اخبار
کد خبر : 9904 ۱۳۹۹/۰۲/۰۴   ۲۳:۴۸:۵۳

در جلسه شورای اطلاع رسانی استان تاکید شد؛
ضرورت حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه آذربایجان غربی

 

رسانه ها به ویژه مطبوعات چند صباحی است که حال و روز خوشی ندارند. فعال شدن شبکه های مجازی، بالا بودن هزینه های انتشار، کاهش مخاطب و ...از جمله مشکلاتی هستند که بسیاری از فعالان این عرصه با آنها دست و پنجه نرم می کنند.

در این برهه حساس، رکود ناشي از کرونا منحصر به بخش تولید و صنعت نبوده و رسانه ها و مطبوعات نیز با کاهش درآمد حاصل از فروش، اشتراک و آگهي رنج هاي مضاعفي را متحمل شده اند، اما با وجود این کارویژه اصلی خود یعنی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم را به درستی انجام داده و با تمام توان و امکانات موجود پا به پای یاوران سلامت، رویدادهای کرونایی را در قالب خبر، گزارش، مصاحبه، فیلم و عکس ارائه می دهند.

به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، ۳۰۰ خبرنگار حق التحریر در سطح استان با مشکلات مالی زیادی گریبانگیر بوده و نیازمند حمایت ویژه هستند چراکه در خصوص اطلاع رسانی موارد لازم در مبارزه با بیماری کرونا نیز همواره در خط مقدم و همراه مسئولان و مردم بوده‌اند.

حجت الاسلام ناصر خدایاری در جلسه شورای اطلاع رسانی آذربایجان غربی اظهار کرد، تنها مدافع رسانه‌ها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در خصوص انتشار اخبار اثربخش در جامعه به جای برخورد قهری، کمک پلیس فتا در جهت تصحیح ادبیات رسانه‌ها بسیار مفید و تأثیرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه حمایت مادی و معنوی از تمام اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه ضروری بوده و باید تمهیدات ویژه‌ای برای این قشر اندیشیده شود ایجاد نظم در دستگاه‌های اطلاع رسانی استان را مهمترین هدف از برگزاری شورای اطلاع رسانی دولت در استان دانسته و بر کمک‌های معیشتی و حمایتی از فعالان رسانه‌ای و فرهنگی استان تاکید کرده است.

خدایاری افزود، جریان سازی پشت پرده اخبارهای غلط در جامعه از سوی دشمنان در خصوص دو مناسبت سیاسی رقم خورده که یکی انتخابات مجلس بود و مورد دیگر نیز راهپیمایی روز قدس است که باید در این خصوص رسانه‌ها و منابع رسمی شفاف‌تر و با اخبار موثق عمل کرده و به تنویر افکار عمومی بپردازند.

وی اضافه کرد، دستگاه‌های اجرایی باید از طریق شورای اطلاع رسانی استان نسبت به انتشار اخبار خود اقدام کنند تا با مدیریت شیوه‌های اطلاع رسانی از بروز اخبار متفاوت با رفتارهای یک طرفه رسانه‌ها جلوگیری به عمل آمده و اذهان عمومی نیز با اخبار موثق روبرو شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه با گسترش بیماری کرونا، ۹۷۰ مؤسسه قرآنی آسیب دیده‌اند و تقریباً تمامی انجمن‌های هنری تعطیل شده‌اند افزود است، چاپخانه‌ها و خبرنگاران و روزنامه نگاران در پی شیوع کرونا از یک سو و از سوی دیگر بالا رفتن قیمت کاغذ مشکلات جدی پیدا کرده و ۳۰۰ کانون تبلیغاتی در استان تعطیل شده‌اند.

رئیس شورای اطلاع رسانی استان گفت: تلاش های صورت گرفته در مسیر کنترل بیماری و نیز آگاه سازی عمومی و تقویت برنامه ریزی ها بسیار موثر بوده است.

به گفته علی مصطفوی، نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش های لازم برای مدیریت بیماری کرونا را در شرایط سخت تحریم انجام داده و در این مسیر مردم نیز همراهی بسیار خوبی داشته اند.

وی انتقاد رسانه ها را ظرفیتی مهم در پویایی تلاش ها عنوان کرد و افزود: رسانه ها در کنار انتقادات سازنده باید با تزریق امید به جامعه بستر لازم برای مقابله جدی با کرونا را مهیا سازند.

رئیس شورای اطلاع رسانی استان گفت: از انتقادات سازنده استقبال می کنیم و قدردان تلاش های رسانه ها هستیم اما با کسانی که معتقدیم از اهالی رسانه نیستند و صرفا دنبال شایعه پراکنی و دروغ پردازی در فضای مجازی هستند طبق قانون برخورد می شود.

مصطفوی با بیان اینکه همه تلاش ها بر این است که سلامت مردم تضمین شود، گفت: باید تلاش کنیم مردم را با جوانب مختلف این ویروس آشنا کنیم، فاصله گذاری هوشمند و اجتماعی را به مردم تبیین و از مردم بخواهیم بهداشت فردی را بیش از پیش رعایت و از مسافرت و رفت و آمد غیرضروری اجتناب کنند.

وی در ادامه به کمک ها و حس همدلی مردم نسبت به اقشار آسیب پذیر اشاره کرد و گفت: این کمک ها مشابه کمک های دوران هشت سال دفاع مقدس است لذا باید دست به دست هم دهیم تا این کمک ها بیشتر شود، امروز جبهه جنگ ما جبهه جنگ با کرونا است.

مصطفوی از دانشگاه علوم پزشکی نیز خواست تا نسبت به شفاف سازی مسئله پتروشیمی ارومیه با صدور بیانیه اقدام کند.

تزریق امید و نشاط در بین جامعه، استناد به آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص وضعیت کرونا و برگزاری جلسه مشترک شورای اطلاع رسانی با شورای هماهنگی روابط های دستگاه های اجرایی از دیگر مواردی بود که رییس شورای اطلاع رسانی استان در این جلسه به آن تاکید کرد.

فرماندار ارومیه نیز در این جلسه بر استفاده از ظرفیت شورای اطلاع رسانی دولت در استان برای مدیریت فضای عمومی جامعه در مواقع مختلف تاکید کرد.

علیرضا ملامحمدی زاده افزود: ۹۰ هزار خانوار برای اهدا بسته‌های حمایتی و معیشتی در شهرستان ارومیه شناسایی شده است که در مراحل مختلفی این بسته‌ها به آنها تعلق خواهد گرفت.

حال با توجه به این که بسیاری از خبرنگاران، عکاسان خبری، مدیران مسئول و صاحبان رسانه این روزها با مشکلات متعددی از جمله کاهش درآمد، مشکل بیمه و مشکلات معیشتی مواجه شده اند، لازم است مسئولان به سرعت راهکارهای عملی ارائه دهند؛ راهکارهایی که علاوه بر مدیران مطبوعات، شامل خبرنگارانی هم باشد که بدون بیمه تنها با دریافت حق التحریر زندگی خود را می گذرانند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا