اخبار
کد خبر : 9798 ۱۳۹۹/۰۱/۲۲   ۱۸:۳۵:۲۹

سرپرست اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی:
درختان جنگلی در آذربایجان غربی بریده نمی شوند

 

سرپرست اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: بیش از 90 درصد درختانی که در ماه‌های اخیر از استان حمل شده و در فضاهای مجازی انتشار یافته است، بیشتر درختان زراعی بوده است که با هدف تامین نیازهای صنایع مربوطه یا غیره بریده می‌شود و درختان جنگلی نبوده است.

به گزارش نای قلم، هادی قاسمی در گفتگویی به شایعات رسانه ای در فضای مجازی مبنی بر قطع درختان و قاچاق آن در استان پاسخ داد و اظهار کرد: درختانی که در دهه گذشته زراعت شده اند و امروز به مرحله بهره‌وری رسیده‌اند، طبیعی است که برای مصارف مختلف بریده شود.

وی افزود: آنچه که در چند روز اخیر برخی افراد در فضای مجازی مغرضانه و یا نا آگاهانه در خصوص قطع درختان به آن پرداخته و افکار عمومی را دچار سوء برداشت می کنند، ناشی از آن است که این افراد اطلاعات کاملی در ارتباط با قوانین بهره برداری از جنگل و یا قطع درختان باغی را ندارند.

این مقام مسوول تصریح کرد: آذربایجان غربی در دهه 80 جزو استان‌های پیشرو در کشت صنوبر بوده و این استان به دلیل مرغوبیت درخت صنوبر، قطب برتر کشور در کشت و زراعت این درخت معرفی شده است.

قاسمی اضافه کرد: در حال حاضر بالغ بر 21 هزار هکتار از اراضی استان به زراعت چوب و عموما چوب صنوبر اختصاص دارد که در دهه 80 کاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه درختان جنگلی به مفهوم تعریف شده آن در آذربایجان غربی فقط در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت وجود دارد، تصریح کرد: به غیر از این دو شهرستان در مابقی شهرستان های استان منطقه‌ای که جنگل به آن اطلاق شود وجود ندارد و تنها مراتع مشجر هستند که از پوشش درختی کمی نیز برخوردار هستند.

قاسمی ادامه داد: در خصوص درختان جنگلی سردشت و پیرانشهر که گونه غالب آن بلوط است، باید گفت که بلوط درخت صنعتی نیست و کاربرد صنعتی ندارد چون در اصل درختی می تواند کاربری صنعتی داشته باشد که از حجم لازم برخوردار بوده و ناهمواری در بدنه آن وجود نداشته باشد.

این مسئول افزود: درختان جنگلی در آذربایجان غربی اصلا قابل بهره‌برداری نیستند که بتواند در کارخانه‌ها فرآوری شود، البته در این میان هستند کسانی که فرصت طلبی کرده و به درختان جنگلی دست درازی کنند که در صورت مشاهده آن به شدت با آنان در چارچوب قانون برخورد شده و پرونده آنها به مراجع قضایی ارسال می شود.

دکتر قاسمی تصریح کرد: قانونی مبنی بر ممنوع بودن زراعت، قطع و حمل چوب زراعی وجود ندارد و برعکس در ماده 48 قانون حفاظت منابع طبیعی حمل چوب، هیزم و زغال جنگلی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی استان آمادگی دارد تا با هر یک از خبرگزاری ها و یا رسانه های اجنماعی که مایل باشند اطلاعات کاملی در این خصوص بخواهند ارائه کرده و بازدیدهای میدانی از صنایع زراعت چوب و جنگل های استان برگزار کند.

وی گفت: در دهه 80 بیش از 2 میلیون اصله نهال (صنوبر) برای زارعت چوب هر ساله در آذربایجان غربی به کشاورزان به صورت رایگان داده می‌شد تا در سال‌های آتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد، بنابراین بهره برداری از این تعداد نهال در سال های بعد به منظور تامین چوب مورد نیاز در چارچوب پروتکل های بهره برداری امری طبیعی است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا