Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 961 ۱۳۹۴/۰۸/۱۶   

اعتیاد، صیاد زندگی زنان آذربایجان غربی

*زیبایی، لاغری، تناسب اندام و رفع استرس علل رجوع بانوان به مواد مخدر است

اعتیاد، داستانی تلخ در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود اما قصه‌ اعتیاد در بین زنان به مراتب بسیار تلخ‌تر است، در گذشته اگر صحبت از مصرف مواد مخدر و اعتیاد می‌شد، نگاه‌ها به سمت قشر خاصی از مردان می‌رفت که از وضعیت خانوادگی مطلوبی برخوردار نبودند. اما در چند سال اخیر اعتیاد دیگر مرد و زن نمی‌شناسد و مصرف مواد به گونه‌ای در میان زنان و دختران شیوع پیدا کرده که زنگ خطر آن چند وقتی است که به گوش می‌رسد. از اين كه زنگ خطر براي مردم و مسئولان به صدا درآمده ضروریست اقدام مناسبي انجام شود چه در غیر اینصورت بايد شاهد انواع آسيب‌هاي اجتماعي به تبع افزايش اعتياد باشيم.

به گزارش نای قلم، همين دو روز پيش بود كه شهيندخت مولاوردي، معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده که به منظور شرکت در پنجمین نشست منطقه ای سمن های شمالغرب کشور به ارومیه سفر کرده بود طی سخنانی خبر از کاهش سن اعتیاد در زنان به 13 سال و تغییر الگوی مصرف آن‌ها از سنتی به صنعتی و روانگردان می دهد و مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی نیز نسبت به افزایش تعداد معتادان زن در استان هشدار داد.

اما دلایل گرایش زنان به اعتیاد چیست؟

یک کارشناس ارشد جامعه شناسی می گوید: مشکلات شخصیتی، اضطراب، بیماری‌های جسمی، شکست تحصیلی و عشقی و تحت ‌فشاربودن از سوی خانواده یا مسئولیت‌پذیرنبودن خانواده‌ها در قبال فرزندانشان از جمله دلایل گرایش زنان و دختران جوان ما به موادمخدر است. این مجموعه عوامل باعث می‌شود که میزان مصرف موادمخدر به‌ویژه روانگران‌ها نیز در زنان بیشتر شود.

مهسا عبادی اظهار می دارد: متأسفانه بسیاری از کسانی که این مواد را مصرف می‌کنند، در سنین جوانی هستند و اطلاعات درستی از نوع مواد و مضرات آن ندارند و همین موضوع باعث شده که با مصرف زیاد آن، باعث مرگ خودشان شوند. از سوی دیگر به دلیل شرایط جسمانی زنان، عوارض مواد مخدر روی قلب، ریه، کلیه و... آنها بیشتر است و همچنین این زنان به دلیل اقامت در خانه و مشغول‌بودن به خانه‌داری و بچه‌داری اختلال عملکرد را خیلی سریع منتقل می‌کنند.

وی می افزاید: در جامعه ما زنان معتاد از لحاظ فرهنگی بسیار مورد انگ و برچسب قرار می‌گیرند و اعتیاد زنان بسیار ناپسند‌تر از اعتیاد مردان است، بنابراین در زمان مصرف شرم دارند برای بهبودی قدم بردارند و زمانی که قدم‌هایی را هم برای بهبودی برمی‌دارند و شرایط نامساعد خود را بهبود می‌بخشند با مشکل پذیرش از سوی خانواده و جامعه مواجه می‌شوند.این زنان نیاز به تلاش زیادی برای پذیرش دارند و زیر ذره‌بین بدبینانه‌ای قرار می‌گیرند. از سوی خانواده باور قطع مصرف این زنان دشوار است و خانواده، آنها را بسیار محدود کرده و مورد فشار و سرزنش قرار می‌دهد و محدودیت‌های خانواده بسیار سخت و آزار‌دهنده است، مشکل بعد مشکل مواجهه با جامعه است این زنان برای اشتغال و ساختن دوباره زندگی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند.

عبادی اضافه می کند: بزرگ‌ترین مشکل در این میان، نیازهای اقتصادی این زنان است چرا که تا مدت زیادی پس از ترک، از لحاظ اشتغال و مسایل اقتصادی با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو هستند، بنابراین نیاز است حمایت‌های بیشتری دریافت کنند چرا که درمان و هزینه‌های آن به‌خصوص هزینه‌های مشاوره بسیار بالاست و آنان را از مشاوره منظم و طولانی مدتی که به آن نیاز دارند محروم می‌کند.از سوی دیگر نداشتن سرپناه مشکل بزرگ دیگر این زنان است چرا که بسیاری از آنها پس از بهبودی به‌دلیل ترک کردن خانه در زمان مصرف یا طرد شدن، امکان برگشت به خانه را ندارند و زندگی کردن برای آنها پس از ترک، سخت می‌شود چون در زمان ترک در کمپ بسر می‌برند اما برای زنان معتاد بهبودیافته سرپناهی وجود ندارد و خانه‌های بین‌راهی و حمایت‌های اجتماعی می‌تواند بخش عمده‌ای از مسایل این زنان را حل کند چرا که بسیاری از این زنان هیچ‌گونه مهارت‌های اجتماعی ندارند و به دلیل نداشتن همین مهارت‌ها و نبود توانایی غلبه بر استرس و اضطراب به ورطه اعتیاد افتاده‌اند.اینها همه در حالی است که جای خالی حمایت‌های اجتماعی از این زنان مشهود است و فعالیت‌های نهادهای مدنی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است اما حضور سازمان‌های دولتی در این میان می‌تواند بسیار موثر باشد.

به گفته وی ضروری است خدماتی همچون بیمه‌های درمانی با توجه به هزینه‌های بالای درمان به این زنان اختصاص یابد و مشاوره‌ها هم تحت‌پوشش بیمه‌های درمانی قرار گیرند چرا که متاسفانه مشاوره‌ها در کشور ما تحت‌پوشش بیمه نیست و هزینه‌های آن بسیار بالاست.

یک کمپ ترک اعتیاد بانوان در استان فعالیت دارد

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه در حال حاضر یک کمپ ترک اعتیاد بانوان در استان فعالیت دارد می گوید: ریشه کن کردن پدیده شوم اعتیاد نیازمند همدلی و تخصیص اعتیارات ویژه است.

سعید فریور با اشاره به معضل اعتیاد در بین زنان تصریح می کند: سرعت اعتیاد در زنان بیش از مردان است و تبعات اجتماعی فراوانی را نیز به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 21 مرکز اجتماعی در سطح استان فعالیت دارند، می افزاید: شش پایگاه خدمات اجتماعی، سه مرکز مداخله در بحران، سه خط تلفن 123، 6 خودروی سیار 123، پنج مرکز مداخله در کاهش طلاق و یک مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی و یک مرکز خانه سلامت در استان فعالیت دارند.

مديركل بهزيستي آذربايجان غربي همچنین از تغییر الگوی مصرف مواد مخدراز سنتي به صنعتي در بين زنان آذربايجان غربي خبر می دهد.

وي با تاكيد به اينكه اعتیاد بانوان از جمله آسیب هایی است که باید با آن مقابله کرد چرا که زنان کانون تربیت و پرورش نسل و ستون خانواده هستند، تاکید می کند: با عدم رغبت مردم به آشکار کردن اعتیاد زنان و دختران مواجه هستيم.

مديركل بهزيستي آذربايجان غربي با بيان اينكه اعتیاد بیماری و به نوعی مشکل اجتماعی چند بعدی است که جامعه را دچار بحران می سازد، تصريح می کند: با شیوع مواد مخدر صنعتی در کنار مواد مخدر سنتی، زنان و دختران بسیاری در ورطه اعتیاد گرفتار شده اند که اعتیاد این قشر به دلیل اثرات قابل توجه آن به افزایش آسیب های اجتماعی و اخلاقی در جامعه بسیار مخرب تر است.

فريور ایجاد اشتغال پایدار برای معتادان بهبود یافته را امری ضروری و بسیار مهم عنوان می کند و ادامه می دهد: این امر می تواند در مقابله با لغزش دوباره معتاد بهبود یافته بسیار تاثیرگذار باشد.

آمار بانوان تحصیلکرده مبتلا به اعتیاد بیشتر است

مدیر کل امور خانواده و بانوان استانداری آذربایجان غربی نیز تعداد تقریبی بانوان معتاد آذربایجان غربی را چهار هزار و 500 نفر اعلام می کند و می گوید: در حال حاضر 234 نفر از معتادان استان تحت درمان هستند.

شهلا تاجفر جمعیت خانواده های درگیر با معضل اعتیاد با توجه به آمار مراجعان جهت درمان را 18 هزار نفر اعلام می کند.

وی با بیان اینکه اعتیاد بانوان در استان آذربایجان غربی از 6/2 درصد در سال 86 به 3/9 در سال 94 رسیده است، می افزاید: متاسفانه آمار بانوان تحصیلکرده مبتلا بیشتر است.

تاجفر همچنین به این نیز اشاره می کند که بانوان ابتدا از مواد پرخطر و سنگین مانند شیشه، هروئین و تریاک شروع می کنند و دو سوم آنها بیرون از خانه در آرایشگاه ها، استخرها، باشگاه های ورزشی و مجامع زنانه و یک سوم توسط همسر، پدر و یا فرزند آلوده می شوند.

به گفته وی از کل 26 درصد آمار استفاده صنعتی، یک چهارم زنان و 50 درصد بانوان مبتلا زیر 35 سال هستند.

تاجفر در ادامه سخنان خود به علل رجوع بانوان به مواد مخدر اشاره و خاطرنشان می کند: متاسفانه زیبایی، لاغری، تناسب اندام، رفع استرس و تمرکز علل رجوع بانوان به مواد مخدر است.

مدیر کل امور خانواده و بانوان استانداری آذربایجان غربی همچنین از تنظیم سند جامع پیشگیری از اعتیاد در حوزه زن و خانواده و برنامه ریزی براساس اهداف اداره کل امور خانواده و بانوان استانداری خبر می دهد و در توضیح آن اظهار می دارد: این سند توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور تنظیم و وظایف دستگاه های اجرایی مشخص شده است که در استان برای نخستین بار در کشور سند جامعی برای دفتر امور بانوان و حاوی کارگاه ها، نظارت ها و ... در راستای فعالیت های اداره کل امور خانواده و بانوان تنظیم شده است.

وی برگزاری کارگاه آموزشی شش ساعته برای کارکنان دولت در خصوص آموزش پیشگیرانه در زمینه اعتیاد، برنامه ریزی در راستای برگزاری و اجرای طرح نقش سرمایه های روانشناختی در پیشگیری از اعتیاد بانوان با همکاری آموزش و پرورش استان، تشکیل اتاق فکری با حضور فرهیختگان استان برای بارش فکری و تصمیم سازی برای کمیته ها و برگزاری همایش آموزشی توانمندسازی بانوان آرایشگر، خیاط و باشگاه های ورزشی بانوان با هدف کاهش آسیب های اجتماعی و محوریت اعتیاد و مواد اعتیادآور و روان گردان ها و ...در راستای کاهش یا افزایش وزن، زیبایی و تناسب اندام و تمرکز و ...را از جمله اقدامات امور خانواده و بانوان استانداری آذربایجان غربی در راستای پیشگیری از اعتیاد بانوان عنوان می کند.

سخن پایانی

اعتیاد بلای خانمان سوزی است كه چنانچه در خانواده ای رخنه كند همه اعضای آن را با آسیب‌هاي جبران‌ناپذیری روبرو مي‌كند و در صورتی كه مادر یا زن این خانواده به این بلا گرفتار شود میزان این آسیب‌ها دو چندان خواهد شد، زن به عنوان نگهدار كانون خانواده و مسئول اصلی تربیت فرزند، وظیفه مهمی در انسجام خانواده دارد اما هنگامی كه این ركن اصلی خانواده به چنین آسیب‌هایی گرفتار شود همه بنیان و استحكام خانواده از هم مي‌پاشد.

از این رو آسیبی که زنان معتاد به جامعه مي‌زنند با توجه به نقشی که دارند بیشتر از مردان بوده و بر همین اساس لازم است این افراد مدیریت شوند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا