اخبار
کد خبر : 9912 ۱۳۹۹/۰۲/۰۶   ۱۰:۳۸:۲۱

توصیه های بهداشتی؛
بازار داغ محصولات بهداشتی تقلبی در روزهای کرونایی

 

اگر بحران کرونا براي همه بد شده باشد، حداقل براي توليد‌کنندگان محصولات بهداشتي همچون محلول‌ها و ژل‌هاي ضد‌عفوني‌کننده خوب شد. زيرا، بازار اين فرآورده‌ها و محصولات اين روزها داغ است.

با شدت گرفتن بحران کرونا و توصيه‌هاي بهداشتي براي پيشگيري و کنترل اين بيماري، موضوع شست‌وشوي مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت 20 ثانيه مورد تاکيد قرار گرفت. در اين بين، استفاده از محلول‌ها و ژل‌هاي ضد‌عفوني‌کننده نيز در همين راستا مدام توصيه مي‌شود، اما در روزهاي ابتدايي بحران کرونا، شاهد خالي شدن قفسه‌هاي داروخانه‌ها از وجود اين قبيل محصولات و فرآورده‌ها بوديم. به‌طوري که اگر يک قلم محلول يا ژل ضد عفوني کننده پيدا مي‌شد، در کمتر از لحظه‌اي چشم بر هم زدن، تمام مي‌شد.

به دنبال کمياب شدن محلول‌ها و ژل‌هاي ضد‌عفوني‌کننده شاهد افزايش ظرفيت خطوط توليد اين محصولات بوديم. اما، نکته‌اي که مهم به نظر مي‌رسد و نمي‌توان از آن چشم پوشي کرد، وجود برخي محصولات غير‌استاندارد و تقلبي است. در شرايط کنوني که همه به فکر بهداشت و دور ماندن از صدمات و آسيب‌هاي کرونا هستند، کمتر کسي به فکر استاندارد بودن اين محصولات است و فقط دوست دارد اين فرآورده‌ها در دسترس باشد.

مصرف محصولات غير‌استاندارد نيز مي‌تواند به‌اندازه خودش، خطرناک و آسيب‌رسان باشد. حالا که همه به فکر بهداشت و نظافت هستند، نمي‌توان از وجود محصولات بهداشتي غير‌استاندارد غافل شد.

از جمله عوارض مصرف بيش از حد و تماس مکرر ترکيبات ضدعفوني‌کننده با سيستم تنفسي انسان و استنشاق بخارات مربوط به اين فرآورده‌ها، بروز تنگي نفس، سرفه، خارش و سوزش ته حلق و آبريزش بيني است.

توصيه مي‌شود براي پيشگيري از اين عوارض، ترکيبات ضدعفوني‌کننده در محيط داراي تهويه، همراه با ماسک استفاده شود و از اختلاط اين مواد با آب داغ و يا هر ترکيب ضدعفوني‌کننده يا شوينده‌اي خودداري شود.

بر اساس مستندات علمي موجود و توصيه‌هاي صاحب‌نظران علم پزشکي، در حال حاضر بهترين و کم خطرترين روش براي ضدعفوني دست‌ها در خانه و محيط کار، شست‌وشوي دست‌ها با آب و صابون به مدت 20 ثانيه و مطابق با روش‌هاي آموزش داده شده به نحوي است که پس از مرطوب کردن دست‌ها، کف و پشت دست، فاصله انگشتان و مچ‌دست کاملاً به آب و صابون آغشته و به مدت 20 ثانيه شست‌وشو داده شود. بهتر است شست‌وشوي دست‌ها قبل، حين و بعد از تهيه و خوردن غذا، تماس با بيماران، و به طور کلي بعد از تماس با سطوح عمومي (دستگيره در، ميز و پيشخوان، نازل پمپ بنزين، سبد خريد، دستگاه‌هاي خود‌پرداز و...)، سطل زباله و سرويس بهداشتي صورت گيرد.

*محلول‌هاي جايگزين

چنانچه به هر دليلي امکان دسترسي به آب و صابون وجود نداشته باشد، در صورتي که آلودگي زيادي (خصوصاً مواد چربي) در سطح پوست دست نباشد، مي‌توان به صورت جايگزين از محلول‌هاي الکلي حاوي اتانول با غلظت (حداقل 60 درصد) اقدام به ضدعفوني دست‌ها کرد به نحوي که پس از آغشته کردن کامل دست‌ها به الکل، اجازه داده شود تا محلول الکلي به مدت 20 ثانيه روي سطح پوست بماند و خود به خود تبخير و خشک شود.

بر اساس گزارش‌هاي به دست آمده، متأسفانه موارد متعددي از فرآورده‌هاي ضد‌عفوني‌کننده تقلبي در بازار توزيع شده است. به دليل مشکل بودن تشخيص فرآورده‌هاي تقلبي از سالم، ضروري است فرآورده‌هاي ضد‌عفوني‌کننده از مراجع رسمي و قانوني، مانند داروخانه‌ها و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي معتبر تهيه شود. مشاهده شده است که فرآورده‌هاي الکلي تقلبي، يا حاوي متانول هستند يا درصد اتانول موجود در آنها بسيار پايين است و اثر ضدعفوني‌کنندگي ندارد. استفاده از فرآورده‌هاي الکلي تقلبي براي ضد‌عفوني بسيار خطرناک است. چرا‌که اولاً متانول اثري در ضد‌عفوني‌کنندگي ندارد و ثانياً متانول ترکيبي سمي است که جذب پوستي دارد و در صورت مصرف خوراکي به اشتباه منجر به کوري و مرگ مي‌شود. بر اساس مستندات علمي، مصرف خوراکي الکل طبي (اتانول) يا غرغره کردن اتانول در محوطه دهاني هيچ‌گونه اثري در پيشگيري از عفونت کرونا ويروس جديد ندارد و با خطر بروز مسموميت ناشي از الکل همراه است.

*خطر الکل‌هاي تقلبي

با توجه به خصوصيت سمي متانول، مراجع و راهنماهاي معتبر بين‌المللي، هيچ گونه توصيه‌اي مبني بر استفاده از متانول جهت ضدعفوني دست، پوست، لوازم و تجهيزات پزشکي و سطوح (مانند: دستگيره در، ميز کار، کف و...) وجود ندارد.

براي ضد‌عفوني کردن دست کودکان بهتر است از آب و صابون استفاده شود و چنانچه نياز به استفاده از فرآورده‌هاي الکلي است، لازم است کودکان زير 6 سال اين مواد را در حضور يک فرد بزرگسال استفاده کنند. متعاقب دسترسي آسان به الکل، عده‌اي ناآگاه با تهيه الکل تقلبي اقدام به مصرف خوراکي آن کرده‌اند که نتيجه اين امر مسموميت شديد، کوري و حتي مرگ بوده است. بايد توجه کرد که الکل‌هاي تقلبي و قاچاق، يا به صورت فله‌اي و بي‌نام و نشان عرضه مي‌شوند يا برعکس مندرجات روي بسته‌بندي، نه‌تنها حاوي اتانول نيستند، بلکه حاوي مقادير بالايي متانول هستند. از همين رو، توصيه مي‌شود به هيچ‌وجه از الکل متيليک (متانول) و يا الکل صنعتي (که حاوي درصدهاي مختلفي از اتانول به همراه متانول هستند، براي ضد‌عفوني کردن دست و پوست استفاده نکرده و چنانچه قصد داريم از فرآورده‌هاي ضدعفوني بر پايه الکل استفاده کنيم، تنها از محلول‌هاي آبي الکل اتيليک (اتانول) تهيه شده در داروخانه‌ها يا فرآورده‌هاي استاندارد حاوي الکل اتيليک (اتانول) توليد شده توسط کارخانه‌هاي معتبر که در داروخانه‌ها توزيع مي‌شود، با غلظت مناسب (70 درصد) و با رعايت اصول توصيه شده، استفاده کنيم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا