اخبار
کد خبر : 9453 ۱۳۹۸/۱۱/۳۰   ۱۹:۳۳:۵۴

مشاوره دارویی از طریق تماس با شماره 190؛
زنگ‌ها برای چه به صدا در می آید...!

 

حتما برای همه ما این موضوع پیش آمده که در طول روز نسبت به داروی مصرفی خود یا اعضاء خانواده با سوالات مختلفی روبه رو شویم از جمله شناخت دارو و اطلاع از نحوه تاثيرگذاري، آشنایی با عوارض جانبی داروها، مقدار مورد نياز و شيوه مصرف آنها که از ضروريات تجويز و خريد داروست.

دسترسی به این اطلاعات با توجه به وسعت رشته پزشكي و داروسازي و تنوع داروهاي موجود در بازار دارويي كشور كه با نام‌هاي تجاري مختلف عرضه مي‌شود، ضرورت وجود مراكزي براي پاسخگويي به سوالات متعدد مردم نيز ضروري به نظر مي‌رسد.

مركز اطلاع رساني دارو و سموم 190 سازمان غذا و دارو کشور با وجود مراکز فعال در معاونت غذا و داروی مراکز استان ها در زمينه اطلاعات دارويي براي عموم مردم است.

براي آگاهي بيشتر از نحوه فعاليت اين مركز با فاطمه آقازاده مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های داروئی آذربایجان غربی هم صحبت شده ايم.

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های داروئی معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی گفت: مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم ماموريت دارد تا مخاطبان خود را در رابطه با سوالات دارويي راهنمايي کند. اين مرکز با بهره‌گيري از آخرين نرم افزارهاي روز دنيا و مراجع معتبر دارويي آماده پاسخگويي به پرسش‌هاي دارويي بيماران و همکاري با تمام کارکنان گروه پزشکي، اساتيد و دانشجويان است.

فاطمه آقازاده افزود: همچنین سه نفر داروساز مشاور در اين مركز فعال هستند كه به طور مستقیم با تماس گيرندگان ارتباط برقرار  و درخواست های بیماران را پیگیری می کنند.

وی، پاسخگويي به سؤالات دارويي و مشاوره دارويي هموطنان و کادر پزشکي، آموزش در زمينه مصرف بهينه دارو و جلوگيري از رواج مصرف بي رويه آنها در سطح عموم مردم، کاهش خطاهاي دارويي و گزارش عوارض جانبي داروها، برگزاري جلسات، دوره هاي آموزشي و کارگاه هاي آموزشي، انتشار جزوات، بروشورها، مقالات و کتب آموزشي-پژوهشي و پاسخگويي به سؤالات دارويي هموطنان و همکاران کادر درمان توسط گروه های پزشکی بر اساس جديدترين و معتبرترين منابع اطلاعات دارو و پزشکي را از دیگر خدمات مشاوره ای این مرکز عنوان کرد.

آقازاده در خصوص موضوعات و سوالات دارویی مطرح شده از این مرکز به کمبودهای دارویی، نحوه مصرف دارو، عوارض ناخواسته ناشي از مصرف دارو، مصرف دارو در بارداري و شيردهي، نحوه اختلاط داروها و محلول‌هاي تزريقي باهم و سازگاري آنها، نحوه نگهداري داروها، تداخلات داروها و مواد غذايي در مصرف همزمان آنها و همچنين ارائه اطلاعات لازم به همراهان فرد مسموم و يا گروه پزشکي در خصوص نحوه برخورد با يک بيمار مسموم اشاره کرد.

گفتنی است، مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم استان آذربایجان غربی در ایام و ساعات اداری از ساعت 08:00 صبح الی 20:00 عصر روزهای شنبه تا چهارشنبه به سوالات شهروندان پاسخگو است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا