اخبار
کد خبر : 972 ۱۳۹۴/۰۸/۱۷   

تجهیز بیش از یک هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه به سیستم آبیاری نوین

* همکاری دستگاه‌های مسئول برای جبران کسری آب ضروری است

بخش کشاورزی یکی از بخش‌های مهم اقتصادی استان آذربایجان غربی است و این بخش نیازمند انرژی حیات بخش آب است.

چه بسا در این بین استفاده بهینه از منابع آب کشاورزی با توجه به بالا بودن میزان مصرف آب در این بخش و در کنار آن پایین بودن راندمان آبیاری، ضرورت مصرف بهینه این ماده حیاتی در آذربایجان غربی را مشخص می‌کند.

طی سال های گذشته به دلیل استفاده کشاورزان از آبیاری سنتی و حفر چاه های عمیق متعدد و بدون مجوز توسط کشاورزان و همچنین احداث سدهای بدون کارشناسی شده در مسیر رودخانه های بزرگ، سفره های زیرزمینی آب در حال کاهش شدید است و آبیاری قطره ای به دلیل صرفه جویی در مصرف آب و امکان آبیاری در اراضی شیبدار بدون نیاز داشتن به تسطیح و جلوگیری از جریان سطحی آب و فرسایش خاک و محافظت از گیاه در مقابل یخبندان ناشی از سرمای زودرس می تواند به عنوان یک راهبرد اصولی در حوزه کشاورزی استفاده شود.

در سیستم آبیاری قطره‌ای، آب به وسیله پمپ از منبع به داخل شبکه پمپ شده و ضمن عبور از سیلیکون ( فیلتر گردانی) شن و مواد خارجی آن ته نشین می‌شود.

در این روش آب با فشاری بیش از یک اتمسفر از منبع تا محل مصرف انتقال می‌‌یابد. آب به صورت قطرات مجزا و پیوسته و یا به صورت اسپری ریز با فشار کم از طریق قطره چکان درطول خط انتقال آب قرار دارند.

 آبیاری قطره‌ای روش موثری در تحویل آب مورد نیاز گیاه درمحدوده توسعه ریشه به داخل خاک است و این امکان را به وجود می‌آورد که عمل آبیاری تا حد رفع نیاز آبی گیاه انجام می‌شود.

سیستم‌های مختلف آبیاری قطره‌ای شامل سیستم آبیاری قطره‌ای قطره چکان درخط، سیستم آبیاری زیرزمینی با لوله‌های تراوا، سیستم آبیاری باب لر، سیستم آبیاری قطره‌ای نواری و آبیاری قطره‌ای ثقلی. آبیاری بارانی نیز روشی است که در آن آب آبیاری را با سرعتی مساوی و یا کمتر از نفوذ پذیری خاک به صورت باران برسطح زمین پخش می‌کند.

استاندار آذربایجان غربی گفت: یک هزار و 357 هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه با مشارکت جمعی از باغداران به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.

به گزارش نای قلم، قربانعلی سعادت عصر امروز در ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار کرد: تجهیز اراضی حاشیه دریاچه ارومیه به سیستم آبیاری نوین نشانگر رغبت و استقبال کشاورزان از برنامه های احیای دریاچه ارومیه است.

وی با بیان لزوم همکاری دستگاه‌های مسئول برای جبران کسری آب افزود: جلوگیری از برداشت غیر مجاز و فرهنگ سازی در زمینه‌هایی چون تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب از ضرورت‌های این مسیر است.

سعادت با اشاره به طرح ها و اقدامات در حال انجام برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: خوشبختانه مردم استان در طول یکسالی که از اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه می گذرد، اهمیت موضوع احیای دریاچه را کاملا درک کرده و در راستای اجرای برنامه های احیا، همکاری بسیار خوبی دارند.

لزوم توجه به مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی ، استفاده از روشهای نوین آبیاری، برخورد با چاه های غیرمجاز، استفاده از کنتورهای هوشمند در چاه های آب  از اهم موضوعات طرح شده در این جلسه بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا