اخبار
کد خبر : 9820 ۱۳۹۹/۰۱/۲۴   ۱۹:۳۰:۲۶

نگاه؛
مشکلات اقتصادي و تاثير آن بر بروز خشونت‌هاي خانگي در دوران قرنطینه

 

بروز شرايط جديد در جامعه با توجه به شدت و ميزان اثرگذاري آن بر روي جوامع بشري و نحوه و چگونگي پرداختن به آن مي‌تواند اثرات متفاوتي به همراه داشته باشد. در شرايط فعلي، بيماري کرونا توانسته روش زندگي جديدي براي جلوگيري از آسيب هاي احتمالي و همچنين حفظ بقا به جامعه تحميل کند هرچند اين شيوه زندگي موقتي است اما رفتار‌هاي خاصي را مي‌طلبد.

طرح قرنطينه خانگي و فاصله گذاري اجتماعي در شرايط کنوني موثرترين راه براي ادامه حيات است، هر چند که تاکنون توانسته به بروز برخي مشکلات نيز منجر شود، چرا که اين شيوه نيز مانند هر روش جديدي در ابتداي اجرايي شدن با مقاومت‌هايي مواجه شد. همانند شوکي که در ابتدا مي‌تواند واکنش‌هاي هيجاني ايجاد کند.

به عبارت ديگر در اين شرايط موقت، ارتباط بين افراد خانواده بيشتر شده و آنها ساعات بيشتري را در کنار يکديگر در خانه حضور دارند. افزايش تعاملات في مابين اعضاي خانواده و کاهش ساير تعاملات اجتماعي به بيشتر شدن تنش‌ها و حتي بروز خشونت خانگي منجر مي شود. 

يکي از دلايل مهم افزايش تنش‌ها در اين روزها رعايت بيش از حد اصول بهداشتي براي مقابله با بيماري توسط يکي از اعضاي خانواده است. رعايت وسواس گونه اصول بهداشتي باعث قهر و خشم  ساير افراد خانواده خواهد شد. موضوع بعدي افزايش وظايف يکي از اعضاي خانواده است. در حقيقت بي‌عدالتي در توزيع نقش افراد در خانواده يکي از مهمترين علل بروز تنش و استرس در ميان اعضاي خانواده است.

موضوع مسائل اقتصادي و تاثير آن بر سبک زندگي نيز مي‌تواند باعث بروز اختلاف و حتي خشونت‌هاي خانگي در ميان اقشار آسيب پذير باشد. مردي که درآمدش کم شده و هزينه تهيه وسايل بهداشتي و مواد ضدعفوني کننده نيز بر وي تحميل شده از آستانه تحمل پاييني برخوردار خواهد بود. در اين ميان اگر يکي از اعضاي خانواده به نوعي مشکوک يا درگير ابتلا به بيماري کرونا باشد مي تواند سطح استرس و اضطراب خانواده و به دنبال آن بروز اختلافات و تنش ها را افزايش دهد.

مهارت هاي ارتباط مؤثر بين همسران، مديريت تعارض در خانواده و همچنين مهارت فرزندپروري، موضوع بسيار مهمي است که در همه جا بايد به آن توجه بيشتري داشت.

 استرس مشکلات اقتصادي و ترس از بيماري همگي مشکلاتي هستند که در زمان اپيدمي کرونا در ميان افراد جامعه ديده مي‌شود و تنها کسب مهارت‌هاي اجتماعي مي‌تواند اين تهديدها را به فرصت تبديل کند. در حقيقت در زمان پسا کرونا بايد به تقويت اين مهارت‌ها در ميان اعضاي خانواده توجه بيشتري داشت چرا که در سايه اين مهارت‌هاست که مي توان شرايط سختي همچون قرنطينه خانگي را به يک فرصت تبديل کرد.

محمدرضا خدایی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا