اخبار
کد خبر : 9654 ۱۳۹۹/۰۱/۰۱   ۲۲:۲۸:۰۵

ضرورت تدوین دستورالعمل جامع مدیریت بحران برای افراد دارای معلولیت
معلولان؛ حلقه مفقوده برنامه های مدیریت بحران

 

افراد دارای معلولیت به واسطه محدودیت در دسترسی به منابع آموزشی-مادی-محیطی، همواره یکی از آسیب‌پذیر‌ترین قشرهای اجتماعی به حساب می‌آیند. این موضوع به ویژه در مواقع اضطراری تشدید یافته و پررنگ‌تر می‌شود.

به گزارش نای قلم، یک فعال حوزه اجتماعی در گفتگویی توجه ویژه به افراد دارای معلولیت را یکی از شاخص‌های مهم مدیریت بحران صحیح دانسته و گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت بحران در کشورهای توسعه یافته، مدیریت بحران برای افراد دارای معلولیت است. این موضوع، طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها از قبیل آموزش به افراد معلول، آموزش به گروه‌های امداد و نجات و کادر درمانی در خصوص نیازهای افراد دارای معلولیت و چگونگی تعامل با آنان و نیز دسترس‌پذیری محیط را دربرمی‌گیرد.

ابوذر سمیعی ادامه داد: این مساله اما متاسفانه در کلیه بخش‌های مدیریت بحران در جامعه ما مغفول مانده و تاکنون هیچ برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در این خصوص صورت نگرفته است. این در حالی است که افراد دارای معلولیت به واسطه محدودیت در دسترسی به منابع آموزشی-مادی-محیطی، همواره یکی از آسیب‌پذیر‌ترین قشرهای اجتماعی به حساب می‌آیند. این موضوع به ویژه در مواقع اضطراری تشدید یافته و پررنگ‌تر می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت معلولان در پی شیوع کرونا تصریح کرد: در مقطع کنونی و با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا، هنوز هیچ برنامه‌ریزی جامعی در رابطه با پیشگیری و درمان افراد دارای معلولیت صورت نگرفته است. از همین رو ضروری است هر‌چه سریع‌تر، مسوولان بهداشت و سازمان بهزیستی، اقدام به تهیه دستورالعمل جامع «مدیریت بحران برای افراد دارای معلولیت» کنند تا از آسیب‌های بیشتر به این افراد پیشگیری به عمل آید.

در این رابطه مواردی از جمله تهیه پک‌های آموزشی مناسب‌سازی شده برای گروه‌های مختلف معلولان درخصوص ویروس کرونا، تهیه پک‌های آموزشی برای کلیه کادر درمانی در‌خصوص چگونگی تعامل با افراد دارای معلولیت، هماهنگی با رسانه ملی و سایر رسانه‌ها به منظور دسترس‌پذیر کردن آموزش‌ها برای کلیه افراد دارای معلولیت (استفاده از زیرنویس یا مترجم برای ناشنوایان، اضافه کردن توضیحات‌ صوتی برای نابینایان)، دسترس‌پذیر کردن مراکز درمانی و معاینه سرپایی، اطلاع‌رسانی به افراد دارای معلولیت در خصوص مراکز کاملا دسترس‌پذیر و راه‌اندازی خط تماس تصویری به همراه کارشناسان آشنا با زبان اشاره به منظور ارائه مشاوره اضطراری در‌خصوص ویروس کرونا به افراد دارای معلولیت شنوایی از پیشنهاداتی است که دولت در پی شیوع کرونا می‌تواند انجام دهد.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که بسیاری از معلولان به دلیل ضعف جسمانی از سیستم ایمنی ضعیف‌تری برخوردار هستند و بی‌توجهی به مدیریت بحران برای آنان می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که اخیراً افراد دارای معلولیت از ضعف مناسب‌سازی بیمارستان‌ها برای افراد دارای معلولیت خبر داده بودند. 

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا