Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 9903 ۱۳۹۹/۰۲/۰۴   ۱۹:۲۶:۰۱

دیدگاه؛
خطر شیوع آسیب‌های اجتماعی در پساکرونا

 

با توجه به اينکه مردم در دوران کرونا استرس و اضطراب شديدي را تجربه کردند و اين استرس و اضطراب‌ها به‌صورت مزمن است، مردم در دوران پساکرونا نيز دچار استرس پس از سانحه خواهند شد، اين اختلالات بسياري از ابعاد زندگي را تحت تاثير قرار مي‌دهد و مي‌تواند موجب افزايش بيماري‌هاي سايکوسوماتيک (بيماري‌هاي روان‌تني) شود.

در حال حاضر در اپيدمي کروناويروس قرار داريم و قطعا اين اپيدمي به مرور زمان کاهش مي‌يابد، براساس اطلاعات به دست آمده از کروناويروس، به‌نظر مي‌رسد که اين ويروس در دنيا ماندگار خواهد بود اما از حالت اپيدمي خارج مي‌شود، با اين حال بحثي که اکنون وجود دارد اين است که با گذر زمان، رعايت اصول بهداشتي و فاصله‌گذاري مناسب فيزيکي شايد براي مدتي باقي بماند و مردم مجبور باشند همچنان اصول اوليه بهداشتي را رعايت و ديد و بازديدها را کمتر کنند و در جاهاي پرتردد نيز کمتر حضور داشته باشند.

در هر صورت مردم بايد به سبک زندگي کنوني عادت کنند؛ در حال حاضر مي‌بينيم که بسياري افراد با هم دست نمي‌دهند و روبوسي نمي‌کنند، اين رفتارها به مرور نهادينه مي‌شود و مردم به اين باور مي‌رسند که بايد اصول بهداشتي را رعايت کنند.

به هر صورت تغيير اساسي در روابط انساني به وجود آمده و اين تغييرات در دوران پساکرونا نيز وجود دارد و در دراز مدت نيز در روابط انساني اتفاقاتي رخ مي‌دهد.

سبک زندگي در دوران پساکرونا تغيير خواهد کرد و مردم بيشتر به دنياي مجازي روي مي‌آورند و به‌نظر مي‌رسد در درازمدت ترددها کاهش مي‌يابد. باتوجه به اينکه مردم در دوران کرونا استرس و اضطراب شديدي را تجربه کردند و اين استرس و اضطراب‌ها به‌صورت مزمن است، مردم در دوران پساکرونا نيز دچار استرس پس از سانحه خواهند شد، اين اختلالات بسياري از ابعاد زندگي را تحت تاثير قرار مي‌دهد و مي‌تواند موجب افزايش بيماري‌هاي سايکوسوماتيک (بيماري‌هاي روان‌تني) شود.

از سوي ديگر باتوجه به اينکه در اين روزها همه اعضاي خانواده در طولاني‌مدت در کنار يکديگر بوده‌اند، اين روند منجر به آسيب‌ها و تنش‌ها در داخل خانواده مي‌شود و حتي به جرات مي‌توان گفت احتمال اينکه پس از اين آسيب‌ها، آمار طلاق، اختلافات خانوادگي و مشکلات زناشويي بيشتر شود نيز وجود دارد. همچنين آسيب‌هاي به وجود آمده در دوران پس از سانحه نيز مي‌تواند آسيب‌هاي درازمدتي را به همراه داشته باشد و آسيب‌هاي به وجود آمده نيز ممکن است موجب افزايش اختلالات رواني شود، درنتيجه بايد برنامه‌ريزي اساسي براي سلامت جسم، روان و سلامت اجتماعي شود. در اين راستا نيز لازم است دست‌اندرکاران بهداشت و درمان برنامه‌ريزي اساسي را براي اتفاقات پس از کرونا داشته باشند. براي کاهش مسائل رواني در دوران پساکرونا مهم‌ترين کار اين است که مردم بپذيرند که بحران به وجود آمده کل دنيا را درگير کرده است. پذيرش بحران، استرس و افسردگي را کاهش مي‌دهد و مردم قبول مي‌کنند که اين استرس و افسردگي تنها براي خودشان نيست و همه جهان با آن درگير هستند، همچنين مردم بايد محيط شادي را براي خود ايجاد کنند. تفريحاتي مناسب با سبک زندگي جديد پيدا و آنها را انجام دهند.

امین رفیعی‌پور

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا