اخبار
کد خبر : 9643 ۱۳۹۸/۱۲/۲۹   ۱۹:۰۰:۳۴

بیانیه تعدادی از فعالان صنفی معلمان؛
مسئولان در فکر تهیه یک برنامه جامع برای آموزش آنلاین باشند

 

تعدادی از فعالان صنفی معلمان در بیانیه‌ای تاکید کردند که در آموزش آنلاین باید به محدودیت‌های خانواده‌های فقیر و امکانات مدارس توجه کرد.

به گزارش نای قلم، هشت فعال صنفی معلمان در بیانیه‌ای به الزاماتِ آموزش آنلاین در زمان تعطیلی مدارس پرداختند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

ویروس کرونا تاکنون دانش آموزان زیادی را از آموزش حضوری محروم و خانه نشین کرده است. هرچند تعطیلی موقت مدارس بر اثر بحرانهای مختلف و مسایل بهداشتی تازگی ندارد، اما تعطیلی مدارس در این مقیاس جهانی و توقف فعالیت های آموزشی بی سابقه است و اگر ادامه پیدا کند می تواند حق آموزش کودکان مطابق اعلامیه جهانی حقوق بشر، را تهدید کند. در هفته گذشته بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی این بیماری "آندمی" اعلام شد. در جامعه ما هم به طور روزافزونی شمار قربانیان و مبتلایان در حال افزایش است.

تقارن نسبی تعطیلات بهداشتی و تعطیلات سال نو، بلاتکلیفی آموزش و پرورش را تشدید کرده است. به نظر می رسد که درک مدیران آموزش و پرورش از موضوع، یک وقفه تحصیلی کوتاه مدت است و انتظار دارند که کلاس های درس در نیمه دوم فروردین و حداکثر اول اردیبهشت ماه  بازگشایی شوند. چنین فهمی از مساله با اظهارات مقامات بهداشتی و مشاهدات عینی در جامعه تضاد دارد. به احتمال زیاد بازگشت به وضع عادی تا خردادماه امکانپذیر نیست.

آموزش و پرورش باید برای سه وضعیت مختلف پایان تعطیلات کوتاه مدت ( نیمه فروردین تا اول اردیبهشت) میان مدت (خرداد) و بلند مدت (اواسط تابستان ) سناریوهای مختلفی در ارتباط با ستاد پیشگیری تهیه کند.

برنامه ریزی ستاد، منافاتی با آزادی عمل و ابتکار و خلاقیت معلم در کلاس آنلاین ندارد. محتمل ترین حالت این است که آموزش و پرورش سال تحصیلی جاری را از دست بدهد و دانش آموزان مجبور به تکرار پایه در سال تحصیلی آینده شوند. راه گریز از این اتفاق برگزاری کلاس های درس آنلاین است، اما در وضعیت هرج و مرج زده  فعلی تشخیص کار آموزشی از نمایش، ایثارگری از منفعت جویی و تبلیغات از واقعیت بسیار دشوار است. در کشورهای دیگر برگزاری کلاس آنلاین مثل کلاس واقعی کاری برنامه ریزی شده است و مدیریت آموزش و پرورش در مناطق، نقش برنامه ریزی، سازماندهی و تدارکات و نظارت را برعهده دارد، اما مسئولان که بیشترین امتیازات مادی و معنوی را از سفره آموزش و پرورش می برند، این روزها کنار گود نشسته اند و از معلم دست و پا بسته و گرفتار، انتظار ایثار و از خودگذشتگی دارند و اگر ویدئویی از کار یک معلم در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد، آن را به نفع خود مصادره می کنند. زیربناهای فعالیت آنلاین در مدارس فراهم نیست. در شرایط فعلی تعداد معدودی از مدارس زیرساخت های لازم برای آموزش آنلاین  را دارند.

به گفته دبیران رشته های فنی آموزش آنلاین در شاخه کاردانش و فنی حرفه ای کارآیی ندارد. معلمان دوره دیده و ماهر برای تولید محتوای آموزش آنلاین اندکند و مهم تر از همه نشاندن دانش آموزان در ایام تعطیل سر کلاس آنلاین از توان معلم و مدرسه خارج است و همکاری اولیا و حداقل امکانات فنی در منزل دانش آموز را می طلبد. در برنامه آموزش آنلاین داشتن اینترنت، گوشی تلفن هوشمند، تبلت و نیز مهارت کافی معلم، نشاندن دانش آموز سرکلاس آنلاین و همکاری خانواده ها را نباید ساده و مفروض بگیریم. باید امکانات مادی برای خانواده های کم درآمد پیش بینی شود. متاسفانه به دلیل ناهمگونی وضعیت مادی و فرهنگی خانواده ها بزرگترین بازنده تعطیلی مدارس کودکان خانواده های فقیر هستند که امکانات لازم برای آموزش های آنلاین را ندارند. همه آنچه گفته شد برای یادآوری این نکته است که بزرگترین و محتمل ترین خطر این است که مدیران ارشد آموزش و پرورش مجذوب آمارسازی و ظاهرسازی شوند و دانش آموزان بدون یادگیری و حتی حضور در کلاس آنلاین بر اساس یک تصمیم سیاسی با نمرات کیلوئی و غیرواقعی به پایه بالاتر بروند و مفهوم آموزش و امتحان آنلاین و قبولی در ذهن دانش آموزان  تبدیل به  فانتزی شود و حرمت معلم و کلاس و امتحان و نمره بر باد رود.

ما از اقدامات همکاران دلسوزی که از وقت و پول و امکانات شخصی خود برای آموزش آنلاین مایه می گذارند قدردانی می کنیم اما نگران سوء استفاده مقامات از این فداکاری های پراکنده و آسیب دیدن دانش آموزان خانواده های کم بضاعت به خطر کمبودها هستیم. ما نگرانیم که مفهوم آموزش مجازی و مدرسه آنلاین هم مثل مفاهیم دیگری نظیر مدرسه هوشمند و مدرسه محوری از معنا تهی شود. زمانی ادعا شد که بیش از نیمی از مدارس کشور هوشمند شده اند، وزیر وقت دروغ نمی گفت فقط  تعریف مدرسه هوشمند را عوض کرده بودند و وجود چند دستگاه کامپیوتر در مدرسه را دلیل هوشمند بودن می دانستند. ما از مسئولان می‌خواهیم به‌طور جدی در فکر ایجاد زیرساخت‌ها و تهیه یک برنامه جامع و غیرنمایشی برای آموزش آنلاین باشند و از وزیر آموزش و پرورش تقاضا می‌کنیم که در جلسات شورایعالی مجازی، موضوع رفع فیلترینگ از اپلیکیشن‌های پرطرفدار مانند تلگرام را مطرح کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا