اخبار
کد خبر : 9379 ۱۳۹۸/۱۱/۱۹   ۲۱:۲۳:۴۰

رییس ستاد انتخابات آذربایجان غربی:
عدم ارائه لیست اصلاح طلبان در میزان مشارکت تاثیرگذار خواهد بود

 

رییس ستاد انتخابات آذربایجان غربی در پاسخ به سوال نای قلم مبنی براینکه بیانیه شورای اصلاح طلبان مبنی بر عدم ارائه لیست در انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل ردصلاحیت های گسترده در میزان مشارکت مردم می تواند تاثیرگذار باشد، گفت: احتمال اینکه این اقدام در میزان مشارکت مردم تاثیرگذار باشد، وجود دارد.

به گزارش نای قلم، علی مصطفوی در نشست بایدها و نبایدهای انتخاباتی که با حضور مدیران رسانه های مکتوب و مجازی در خانه مطبوعات برگزار شد، اظهار کرد: قهر کردن با صندوق ها رای به هیچ وجه به مصلحت کشور نیست.

وی تاکید کرد: نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس از دامن زدن به اختلافات قومی، طایفه‌ای و زبانی خودداری کنند.

مصطفوی اضافه کرد: باید از این فرصت در جهت انسجام و وحدت ملی نه برای نفاق و تفرقه استفاده شود.

وی تصریح کرد: احزاب و گروه های سیاسی، مطبوعات و رسانه های گروهی، هیات های اجرایی، ناظران و اعضای شورای نگهبان و نامزدهای انتخاباتی که نقش اساسی در انتخابات دارند با رعایت اخلاق انتخاباتی برای حضور گسترده در پای صندوق های رای و مشارکت حداکثری مردم در این انتخابات تلاش کنند.

مصطفوی اذعان کرد: از کاندیداهایی که در عرصه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حضور دارند انتظار است در زمان تبلیغات موازین اخلاقی انتخاباتی را رعایت کنند.

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: با هدف مأیوس کردن دشمنان باید مشارکت حداکثری و فراهم کردن زمینه مشارکت مورد توجه قرار گیرد.

مصطفوی با بیان اینکه ستاد انتخابات آذربایجان غربی چهار اصل مشارکت حداکثری، قانونمداری، بی طرفی و امانت داری را در سرلوحه برنامه های خود قرار داده است، تصریح کرد: هیات اجرایی، با هرگونه مداخله در انتخابات برخورد می‌کند.

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت یازدهمین دوره انتخابات استان، گفت: از ۵۳۱ نفر داوطلب حضور در یازدهمین دوره انتخابات استان تا کنون ۳۵ نفر از حضور در انتخابات  انصراف داده ، ۱۹۴ نفر تایید صلاحیت و ۳۰۲ نفر نیز رد صلاحیت شده اند.

مصطفوی تعداد واجدان شرایط برای رای دادن در استان را ۲ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۶۵۶ نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۱۳۵ هزار و ۲۶ نفر رای اولی اولین حضور خود در انتخابات را تجربه خواهند کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی همچنین از تغییر حوزه انتخابیه هفت نفر از داوطلبان  یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: از این تعداد یک نفر در حوزه مبدا رد، پنج نفر تایید و یک نفر در حال بررسی است.

*ضرورت پایبندی رسانه ها به الزامات قانونی و اخلاقی یک رقابت سالم

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی هم در این نشست با بیان اینکه انتخابات یکی از عرصه هایی است که رسانه ها در آن اثرگذاری ویژه ای دارند، گفت: رسانه‌ها علاوه بر اینکه فعالیت‌های تبلیغاتی خود را بر محور قانون تنظیم می‌کنند باید به الزامات قانونی و اخلاقی یک رقابت سالم انتخاباتی پایبند باشند و با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به موقع از بایدها و نبایدهای عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی و در سطح عمومی نیز از بروز جرایم و تخلفات انتخاباتی پیشگیری کنند.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر خدایاری اضافه کرد: نقش رسانه‌ها در آگاهی و روشنی بخشی به جامعه بسیار مهم و اساسی است و باید نهایت تلاش خود را در ایجاد فضای سالم برای هرچه بهتر برگزار کردن انتخابات داشته باشند.

وی بر ضرورت همکاری رسانه‌ها در برگزاری انتخاباتی شفاف و سالم تأکید کرد و گفت: انتظار می‌رود رسانه‌ها برای حفظ سلامت، جلب مشارکت سیاسی و جلوگیری از هرگونه ایجاد التهاب در جامعه پیشگیری کنند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه در این عرصه حرمت‌ها باید حفظ شود، تاکید کرد: پایبندی به ضوابط قانون و پرهیز از دخالت دادن نقش پول در انتخابات باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: رسانه های مکتوب و مجازی باید تبعات عدم مشارکت و مشارکت پایین کاندیدها را برجسته کنند و در مقابل آن آثار مشارکت بالا را هم به مردم بازگو کنند.

خدایاری اذعان کرد: مشارکت‌ ها می توانند شخصی محور، برنامه‌محور و جریان محور باشند که باید آن‌ها را تحکیم بخشیم.

وی اظهار امیدواری کرد تا با همکاری اصحاب رسانه استان شاهد برگزاری انتخابات باشکوه و خوبی در استان باشیم.

*٣٩ شعبه مقابله با جرائم انتخاباتی در این استان فعال است

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری و دبیر پیشگیری از جرایم انتخاباتی آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: با توجه به اهمیت اقدامات پیشگیرانه در خصوص تخلفات انتخاباتی، ٣٩ شعبه مقابله با جرائم انتخاباتی در این استان فعال است تا تخلفات با سرعت و دقت بیشتری رسیدگی شود.

مرتضی حاتمی تصریح کرد: این شعبه‌ها با رعایت اصل قانون انتخابات، با تخلفات احتمالی برخورد می کنند.

وی با اشاره به مصادیق تخلف‌های انتخاباتی، بیان کرد: استفاده از امکانات دولتی به نفع کاندیدها از دیگر عوامل تخلف‌هایی است که با آن برخورد قانونی می‌شود.

حاتمی اظهار داشت: حاشیه پراکنی و امیدآفرینی واهی در اذهان عمومی، راه‌اندازی کارناوال تبلیغاتی، چسباندن عکس‌های تبلیغاتی بر روی تابلوهای راهنما، چاپ عکس بزرگ و غیرمعقول کاندیدها، دروغ‌پردازی و جوسازی از دیگر مسائلی است که به عنوان تخلف انتخاباتی شمرده می‌شود.

وی همچنین سیاه‌نمایی و تخریب چهره نظام، بهره‌گیری ابزاری از اقوام و دادن وعده‌های غیرقابل تحقق به آنها، تخریب و توهین به کاندیداهای رقیب، اختلاف در امر انتخابات، تبلیغات زودهنگام و خارج از مهلت، دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی به نفع کاندیدای خاص، از جمله اهم تخلفات انتخاباتی هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی به بستری برای تبلیغ زودهنگام نامزدهای مجلس یازدهم و تخلف آنان تبدیل شده ‌است، گفت: طبق مقررات با متخلفان به صورت جدی برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار امنیت، سلامت و رقابت به منظور مشارکت حداکثری مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، برخی از جرایم همچون خرید و فروش آرا، سوءاستفاده از امکانات دولتی، توهین، افترا، تخریب و اهانت افراد به نامزدها چه در فضای مجازی و واقعی باید مورد توجه نامزدها و هواداران آنها  و نیز مسوولان قرار گرفته و از آن خودداری شود.

حاتمی نقش رسانه‌ها در انتخابات را ضرروی دانست و بیان‌ کرد: رسانه‌ها در انتخابات نقش سنگینی دارند و در جهت مشارکت حداکثری و سالم‌سازی فضای انتخاباتی کمک حال دست‌اندرکاران خواهند بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا