اخبار
کد خبر : 9559 ۱۳۹۸/۱۲/۱۵   ۲۱:۰۱:۱۰

با حضور مسوولان آذربایجان غربی؛
آیین درختکاری در اولین روز هفته منابع طبیعی برگزار شد

 

آیین درختکاری امروز در اولین روز هفته منابع طبیعی با حضور مسوولان آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش نای قلم، امام جمعه ارومیه در این آیین گفت: درختکاری در دین اسلام مهم و بر آن تاکید فراوانی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی اظهار کرد: در دین اسلام درختکاری یک امر بسیار مهم است و برای درختکاری تاکیدات فراوانی شده است، چراکه درخت به عنوان یک موهبت الهی  فواید بسیاری را در حیات بشر دارد و آحاد مردم باید با درختکاری تداوم سلامت و زندگی را داشته باشند.

وی افزود: بحث درخت و درختکاری تداوم حفظ محیط زیست را در بر دارد وهمه وظیفه مند هستیم با کاشت نهال و درختکاری طبیعت و محیط زیست را همچنان حفاظت کنیم.

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: از امیرالمومنین در نهج البلاغه اینگونه روایت شده است که "اتقوالله فی عباده و بلاده" تقوای الهی را هم در شهرها و هم درمورد جماعت باید رعایت کنیم و همچنین آمده است "انکم مسئولون حتی عن البقاء و البهاء" ما در مقابل محیط زیست مسئول هستیم حتی در مقابل حیوانات و از مهمترین مسائل آن دراین زمینه درختکاری است که امیدواریم به نحو احسن بتوانیم به رعایت آن بپردازیم.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: امروز به شدت نیازمند توسعه فضای سبز و احیای منابع طبیعی و محیط زیست هستیم.

* دچار چالش هایی در عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست هستیم

استاندار آذربایجان غربی هم گفت: آنچه که امروز بیش از همه نیازمند آن هستیم، حفظ و توسعه فضای سبز و منابع طبیعی است که در سال های گذشته به دلیل غفلت از این امر دچار مشکلات و چالش هایی در عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست شده ایم که با مشارکت همگانی باید به دنبال جبران این نقیصه باشیم.

محمدمهدی شهریاری افزود: آلودگی های زیست محیطی ایجاد شده در محیط پیرامونی که هم اینک با آن گریبانگیرهستیم ناشی از عدم توجه به مقوله توسعه فضای سبز است، تنها موضوعی که می تواند آلودگی در محیط زیست را کاهش دهد همین اقدام به نهالکاری و درختکاری است و امیدواریم با آگاهی بیشتر مردم عزیز به این موضوع بتوانیم برای نسلهای آینده عرصه های منابع طبیعی پویا و سالمی را تحویل بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز بیش از هر چیز دیگر نیازمند مشارکت عمومی برای درختکاری هستیم و مردم فهیم و آگاه در جای جای ایران اسلامی باید در راستای ارتقای فرهنگ منابع طبیعی بیشتر از گذشته گام بردارند، درخت به عنوان یک موجود بی بدیل در زندگی انسان فواید و اثرات بسیار مثبتی را دارد که باید با تمام توان برای احیاء و توسعه آن تلاشی گسترده آغاز کنیم.

استاندار آذربایجان غربی سپس به مناسبت هفته منابع طبیعی و درختکاری چند اصله نهال غرس کرد.

* حفظ جنگل ها و منابع طبیعی از اولویت هاست

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی هم گفت: امروزه برای مقابله و پیشگیری از خطرات سلامت انسان ها، حفظ جنگل ها و منابع طبیعی از اولویت هاست.

علی اکبر گروسی افزود: امروزه زندگی انسان ها از جهات مختلف در معرض تهدید قرار دارد به ویژه در حوزه سلامت که در این راستا تامین امنیت سلامت انسان ها و هرگونه تلاش و اقدام در این زمینه بسیار ارزشمند است.

وی افزود: یکی از این مقوله ها حفظ منابع طبیعی، توسعه فضای سبز، احیای جنگل ها و درختان است که مسئولان ایران اسلامی عزم جدی را در این حوزه دارند و مقام معظم رهبری نیز همه ساله با کاشت یک درخت بر این امر مهم تاکید بسیاری داشته و دارند.

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی ادامه داد: اگر افرادی به سمت دست اندازی و طمع کاری در عرصه های ملی و منابع طبیعی را داشته باشند و اقداماتی از قبیل تخریب و قطع جنگل ها را انجام دهند، دستگاه قضایی به شدت با آنها برخور کرده و در سایه تلاش های جمعی در شورای حفاظت از انفال و منابع ملی و منابع طبیعی استان، تدابیر جدی در مقابله با این موضوع  در دستور کار قرار دارد و همه مدیران استان به ویژه در حوزه عرصه های ملی با وحدت و همدلی برای مقابله با افراد سودجو موظف شده اند تا تمام توان خود را برای حفاظت از عرصه های ملی و منابع طبیعی و به ویژه جنگل ها صرف بکنند .

وی تصریح کرد: اگر تعرض، تصرف و یا تخریبی در عرصه های ملی اتفاق بیفتد مدیران استان باید به عنوان یک تکلیف شرعی و اداری موضوع را در اسرع وقت به دستگاه قضایی منعکس کنند.

رییس کل دادگستری استان خاطرنشان کرد: مردم استان شاهد هستند که در سال های اخیر دستگاه قضایی اقدامات خوب و ارزشمندی را در راستای حفظ منابع طبیعی، منابع آبی و اعاده به وضع سابق انجام داده و مردم خوب استان نیز مشارکت خوبی در این خصوص داشته اند که ازعموم مردم استان دعوت می کنیم به عنوان حافظان این عرصه ها مدیران استان را در راستای این امرهمچنان یاری کنند که این موضوع برای ارتقای موضوع سلامت بیش از پیش زندگی انسان ها کمک خواهد کرد.

گروسی در ادامه تصریح کرد: در راستای مراقبت و پیشگیری در اراضی ملی کارهای خوبی انجام شده است و همچنین در زمینه باز پس گیری اراضی ملی با صدور احکام قاطع برای متصرفان اراضی ملی دستگاه قضایی اقدامات بسیار موثری را در سطح وسیعی انجام داده و بیش از یک هزار پرونده در این زمینه در سال جاری رسیدگی و 980 هکتار از اراضی ملی نیز از متصرفان باز پس گیری شده است.

در ادامه رییس کل دادگستری آذربایجان غربی به مناسبت هفته منابع طبیعی چند اصله نهال غرس کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا