اخبار
کد خبر : 9488 ۱۳۹۸/۱۲/۰۵   ۲۱:۵۰:۲۳

يک روانشناس باليني تاکید کرد؛
تضعيف سيستم ايمني بدن با دامن زدن به نگراني‌ها

 

يک روانشناس باليني با تاکيد بر اينکه قوي‌ترين نيرويي که خداوند براي بقا و زنده ماندن درون انسان‌ها قرار داده همان نيروي دروني آنها است، گفت: دامن زدن به نگراني‌ها در مورد ويروس کرونا، افزون بر گسترش ترس بيش از حد در جامعه، سيستم ايمني بدن را تضعيف مي‌کند.

ويروس کرونا و ميزان شيوع آن اين روزها نقل محافل هر مجلسي است؛ ويروسي که از چين شروع شده و به سرعت در حال گسترش به تمام نقاط دنيا است. آمارها از تعداد مبتلايان و فوت شدگان چنان ترس و اضطرابي در ميان اقشار مختلف جامعه راه انداخته که فراموش کرده‌اند به باور روانشناسان ترس و و‌حشت ناشي از اين بيماري‌ها شديدتر از خود بيماري بروز مي‌کند. ضمن اينکه در وادي ترس، کودکان به عنوان شاهدان و شنوندگان وضع و روحيه والدين به باد فراموشي رفته‌اند حال آنکه ترس و نگراني صدمه بسياري به جسم و روح آنان وارد مي‌کند.

موضوعي که «عطيه سروش» روانشناس باليني به آن اشاره و خاطرنشان کرد: واکنش بيش از حد نشان دادن به يک موضوع استرس‌آور، طبيعي است و گاهي ما نمي‌توانيم واکنش‌هاي خود را مهار کنيم. افراد در اين‌گونه اپيدمي‌ها، شرايط را ارزيابي و وقتي احساس مي‌کنند، موضوع خارج از کنترل آنهاست، دچار ترس و واهمه مي‌شوند. وي ادامه داد: در اين ميان، کودکان تحت‌‌تاثير نگراني‌ها و استرس‌هاي والدين، واکنش‌هاي شديدتري نسبت به واقعيت بيروني ترس دارند.

*نقش مستقيم تفکرات در تقويت يا تضعيف ابتلا به ويروس کرونا

اين روانشناس با تاکيد بر اينکه تفکرات و ذهنيات تاثيرگذاري زيادي روي مديريت هيجاني دارند، يادآور شد: درمان‌شناختي رفتاري به عنوان يکي از روش هاي درماني در علم روانشناسي، بر اين ادعا اذعان دارد که تک تک افکار انسان‌ها روي احساسات آنان تاثير مي‌گذارد و به تبع آن رفتارشان را تغيير مي‌دهد.

سروش ادامه داد: اين الگوهاي منفي ناسالم و غيرواقع‌بينانه فکري، در افراد رفتار بيمارگونه‌اي ايجاد مي‌کند که به عنوان يک الگوي رفتاري بسيار اثرگذار روي کودکان، آنان را هم دچار هيجانات منفي مي‌کند.

به گفته سروش، در صورتي که قوي‌ترين نيرويي که خداوند براي بقا و زنده ماندن درون انسان‌ها قرار داده همان نيروي دروني آنها است؛ به اين معنا که بيشتر از آنکه هورمون‌ها و بيولوژي بدن در درمان بيماري تاثيرگذار باشند، قدرت تفکر و ذهن انسان‌ها اثرگذار خواهد بود.

وي افزود: افراد با تفکرات ناسالم و منفي، چيزهايي به خورد بدن خود مي‌دهند که در بسياري موارد مي‌تواند از ويروس کرونا آسيب بيشتري وارد کند. افراد بايد مراقبت‌هايي داشته باشند اما بيشترين چيزي که کاربرد دارد اين است که سيستم ايمني بدن بايد قوي باشد و يکسري مراقبت‌هايي که خوب است آموزش داده شود.

اين روانشناس باليني با يادآوري اينکه صحبت از کرونا طبيعي است اما گفت‌وگو درباره نکات منفي و تنش‌ها که به صورت مکرر در خانه يا محل کار بيان يا از سوي اخبار شنيده مي‌شود آسيب‌زا‌ست، گفت: بايد بيشتر از اينکه نگران ابتلا به ويروس باشيم به سيستم ايمني بدن کمک کنيم و اين سيستم ايمني را فقط تفکرات قدرتمند و هوشمند قوي نگه مي‌دارد.

همانطور که تجربيات زياد کارهاي پژوهشي نشان داده بسياري از بيماري‌هاي صعب‌العلاج همانند سرطان و‌... به واسطه نوع تفکر مثبت و برمبناي واقعيت درمان شده‌اند.

سروش تاکيد کرد: بدانيم اگر نگراني‌ها را دامن بزنيم، تشديد مي‌شوند و ترس بيش از حد ايجاد مي‌کنند و سيستم ايمني بدن را تضعيف مي‌کنند.

*از کودکان در برابر ترس ناشي از ويروس کرونا محافظت کنيم

سروش با بيان اينکه والدين نخستين الگوهاي رفتاري فرزندان به شمار مي‌روند، خطاب به اوليا گفت: اگر فرزندان و کودکان و نوجوانان را دوست داريم با افکار مثبت و استفاده از آموزش‌هايي که جنبه مثبت دارند و نه هراسناک، کودکان را در مواجهه با خطر آماده کنيم.

وي تاکيد کرد: اين را بدانيم که بچه‌ها اگر داراي علائمي مانند احساس خستگي زياد، سردرد و سرگيجه، عدم‌تمرکز، بي‌خوابي و... هستند بي‌ترديد اضطراب دارند پس بايد ما به عنوان والدين و الگو به شدت رفتارهاي هيجاني را مديريت کنيم. اگر خودمان نمي‌توانيم مديريت درستي در زمينه اضطراب ها داشته باشيم از افراد متخصص در اين زمينه کمک بگيريم.

سروش تصريح کرد: والدين بايد با کسب آگاهي بيشتر در مورد اين نوع ويروس و روش‌هاي مراقبتي که هر روز به دنبال بررسي‌هاي بيشتر محققان به‌ روزرساني مي‌شوند، خود را آرام کنند و سپس با آرامش و صادقانه با کودکان خود صحبت کنند. به کودکان خود بياموزند که چگونه بايد از خودشان مراقبت کنند و سپس از آنها بخواهيد تا از افکار و ترس‌هاي احتمالي‌شان بگويند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا