اخبار
کد خبر : 9496 ۱۳۹۸/۱۲/۰۷   ۱۷:۵۹:۳۱

یادداشت
رفتارهای پوپولیستی؛ استراتژي اشتباه

 

قريب به اتفاق نمايندگان مجلس يازدهم با شعارهايي عوام پسندانه، پوپوليستي و همچنين با مقصر نماياندن دولت در برابر تمام مشکلات برسرکار آمدند.

درحالي‌که علل مشکلاتي چون بيکاري، تورم، حجم بالاي نقدينگي و... تنها دولت نبوده و با انداختن توپ در زمين دولت توانستند خود را مدافع حقوق مردم نشان داده و آراي لازم را کسب کنند.

اکنون اين افراد سرکارآمده و علي‌القاعده نمي‌توانند از شعارهايشان عقب‌نشيني کنند، پس همان مسير انتقاد را ادامه داده و تمام زمانشان صرف درگيري خواهد شد و قطعا هيچ کاري پيش نخواهد رفت. از سوي ديگر قاطبه اين افراد سابقه و منش نظامي دارند که در تعاملات سياسي، اجتماعي و اداري، خود را نشان خواهد داد. درحالي‌که اين استراتژي اشتباه است و اگر دوستان بخواهند موفق شوند، فضاي تعاملي با دولت تنها راهکار اين جريان‌ مي‌باشد.

شرايط امروز چندان مطلوب نيست و هر کسي براي فرار از مسئوليت مي‌تواند توجيهاتي بياورد. پس اگر قرار باشد دولت بازخواست شود، مي‌تواند با طرح توجيهاتي از اين مخمصه بيرون بيايد که برخي از آنها منطقي و درست نيز هستند. از طرفي شعارهايي از سوي نمايندگان مطرح شده که تنها در فضاي تعاملي محقق مي‌شود. از اينرو برخي نمايندگان تصور نکنند براي تخريب دولت متعهد هستند و اگر اين اتفاق نيفتد، حقانيتشان زير سوال خواهد رفت. بدانند مردم نتيجه‌گرا هستند و براي رضايت مردم، ايجاد تنش در ارتباط با دولت لازم نيست. اگر مردم ببينند نمايندگانشان براي کاهش تورم، افزايش نقدينگي، پويايي اقتصاد، کاهش تنش‌هاي منطقه‌اي، کاهش نرخ بيکاري و راه اندازي مجدد واحد‌هاي توليدي درتلاش هستند، خود به خود از نمايندگان راضي خواهند شد. در ارتباط با پيش‌بيني دولت آينده و بسترسازي اين مجلس، نيازمند زمان بيشتري هستيم.

اکنون اصولگرايان بر چرخ مراد سوار هستند و مي‌بينيم همه مصيبت‌ها از کرونا، سيل، زلزله و ... در زمان دولت آقاي روحاني نازل شد و اگر واقع بين باشيم تمام اين مشکلات را به پاي اين دولت نمي‌نويسيم. اما اگر مردم دولت ديگري بخواهند، دولت آتي مشابه دولت‌هاي نهم و دهم البته عاقل‌تر، منطقي‌تر و حرف گوش‌کن‌تر خواهد بود.

کانديداهاي مجلس يازدهم براي کسب اين جايگاه شعارهايي دادند که چندان قابل تحقق در اين جايگاه نيست. حتي يک نفر از اين نامزدها در قالب برنامه ششم و سياست‌هاي ابلاغي رهبري صحبت نکردند.

بنابراين برخلاف شعار انقلابي‌گري، کمتر سياست‌هاي ابلاغي در زمينه‌هاي کشاورزي، گردشگري و خدمات را مطالعه کرده‌اند و اين مسائل گوياي مشکلات پيش‌روي مجلس است. اما برخي موارد همچون اف‌اي‌تي‌اف و لوايح چهارگانه که تا به امروز با مخالفت روبه‌رو شده است بدين سبب بود که برگ برنده بدست اصلاح‌طلبان نيفتد که قطعا اين دوره با توجيهات مخصوص خود براي رفع آن تلاش خواهند کرد.

همانطور که برخي افراد منسوب به اين جريان همواره از مذاکره با اقتدار سخن مي‌گفتند، شايد فراتر از اين رفته و مذاکره کنند و تلاش‌هاي پيش از اين از سوي آقايان علي لاريجاني و حسن روحاني را در تضاد با اين مساله عنوان خواهند کرد.

علی جعفرزاده

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا