اخبار
کد خبر : 9410 ۱۳۹۸/۱۱/۲۴   ۱۸:۰۷:۱۵

یادداشت؛
لزوم تعامل اصلاح طلبان با افکار عمومی

 

اصلاح‌طلبان با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند و یکی از این چالش‌ها ارائه یا عدم ارائه لیست در انتخابات مجلس است.

پیرامون موضوع لیست دادن یا ندادن اصلاح‌طلبان، انتقاد جدی و اساسی متوجه شورای موسوم به سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است که از قبل برای مسائلی که در موقعیت فعلی پیش آمده، فکری نکرده بود.

مساله بررسی صلاحیت‌ها پدیده نوظهوری نیست؛ ما در دوره‌های مختلف با این رویکرد مواجه بوده‌ایم و انتخاب یک راهبرد روشن و عملیاتی که در شرایط فعلی کارساز باشد به کسانی که متولی کار، تصمیمات و اقدامات در شورای عالی سیاستگذاری هستند، برمی‌گردد.

احزاب طی این مدت از فعالیت و تحرک بازداشته شدند با اتخاذ راهبردی منفعلانه سکوت و بلاتکلیفی برای برخورد با شرایط موجود پیشه کردند. با این وجود، وضعیت موجود نباید باعث شود که ما نسبت به آنچه که اتفاق افتاده بی‌تفاوت باشیم.

راهبرد صحیح آن است که اصلاح‌طلبان با حفظ مواضع انتقادی خود نسبت به آنچه که در احراز صلاحیت‌ها رخ داده، با افکار عمومی در ارتباط و تعامل نزدیک باشند و این امر در حال حاضر ضروری است. به هر روی در بعضی شهرها و شهرستان‌ها ممکن است چند نفر باشند که این شانس را داشته باشند تا مردم به خاطر آنها پای صندوق‌های رای بیایند و به آنها رای بدهند چرا که در مجلسی یکدست، چند صدای مخالف غنیمت است.

به‌رغم اهمیت حضور برخی اصلاح‌طلبان در مجلس نمی‌توانیم بگوییم باید یک لیست واحد و مشترک جامعی از سوی اصلاح‌طلبان در شرایطی که با آن مواجه هستند، منتشر شود.

طبیعی است که در حال حاضر رسیدن به یک لیست مشترک برای جریان اصلاحات کار دشواری است و حتی اگر بخواهیم لیستی ناقص و ده نفره هم بدهیم کار سختی است چرا که سازوکارهای آن از پیش مشخص نشده است.

احزاب عملا در حال حاضر در شرایطی قرار دارند که امکان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ندارند و نمی‌توان حتی از اصلاح‌طلبان انتظار لیستی مشترک و ناقص داشت. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد همچنان افکار عمومی اصلاح‌طلبان را به جریان اصولگرا ترجیح می‌دهند.

 اینکه امکان رقابت را برای همه جریان‌ها وجود ندارد دلیل نمی‌شود که بگوییم رویکرد جامعه هم تغییر می‌کند. در واقع رویکرد جامعه به همان شکل سابق باقی است و اصلاحات به عنوان جریان معطوف به متن جامعه همچنان می‌تواند فعالیت‌های خود را انجام دهد، زیرا امروز دیگر اصلاحات در قالب نهادهای حکومتی و درون ساختار قدرت نیاز به پیگیری ندارد و اصلاحات در متن جامعه در قالب فعالیت‌های اجتماعی و مدنی وجود دارد و از سوی مردم حمایت می‌شود، این اتفاق رخ داده و جامعه‌ای که اکثریت آن جوانان هستند و زنان نقش فعالی را در فرایند‌های اجتماعی به عهده گرفته‌اند، طبیعی است که به افراط و تفریط اقبالی نشان نمی‌دهد.

اصلاحات در قالب متن جامعه به فعالیت خود ادامه می‌دهد و مجلس و دیگر نهادها هم ناگزیر هستند به آنچه که در متن جامعه یک واقعیت است بپیوندند. در همین سال‌های اخیر رفتارهایی از اصولگرایان رخ داده که اتفاقا ناظر به همین واقعیت موجود در جامعه است.

حمید قزوینی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا