اخبار
کد خبر : 9815 ۱۳۹۹/۰۱/۲۴   ۰۹:۱۵:۲۷

با آغاز فصل چرا تاکید شد؛
ضرورت مراقبت بهره برداران از مراتع آذربایجان غربی

 

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در خصوص آغاز فصل چرا و مراقبت بهره برداران از مراتع اطلاعیه ای صادر کرد.

به گزارش نای قلم، در این اطلاعیه آمده است:

به اطلاع مرتعداران، دامداران و بهره‌ برداران عرصه‌های منابع طبیعی آذربایجان غربی می رساند، با توجه به اینکه مراتع استان یکی از مهمترین و با ارزش ترین منابع ملی کشور محسوب می شود، لذا حفاظت از این منابع خدادادی و بهره برداری بهینه از آن ضروری بوده و  مدیریت صحیح چرا توأم با عملیات اصلاح و احیاء، می تواند نقش اساسی در جهت بهره برداری پایدار و حفظ آب و خاک داشته باشد.

از آنجائی که تعداد دام زیاد و چرای مفرط و غیراصولی از قبیل چرای زودرس بهاری و عدم رعایت ظرفیت و زمان ورود دام به مرتع خصوصاً در خشکسالی‌ها مهمترین عامل تخریب مراتع محسوب می شود، بنابراین به منظور حفظ آب و خاک، تجدید حیات پوشش گیاهی و حفظ ارزش های زیست محیطی مراتع، رعایت نکات ذیل ضروری است:

- تمامی بهره برداران مراتع ییلاقی و قشلاقی و روستائی موظفند پیش از ورود دام به مرتع با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری ، یا از طریق ورود به سامانه الکترونیکی به آدرس   (WWW.Eagri.maj.ir  ) نسبت به پرداخت حقوق و عوارض قانونی و تمدید پروانه چرا اقدام کنند، در غیر اینصورت برابر مقررات نسبت به ابطال حقوق بهره برداری آنها اقدام خواهد شد.

- جهت آمادگی گیاهان مرتعی و جلوگیری ازلگدکوبی خاک، ورود هر گونه دام به مراتع روستائی باید برابر تاریخ مندرج در پروانه، صورت گیرد.

- از کوچ زود هنگام به مراتع ییلاقی پیش از آمادگی مراتع و پیش از موعد مقرر در پروانه های مرتعداری، خودداری کنند.

- از ورود هرگونه دام مازاد بر پروانه های مرتعداری به مرتع خودداری کرده و چاره اندیشی و تدبیر به موقع برای تهیه علوفه اینگونه دامها از طرق دیگر صورت گیرد. (بره گوسفند و بز از 4 تا 6 ماهگی معادل نیم واحد دامی و بعد از شش ماهگی، یک واحد دامی محسوب می شود.

- دامدارانی که فاقد پروانه مرتعداری هستند تحت هیچ عنوانی درصدد اجاره کردن مراتع دیگران نباشند.

- درصورتی‌که صاحبان پروانه تحت هر عنوان (فروش، اجاره و واگذاری بدون کسب مجوز اداره کل و ...) پروانه خود را در اختیار سایر دامداران قرار دهند وفق مقررات نسبت به ابطال پروانه آنها اقدام خواهد شد.

- درصورت فوت بهره بردار دارای پروانه چرای دام، وراث قانونی موظف هستند با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ظرف حداکثر دو سال نسبت به تعیین تکلیف پروانه چرا برابر مقررات اقدام کنند، در غیر اینصورت حقوق بهره برداری دامدار متوفی ابطال و وراث حق بهره برداری از مراتع را نخواهند داشت.

- دامداران مراتع روستایی فقط در داخل محدوده روستای محل سکونت و یا محدوده پلاک ثبتی و یا سامان عرفی خود دامهایشان را تعلیف و از چرانیدن مراتع و دروگاه های روستاهای همجوار و یا مناطق دیگر به هر دلیلی جداً خودداری کنند و اعضای شورای اسلامی و نماینده بهره‌‌برداران هر روستا طبق قانون موظف به حفظ و حراست از مراتع محدوده روستای خود از هر حیث ( تخریب و تصرف عدوانی مراتع یا چرای غیر مجاز  و ...) هستند.

- از هرگونه تقسیم و افراز مجدد مراتع ممیزی شده خودداری و مفاد پروانه های چرا و کتابچه طرح مرتعداری رعایت شود.

بنابراین از تمامی مرتعداران و دامداران و بهره‌برداران محترم عرصه‌های منابع طبیعی درخواست می‌شود که موارد فوق الذکر و قوانین و مقررات سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری را دقیقاً رعایت کنند. بدیهی است در غیر اینصورت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و واحدهای تابعه آن موظف هستند برابر مواد قانونی (تبصره 2 بند 5 ماده 47 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ــ مواد 1 و 2 قانون مسئولیت مدنی و دیگر مواد قانونی) علیه متخلفین جهت اعمال مجازات قانونی اعم از جنبه کیفری وحقوقی و اخذ خسارت وارده به مراتع در مراجع قضایی اعلام جرم کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا