اخبار
کد خبر : 9378 ۱۳۹۸/۱۱/۱۹   ۲۰:۱۴:۱۳

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی:
نرخ بیکاری استان 11 درصد است

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی گفت: نرخ بیکاری استان در پاییز امسال 11 درصد است.

به گزارش نای قلم، ناصر حضرتی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: نرخ بیکاری در پاییز سال گذشته ۱۳.۷ درصد بود که در سال جاری روند کاهشی دارد.

وی با بیان اینکه بیکاری بخش عظیمی از جوانان و زنان تحصیل کرده انکارنشدنی است، یکی از دغدغه های مهم مردم، دولتمردان، سیاستگذاران را موضوع اشتغال عنوان کرد.

 این مقام مسوول با اشاره به اینکه دولت در ارتباط با مبانی قانونی این موضوع چندین سال است در قالب تبصره 18 برخی از منابع را در نظر گرفته است، تصریح کرد: از اواخر سال 96 برای حدود چهار هزار و 539 طرح حدود 387 میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده که برای 11 هزار نفر زمینه اشتغال فراهم شده است.

*سند آمایش سرزمین؛ ترسیم نقشه راه استان

وی سپس در خصوص سند آمایش استان توضیحاتی ارائه داد و گفت: منظور از آمایش سرزمین، رسیدن به مطلوب ترین توزیع ممکن جمعیت، توسط بهترین شکل توزیع فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در پهنه سرزمین است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح به بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های استان در حوزه های مختلف و تلفیق آنها در پهنه کمک شایانی خواهد کرد تا استان بتواند در فضای توسعه‌ای کشور نقش در خوبی را ایفا کند.

حضرتی با اشاره به اینکه در تدوین سند آمایش سعی شده نظرات تمام گروه ها جلب شود، ادامه داد: در سند آمایش به عنوان یک سند بالادستی، قابلیت‌ها، محدودیت‌ها و نقشه راه استان برای ۲۰ سال آینده ترسیم شده و وضعیت توسعه کشورها همسایه و استان های همجوار نیز مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی یادآور شد: سند آمایش سرزمینی به زودی در قالب ۲۰ جلد، پنج هزار صفحه ای در اسفند ماه به شورای عالی آمایش کشور برای تدوین، تقدیم می شود.

وی گفت: همه تلاشمان را انجام می دهیم تا به توسعه پایدار، متوازن و همه جانبه برسیم و لازمه این مهم علاوه بر مباحث اقتصادی، اتحاد و همدلی در مضامین توسعه استان در همه ارکان است.

*تحقق 95 درصدی درآمدهای استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود به میزان درآمدهای استان اشاره و تشریح کرد: مجموع درآمد استان در سال جاری یک هزار و 400 میلیارد تومان است که ۹۳ درصد از درآمدهای سال جاری در 10 ماهه امسال وصول و به خزانه واریز شده است.

وی ادامه داد: سه سال پیاپی سهم بری از اعتبارات عمرانی استانداردهای کشور از سهم بری جمعیتی پیشی گرفته و رتبه ششم در خصوص اعتبارات عمرانی را به خود اختصاص دادیم.

به گفته حضرتی، در سال های گذشته به خاطر برخی شرایط استان موقعیت های سرمایه گذاری را از دست داده ایم که باید جبران کنیم، نگاه دولت و برنامه ریزان برای آذربایجان غربی نیز متفاوت شده است و نشان می دهد وضعیت اقتصادی استان می تواند تغییر داشته باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی گفت: میزان تخصیص اعتبار عمرانی استان در حال حاضر حدود ۳۸ درصد است که امیدواریم تا پایان سال به ۶۰ درصد افزایش یابد.

حضرتی اعتبار عمرانی توزیعی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی در سال جاری را حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان اعلام کرد که از این میزان ۳۸ درصد به صورت نقد و اسناد خزانه تخصیص داده شده ‌است.

وی اضافه کرد: امسال علاوه بر اعتبارات عمرانی استانی که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ و اعمال می‌شود، بودجه عمرانی قابل توجهی نیز با مدیریت وزارتخانه‌ها در طرح‌های ملی استان هزینه شده که رقم آن قابل توجه است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: امسال همچنین ۵۲۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه‌ای به استان اختصاص داده شده که پیش بینی می شود تا پایان سال در پرداخت حقوق کارمندان دولت تحت تکلف سازمان مشکلی وجود نداشته باشد.

حضرتی با بیان اینکه در توزیع منابع مولفه هایی همچون «‌عدالت» و«‌شفافیت» به طور جدی اعمال می شود، تصریح کرد: اولویت تخصیص اعتبارات در اتمام پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: دو هزار و 200 پروژه نیمه‌تمام در شهرستان‌های 17 گانه آذربایجان‌غربی وجود دارند.

وی ادامه داد: برای اینکه در نظام فنی و اجرایی استان نشاطی ایجاد کنیم بیش از هزار میلیارد تومان در دو سال اخیر برای مطالبات پیمانکاران پرداخت شده است.

حضرتی ادامه داد: در تلاشیم تا بخش عمده ای از اعتبارات عمرانی استان در راستای توسعه حمل و نقل، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، کشاورزی، آب و آبفا، ورزش و جوانان تخصیص یابد تا مشکلات این حوزه ها رفع شود.

*ابلاغ 200 میلیارد تومان برای پروژه های دریاچه ارومیه

این مقام مسوول در ادامه سخنان خود اعتبارات احیای دریاچه ارومیه را اعلام کرد و افزود: امسال برای احیای دریاچه ارومیه مبلغ 200 میلیارد تومان ابلاغ شده و امید است که با تخصیص اعتبارات شاهد احیای دریاچه باشیم.

وی اذعان کرد: دولت برای مهار آبهای مرزی در استان بیش از پنج هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

حضرتی گفت: یکی از پروژه های انتقال آب از کانی‌سیب به دریاچه ارومیه است.

* استان در مسیر توسعه

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی با تاکید به اینکه استان در مسیر توسعه قرار دارد، گفت: برخی از شاخص های اقتصادی، نرخ تورم، نرخ بیکاری، فضای کسب و کار در استان روند بهبودپذیر و روند امیدبخشی را تجربه می کند.

وی راهبری توسعه استان، کمک به ایجاد زیرساخت ها و رصد توسعه استان را سه وظیفه مبنایی و محوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان عنوان و تصریح کرد: مباحث مربوط به بودجه ریزی عملیاتی بودجه های جاری، عمرانی، نظارت بر پروژه های عمرانی، راهبری امور پیمانکاران و مشاوران، تدوین برنامه های توسعه، آمار، اطلاعات و سرشماری ها، آموزش کارکنان دستگاه های اجرایی، ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی از جمله محورها و وظایف سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است.

حضرتی پر افزود: استان آذربایجان غربی نیازمند فضایی است که بتواند توسعه پایدار، متوازن و همه جانبه را محقق کند.

آذربایجان‌غربی طی سال‌های اخیر و پس از فعالیت دولت تدبیر و امید، همواره یکی از استان‌های دهگانه بالای جدول اختصاص اعتبار عمرانی در کشور بوده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا