اخبار
کد خبر : 95 ۱۳۹۴/۰۴/۰۳   

شبكه‌هاي مجازي؛ فرصت يا تهدید

*شناسایی کلاهبردار 190 میلیونی از طریق اینترنت در ارومیه

شبکه های اجتماعی، یکی از آسیب‌های اجتماعی اینترنت است كه طي سال‌های گذشته گریبانگیر برخی از هموطنان ما شده است، اين شبكه‌ها مانند بسیاری از وسایل و تکنولوژی‌های دیگر می‌توانند هم مفید باشند و هم جنبه منفی و خطرآفرین داشته باشند.

به گزارش ناي قلم، محور اين مقال سایت‌های شبکه های اجتماعی همچون فیس‌بوک، توییتر و نرم افزارهای تلفن همراه مانند وایبر، واتس آپ، لاین و…است که محل اجتماعات مجازی کاربران اینترنتی است. اين شبكه‌ها به همراه جذابیت‌ها، قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود به محیطی برای تعاملات اجتماعی تبدیل شده‌اند. حال این تعاملات با نداشتن فرهنگ صحیح و رفتار مناسب می‌توانند ارتباط میان افراد را دچار چالش کنند. شبکه‌هایی که قادرند امنیت اجتماعی را مورد تهدید قرار داده و در صورت نبود زیر ساخت‌های مناسب و کار آمد فرهنگی ارزش‌های یک جامعه را تا ورطه نابودی پیش ببرند.

کارشناسان که از شبکه های اجتماعی مجازی با عنوان آسیب‌های نوپدید یاد می‌کنند، از نقش مهم خانواده در جلوگیری و کاهش آسیب‌های ناشی از اینترنت، تلفن همراه و ماهواره و بازی‌های رایانه ای برشمرده و بر لزوم برنامه ریزی و سیاست گذاری در حوزه های پیشگیری از این آسیب‌ها تاکید می‌کنند.

معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا بارها به شهروندان توصیه كرده است هنگام ورود به شبكه‌های اجتماعی در فضای مجازی، مراقب كلاهبرداران كه در كمین آن‌ها نشسته‌اند، باشند. ضمن اينكه طبق ماده 18 قانون جرائم رایانه ای هر كس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابرات اكاذیبی را منتشر كند افزون بر اعاده حیثیت به حبس و جزای نقدی محكوم می‌شود.

رئيس پليس فتاي آذربايجان غربي در گفت‌وگو با ناي قلم به برخي از پرونده‌ها در اين زمينه اشاره كرد و از دستگيري عامل هتک حیثیت افراد در فضای مجازی در این استان خبر داد.

سرهنگ كوره بلاغی توضيح داد در پی شكایت یكی از شهروندان مبنی بر اینكه فرد یا افراد ناشناسی در یكی از شبكه های اجتماعی اقدام به درج تصاویر شخصی او و خدشه دار نمودن وجهه اجتماعی‌اش کرده‌اند موضوع به صورت ویژه در دستور كار ماموران این پلیس قرار گرفت.

وي افزود با بررسی‌های تخصصی در فضای مجازی توسط تیم كارشناسی متهم شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی دستگیر و به مقر پلیس منتقل شد.

وی اضافه كرد متهم در بازجویی‌های پلیسی به بزه انتسابی معترف و انگيزه خود از اين عمل مجرمانه را انتقام و خصومت شخصي از فرد شاكي عنوان كرد.

به گفته كوره‌بلاغي نامبرده جهت سیر مراحل قانونی پرونده تحویل مراجع قضائی شد.

شناسایی کلاهبردار 190 میلیونی از طریق اینترنت در ارومیه

رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی همچنين به پرونده‌اي ديگر در زمينه كلاهبرداري‌هاي اينترنتي اشاره كرد و از دستگیری فردی كه از طریق اینترنت اقدام به کلاهبرداری 190 میلیون ریالی کرده بود، خبر داد.

کوره بلاغی گفت در پی شكایت یکی از شهروندان مبنی بر اینكه فردی از طریق اینترنت اقدام به کلاهبرداری از وی کرده است، بررسی موضوع در دستور كار ماموران این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی اولیه مشخص شد؛ فردی از طریق فروشگاه اینترنتی اقدام به فروش گوشی‌های تلفن همراه کرده و پس از واریز 190 میلیون ریال توسط شاکی از طریق اینترنت، به عناوین مختلف از تحویل کالا خودداری می‌کرد.

کوره بلاغی در ادامه تصریح کرد: با به‌کارگیری روش‌های فنی و شگردهای خاص پلیسی، متهمه شناسایی و طی یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و به مقر این پلیس منتقل شد.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان غربی در پایان خاطرنشان كرد متهمه در بازجویی‌های به عمل‌ آمده به بزه انتسابی معترف که پس از تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل بعدی تحویل مقامات قضائی شد.

در پايان ذكر اين نكته ضروري به نظر می‌رسد كه در کنار همه آثار مثبت شبکه های اجتماعی مجازی، تصور برخی از پیامدهای منفی آن‌ها و چالش‌هایی که ایجاد نموده‌اند، امری بدیهی است. آنچه مسلّم است اینکه به جای برخورد سلبی با این پدیده نوین، بررسی و ریشه یابی مشکلات و پیامدهای منفی ناشی از آن و در پیش گرفتن راه های اصلاحی، به يقين نتایج بهتری را در بر خواهد داشت. به نظر مي‌رسد ایجاد و راه اندازی شبکه های اجتماعی سالم و مفید برای مبارزه با شبکه های اجتماعی مخرب، آموزش و فرهنگ سازی و نظارت کارشناسانه و مستمر بر فضای جوامع مجازی و برنامه ریزی برای آینده پيشنهادهايي هستند كه مي‌تواند کاربران شبکه های اجتماعی را از آسیب-های احتمالی و بهره برداری از آثار مثبت این شبکه‌ها رهنمون سازد.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا