Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 9773 ۱۳۹۹/۰۱/۱۹   ۱۰:۱۶:۱۵

دیدگاه؛
مهارت های لازم برای گذر از بحران تنش در دوران قرنطينه

 

اين روزها اخباري در رابطه افزايش تنش ميان زوجين در دوران قرنطينه در رسانه‌ها به گوش مي‌رسد، اما همسران با توسل به چه مهارتي مي‌توانند اين قرنطيه خانگي و تنش را به فرصت تبديل کنند تا زندگي زناشويي خود را غني کنند و از گرفتار شدن در حلقه بگومگوهاي خانوادگي و نهايتا طلاق، خود را نجات دهند؟

مهارت طلايي و سرنوشت‌ساز چيزي نيست جز مدارا که امروزه در ادبيات روانشناسي خانواده و خانواده درماني از آن به Tolerancce ياد مي‌شود. طبيعي است وقتي زن و شوهر بايد در خانه بمانند آن‌وقت تفاوت‌هايشان و اختلاف‌نظر آنها بر سر امور زندگي مشترک بيشتر نمود پيدا مي‌کند و احتمال بيشتري مي‌رود که با هم بگومگو داشته باشته باشند و اگر نتوانند با اختلاف در سلايق خود و دنياي‌هاي متفاوت خود، مدارا کنند احتمال تنش بين آنها و طلاق بالا خواهد رفت.

زن و شوهر با بالابردن و افزايش فضيلتي به‌نام مدارا در خود مي‌توانند خود را از اين وضعيت احتمالي نجات دهند. مدارا، توافق بر سر تفاوت‌ها است و زماني نقش خود را ايفا مي‌کند که زوجين در حال سپري‌کردن مرحله پرتنش و سختي از زندگي مشترک‌شان باشند.

 مداراداشتن ظرفيت درک‌کردن و احترام‌گذاشتن به عقايد همسر و همچنين تحمل‌کردن سختي‌ها و رنج‌ها در زندگي مشترک و نيز عاملي است که به‌طور پيوسته زندگي مشترک همسران را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد. مهارتي که مي‌تواند در هنگامه شيوع کرونا بگومگو و بازار اختلافات را کاهش و بر غناي زندگي زن و شوهر بيفزايد. اما چگونه مي‌توان در همسران مهارت و فضيلت مدارا کردن با تفاوت‌هايي که در بين آنها وجود دارد را افزايش داد؟

در ابتدا بايد باور داشته باشيم که زن و شوهر از دو دنياي متفاوت هستند و راه رسيدن به آرامش، مدارا با تفاوت‌هاي هم است. مدارا با اضطراب همسر، مدارا با کج‌خلقي‌هاي همسر و مدارا با اختلاف سليقه‌هاي همسر. البته اين مدارا دوطرفه است و وظيفه زن و شوهر است که هر دو، مداراگر باشند. بدانيم و باور داشته باشيم که شاه‌کليد آرامش‌گري براي همسر، مداراکردن با عقايد، سليقه‌ها و ارجحيت‌هاي همسر است. مداراکردن با ارجحيت‌ها و سليقه‌هايي که ارجحيت و سليقه ما نيست و احتمالا مداراکردن با ارجحيتي که دوستش نداريم. درک شرايط همسر، درک توانايي‌ها و درک ظرفيت‌هاي همسر، درک اينکه من و همسرم دو شخصيت منحصر به‌فرد داريم، از دو خانواده مختلف آمده‌ايم و اين اختلافات طبيعي است و نبايد اين اختلافات را از بين برد. از سوي ديگر باور کنيم که اگر از اشتباهات همسر خود چشمپوشي نکنيم زندگي تلخي خواهيم داشت. هر يک از همسران تلاش کند نيازها و سليقه‌هاي همسر خود را بر تمايل و سليقه خود ارجح بداند. باور داشته باشيم اگر اين کار را نکنيم زندگي و پيوند ما شکسته خواهد شد.

نتيجه مطالعه نشان مي‌دهد که همسران مداراگر به‌هنگام اختلاف با همسر خود، چهار ويژگي عمده دارند: الف- اهل همدلي هستند. ب- اهل صبر و تحمل‌اند و بر هيجانات خود کنترل دارند. ج- زمينه تغيير، رشد و عوض‌شدن همسر خود را فراهم مي‌کنند. د- همسران مداراگر اهل احسان و گذشت نسبت به همسر خود هستند.

رضا خجسته‌‌

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا