اخبار
کد خبر : 9594 ۱۳۹۸/۱۲/۲۱   ۲۳:۳۴:۱۹

نگاه؛
فقدان استراتژی یعنی روزمرگی

 

حمید حاج‌اسماعیلی/ متاسفانه بايد به صراحت بگويم امروز پايين‌بودن بهره‌وري يکي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي اقتصادي است. در اين مسير، امري که مي‌تواند به افزايش بهره‌وري در سازمان‌ها منجر شود، مديريت صحيح منابع انساني است.

امروز شاهد هستيم که ادارات دولتي به‌جاي استخدام افراد خلاق، با دانش، با مهارت و شايسته، بيشتر به دنبال استخدام خويشاوندان و آشنايان خود هستند که اين به معناي به فراموش سپردن اصل مهم شايسته‌سالاري است که امروز در بسياري از کشورها يک امر رايج و مهم است.

باز هم جاي تاسف دارد که اولويت گزينش‌ها مواردي به جز مهارت، تخصص و دانش را شامل مي‌شود؛ اين در حالي‌ است که هر روز به تعداد فارغ‌التحصيلان بيکار افزوده مي‌شود. همچنين نکته‌اي که بسيار مهم و قابل توجه است، اين است که بهره‌وري سرمايه در جامعه ما به مراتب شرايط بدتري نسبت به بهره‌وري نيروي کار دارد.

در اين زمينه بايد تاکيد کنم سه عامل اساسي و مهم در افزايش بهره‌وري در سازمان‌ها موثر است. عامل اول اين است که بايد تلاش جدي صورت گيرد تا نيروهاي جوان، کارآفرين، تحصيلکرده و با‌مهارت به استخدام سازمان‌هاي دولتي و موسسات خصوصي درآيند. در اين زمينه، نبايد فراموش شود که در عين اينکه شرايط آموزش مداوم آنها فراهم مي‌شود، لازم است مکانيسم‌هاي انگيزشي براي فعاليت خلاقانه و موثر آنها در سازمان طراحي و برنامه‌ريزي شود. در همين راستا، لازم است که نظام ساعت‌مزدي را به کارمزدي تبديل کنيم تا بازدهي کار افزايش پيدا کند.

دومين اقدام اساسي براي افزايش بهره‌وري، انتخاب مديران با دانش و کارآمد است. بررسي‌هاي انجام‌شده نشان مي‌دهد اکثر مديران شبيه کارمندان عمل مي‌کنند، به اين معنا که مانند کارمندان در محيط کار حاضر مي‌شوند و بعد از گذران ساعت کار با آنان محل کار را ترک مي‌کنند. مديراني که در بهترين شرايط باعث حفظ سازمان هستند و نه بيشتر.

اين نکته بسيار اهميت دارد که بدانيم مدير خوب از طريق ارتباط صحيح و موثر با کارمندان باعث افزايش بهره‌وري مي‌شود. اجراي موفق برنامه‌ها و نظارت بر فرآيندهاي سازماني برعهده اوست.

سومين موضوع در امر افزايش بهره‌وري سازمان‌ها، داشتن راهبرد و استراتژي است. نداشتن استراتژي يعني روزمرگي؛ سازمان‌ها براي رسيدن به اهداف‌شان داراي چندين برنامه و راهبرد مشخص هستند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد سازمان‌ها متناسب شرايط بازار و نياز مشتريان استراتژي‌هاي مختلفي را طراحي مي‌کنند تا در مواقع مختلف به آنها در پيشبرد امور کمک کنند. آنچه نبايد فراموش شود اين است که بهره‌وري در بخش خصوصي به مراتب بيش از سازمان‌هاي دولتي است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا