اخبار
کد خبر : 9664 ۱۳۹۹/۰۱/۰۴   ۲۳:۱۲:۳۹

مدیر نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی:
مجوزی برای تولید ماسک در آذربایجان غربی صادر نشده است

 

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد، بازار کساد ماسک‌های پزشکی روزی به یکباره آنقدر رونق بگیرد که حتی خواب را از سر تولیدکنندگان این محصول برای کسب درآمدی سرشار برباید.

به گزارش نای قلم، با گسترش ویروس کرونا مصرف اقلام بهداشتی همچون ماسک به شکل فزآینده‌ای افزایش یافته است.

مدیر نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی گفت: در ماسک‌های معمولی سه لایه، عمل محافظت و فیلتراسیون توسط یک لایه بنام ملت بلون انجام می‌شود که تا 70 درصد از ورود ذرات به سیستم تنفسی فرد جلوگیری می‌کند.

لعیا صدیق‌راد هشدار داد: در شرایط فعلی کمبود جهانی ماسک، عده‌ای افراد سودجو اقدام به تهیه این ماسک‌های سه لایه می‌کنند که در ظاهر شبیه ماسک‌های سه لایه هستند ولی در باطن فاقد هر گونه لایه محافظتی هستند.

وی گفت: این موارد تخلف در خصوص ماسک‌های فیلتردار نیز مشاهده می‌شود؛ عدم استفاده از لایه‌ای حفاظتی باعث می‌شود به جای کارایی 94 درصد و به بالای این نوع ماسک ها فقط 10 درصد از ورود ذرات ممانعت می‌کند.

مدیر تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی آذربایجان غربی گفت: برخی افراد نیز با آگاهی از نیاز مردم به تهیه ماسک به عنوان عامل ایجاد کننده آرامش روانی، با تولید در کارگاه‌های زیرزمینی غیر مجاز تلاش دارند تا به قیمت چند برابری در بازار بفروشند.

همین امر باعث شده که قیمت هر عدد ماسک ساده از 30۰ الی 500 تومان به سه هزار الی 10 هزار تومان و ماسک فیلتردار نیز از چهار هزار تومان به 30 الی 70 هزار تومان برسد، البته اگر بشود به همین قیمت نیز پیدا کرد.

لازم به ذکر است دوخت استفاده شده در تولید ماسک‌های پزشکی دوخت اولتراسوند می‌باشد که درزهای ایجاد شده توسط آن غیر قابل نفوذ میکرو ارگانیسم‌ها است. ماسک‌های تولیدی در کارگاه‌های زیرزمینی و با استفاده از چرخ‌های خیاطی خانگی و یا صنعتی با تماس دست دوزندگان تولید می‌گردد که با توجه به عدم انجام فرآیند استریلیزاسیون که می‌تواند عامل انتقال میکروب باشد.

 

در حال حاضر چند کارگاه تولیدی با روش دوخت با چرخ خیاطی اعلام آمادگی برای تولید ماسک کرده اند که کارشناسان نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت بازدیدهای متعدد از محل آنها صورت داده و برای بهینه‌سازی شرایط تولید این کارگاه‌ها پیشنهاداتی ارائه داده اند و فرآیند مربوطه در حال پیگیری برای ایجاد شرایط بهینه اولیه در خط تولید ایشان و الزام به انجام فرآیندهای استریلیزاسیون پس از تولید هستند لذا هنوز مجوزی برای تولید این اقلام از سوی اداره تجهیزات پزشکی معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی صادر نشده است.

صدیق‌راد تصریح کرد: لباس‌های ویژه ایمن ویژه مراکز درمانی و استفاده در بخش‌های ویژه بستری بیمار کرونایی استفاده می‌شود و افراد عادی لزومی به استفاده از لباس‌های ویژه ندارند.

وی گفت: این نوع لباس‌ها از پارچه‌های مخصوص و نفوذناپذیر و لمینت‌دار تولید می‌شود و در قسمت درز و دوخت برای جلوگیری از نفوذ هر گونه آلودگی از شیوه ویژه چسب‌زنی خاص تهیه می شوند.

شاهد هجوم شهروندان به داروخانه‌ها برای تهیه ماسک بود؛ رفتار مذمومی که به یک امر رایج در سال‌های اخیر تبدیل شده و به دلیل سرایت روانی، مشکلات ناشی از کمبود کالا در کشور را مضاعف کرده است.

از سوی دیگر، دلالان و فرصت طلبان نیز با آگاهی از نیاز مردم به تهیه ماسک به عنوان عامل ایجاد کننده آرامش روانی، ذخیره این کالا در داروخانه‌ها را خالی کرده‌اند تا به قیمت چند برابری در بازار بفروشند.

همین امر باعث شده که قیمت هر عدد ماسک ساده از ۲۵۰ تومان به چهار هزار تومان و ماسک فیلتردار نیز از چهار هزار تومان به ۱۰ هزار تومان برسد، البته اگر بشود به همین قیمت نیز پیدا کرد.

این در حالی است که پزشکان می‌گویند استفاده از ماسک برای مقابله با کرونا برای همه ضروری نیست و راه اصلی جلوگیری از مبتلا به این بیماری، رعایت اصول بهداشتی و تغذیه مناسب است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا