اخبار
کد خبر : 9487 ۱۳۹۸/۱۲/۰۵   ۲۱:۴۸:۵۸

دیدگاه؛
پيشگيري را جدي بگيریم

 

موج ترسي که اين روزها ويروس کرونا در کشور ايجاد کرده طبيعي و به‌دليل عدم اطلاع دقيق مردم از اين بيماري است.

در واقع کرونا يک بيماري اپيدمي و سريع شيوع پيدا مي‌کند، اما با رعايت موارد بهداشتي مي‌توان از ابتلا به آن تا حد زيادي جلوگيري کرد. ويروس کرونا يک ويروس عفوني در دستگاه تنفس فوقاني است که علائمي شبيه سرماخوردگي، سينه پهلو و يا عفونت‌هاي ريوي دارد.

 از 20درصد افرادي که علامت ويروس کرونا در آنها بروز پيدا مي‌کند، تنها 2.5‌درصد نوع شديد بيماري را تجربه مي‌کنند که نياز به بستري‌شدن در بيمارستان دارند و امکان دارد که در نهايت به‌ آي‌سي‌يو منتقل شوند.

براساس مقالاتي که در کشور چين درخصوص شيوع اين بيماري و ميزان مرگ‌ومير آن منتشر شده است، در بيماراني که در بيمارستان بستري مي‌شوند 13 درصد احتمال فوت وجود دارد ولي اگر همين بيماران به بخش آي‌سي‌يو منتقل شوند احتمال مرگ‌ومير در آنها به 30درصد مي‌رسد.

کرونايي که اکنون در دنيا شايع شده و از ووهان چين شروع شده، با ويروس کروناي معمولي، بيماري سارس و مرس که چند سال قبل در عربستان اتفاق افتاد متفاوت است.

اکنون که مواردي از کرونا در کشورمان به آن مبتلا شده‌اند مردم بايد بدانند که ميزان ابتلا و مرگ‌ومير در اثر بيماري آنفلوآنزاي H1N1 بيشتر از اين ويروس بوده ولي مشکلي که درخصوص ويروس کرونا وجود دارد اين است که قدرت سرايت اين بيماري بسيار بالاست اما تعداد مرگ‌ومير اين بيماري کمتر از سارس و آنفلوآنزاي H1N1 است.

متاسفانه موارد ابتلا به اين بيماري رو به افزايش است و مردم بايد حواسشان را جمع کنند و پيشگيري را جدي بگيرند چرا که اين بيماري واکسن ندارد. بايد روي پيشگيري از ابتلاي به اين بيماري به‌شدت کار کرد تا شاهد شيوع بيشتر آن در کشور نباشيم.

به‌نظر مي‌رسد با توجه به سير ابتلا به اين بيماري در کشورمان شاهد ابتلاي تعداد بيشتري از مردم به اين ويروس باشيم. تا‌کنون آماري از مرگ‌ومير در کودکان زير 10سال در اثر ابتلا به اين بيماري منتشر نشده است، بيشترين ميزان مرگ‌ومير در اثر ابتلاي به اين ويروس، در مردان بالاي 80سال مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي بوده است؛ بنابراين بايد افراد سالمند و کساني که بيماري‌هاي ريوي و ضمني دارند بيشتر مراقب باشند.

نمي‌توان تعداد احتمالي مرگ‌ومير در اثر اين ويروس را در کشورمان پيش‌بيني کنيم، اگر پيشگيري‌هاي ساده‌اي مثل شست‌وشوي مرتب دست‌ها با آب و صابون، روبوسي نکردن و دست ندادن و... جدي گرفته شود حتما سرعت ابتلا به اين بيماري در کشور کاهش خواهد يافت و در غيراين صورت با افزايش تعداد بيماران روبه‌رو مي‌شويم.

محمدمهدی احمدیان

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا