تطور فعالیت رسانه‌ها در ایران برشمرد و می‌گوید: رسیدن به این مرحله گام مؤثر و موجزی است که می‌تواند در نهایت منجر به افزایش شعور و آگاهی بیشتر در مخاطبان رسانه‌ای شود.

اسماعیلی می‌گوید: جامعه ما تابع برخی ارزش‌ها و اعتقادات خاص است و همین چارچوب‌ها موجب شده تا کار در رسانه‌های ایران شرایط ویژه‌ای داشته باشند که گاهی اوقات عرصه را برای فعالان رسانه‌ای در ایران محدود می‌کند.

*نمایشگاه مطبوعات فرصتی است برای گفت و گوی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پیام

معاون ضمایم روزنامه همشهری هم می‌گوید: امروزه مطبوعات در زمینه مسائل تحلیلی، سرعت در اطلاع‌رسانی، حرکت و پیش‌بینی برخی از وقایع و رویداد‌ها و ارائه آگاهی‌های لازم به جامعه برای بالا بردن حساسیت مردم نسبت به واقعیت اجتماعی نقش بسزایی دارند.

علی لژدار با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات فرصتی است برای گفت و گوی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پیام، می‌افزاید: نمایشگاه فرصتی را به دست می‌دهد تا تمام زیرمجموعه های یک نشریه همزمان به مخاطب عرضه شوند ضمن اینکه هر نشریه ای می‌تواند خدمات دیگر خود را از جمله برگزاری دوره های آموزشی، نشست‌ها و ضمیمه های خاص را نیز در مدتی کوتاه به مخاطب معرفی کند.

به گفته وی مطبوعات باید مانند دیگر کالاها بازخورد محصولات خود را ببینند، مردم در نمایشگاه با اصحاب رسانه ارتباط برقرار می‌کنند و در مورد مطالبی که چاپ می‌کنیم نظر می‌دهند.

لژدار اظهار می دارد: نمایشگاه مطبوعات فرصتی است برای دید و بازدید اهالی مطبوعات، از رسانه های مکتوب و غیرمکتوب گرفته تا رسانه های مجازی دور هم جمع می‌شوند و ضمن آشنایی اهالی مطبوعات باهم، برگزاری کارگاه های آموزشی هم می‌تواند برای علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران مطبوعات مفید باشد.

وی به عدم حضور برخی از رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات امسال اشاره و اضافه می‌کند: این رسانه‌ها با توجه به سیاست‌گذاری‌های خود در این نمایشگاه شرکت نکردند که البته اگر شرکت می‌کردند رونق بیشتری داشت و ما هم خوشحال نیستیم که شرکت نکردند.

* هر گونه گردهمایی در ارتباط با عرصه مطبوعات اتفاق خوبی است

کارشناس روابط عمومی موسسه اطلاعات هم اظهار می‌دارد: نمایشگاه همان‌طور که از اسم آن پیداست محل عرضه محصولات در بخش‌های مختلف است و صنف‌های مختلف رسانه و روزنامه نگار آخرین تولیدات خود را در این مکان ارایه کردند.

سیدجمال الدین محمدیان اظهار می‌دارد: من معتقدم هر گونه گردهمایی، فضا یا مکانی در ارتباط با عرصه مطبوعات که بستر ارتباط مخاطب با اهالی رسانه‌ها را فراهم می‌کند، اتفاق خوبی است.

وی ادامه می‌دهد: انتقاد منصفانه باید ابتدا از سوی رسانه‌ها که خود متولی نقادی هستند به مورد اجرا گذاشته شود، پاسخ مسئولانه نیز باید در برگیرنده و تمام کننده باشد و کسانی که مورد خطاب قرار می‌گیرند باید به گونه‌هایی جواب رسانه‌ها را بدهند که جای شک و دودلی برجای نگذاشته و کارشناسانه به رفع مشکلات مردم در برابر مطبوعات و رسانه حاضر شوند.

* شرایط گفت وگو باید در نمایشگاه مهیا باشد

عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در حاشیه حضور در غرفه آذربایجان غربی به نای قلم می گوید: نمایشگاه مطبوعات فضای بسیار آموزنده ای دارد و باید شرایط گفت وگو در نمایشگاه مهیا باشد.

احمد مسجد جامعی می افزاید: اهالی رسانه باید بتوانند در این نمایشگاه در زمینه مسایل مورد نیاز خود بحث و تبادل نظر کنند و حتی بسیاری از نواقص خود را برطرف سازند.

وی حضور عقلانی رسانه ها را در کنار مردم و برای مردم کاری بس بزرگ و ذاتی عنوان و اضافه می کند: رسانه ها در کمال آزادی بیان و به دور از هرگونه گرایشی در امر اطلاع رسانی می توانند کارهای انسانی وعقلانی بدون سیاسی بازی و یا سیاست زدگی انجام دهند.

* یکی از کارکردهای نمایشگاه مطبوعات بعد آموزشی است

مسئول امور مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می‌گوید: افتتاح بزرگ‌ترین گردهمایی رسانه‌ای کشور توسط رئیس جمهور برای نخستین بار از جمله مهم‌ترین نقاط قوت این نمایشگاه است.

امید سیاح یکی از کارکردهای نمایشگاه مطبوعات را بعد آموزشی آن می‌داند و می‌افزاید: از دیگر نقاط قوت این نمایشگاه برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای رسانه‌ها بود که مورد استقبال قرار گرفت، بیشتر شرکت‌کنندگان در نمایشگاه باور دارند که چنین نمایشگاهی در ارتقای دانش شرکت‌کنندگان تأثیرگذار بوده و نمی‌توان نقش آموزشی آن را انکار کرد.

وی اظهار می‌دارد: کارگاه‌های آموزشی متعددی با حضور شخصیت‌های داخلی و بین‌المللی برگزار ‌شد که نقش دانش‌افزایی را برای اهالی رسانه ایفا کرد.

سیاح در ادامه سخنان خود به نقاط ضعف نمایشگاه نیز اشاره و تاکید می‌کند: بهتر بود در جانمایی رسانه های محلی توجه بیشتری اعمال می‌شد چرا که مردم تهران شناخت کافی از مطبوعات محلی ندارند و قرارگیری آن‌ها در بخش اصلی نمایشگاه می‌توانست در آشنایی مخاطبان با رسانه های محلی موثر باشد.

وی ادامه می‌دهد: ما سال‌های گذشته نیز با این معضل مواجه بودیم به طوری که نشریات محلی در راهروهای کناری واقع می‌شوند و این مسئله اصلی‌ترین گلایه آن‌هاست که امیدواریم در سال‌های آینده مورد توجه قرار گیرد.

اما نکته قابل توجه در این دوره از نمایشگاه حضور پررنگ نشريات الكترونيكي بود که مثل دوره پيش بر غنای اين رويداد رسانه اي افزوده بود و اين دسته از نشريات در كنار رسانه هاي مكتوب به ارائه آثار و محصولات خود پرداختند.

نشريات الكترونيكي پديده جديدي است كه بايد به درستي از آن براي نشر اخبار و اطلاعات و تحلیل‌ها استفاده كرد تا جامعه از مزیت‌های آن بيشتر بهره ببرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا