اخبار
کد خبر : 9374 ۱۳۹۸/۱۱/۱۸   ۲۱:۱۳:۲۳

نگاه؛
سرگشتگي اصلاح‌طلبان در انتخابات

 

در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در زمستان 94، اصلاح‌طلبان به‌خاطر رد‌صلاحيت گسترده داوطلبان شاخص ناچار شده‌اند از نيروهاي رده‌هاي دوم و سوم که از فيلترهاي نظارتي گذشته بوده‌اند استفاده کنند و ليست مورد نظر خود را ارائه دهند.

نتيجه شمارش آرا حاکي از انتخاب بيش از نيمي از افرادي بوده که در ليست اميد جا داشته‌اند. با تشکيل مجلس اما فراکسيون اميد صرف‌نظر از بعضي نطق‌هاي خارق‌العاده توسط بعضي منتخبان سابقا گمنام، هيچ حرکت جمعي و در سطح ملي بروز نداده‌اند.

در زمستان 94 يکي از اهداف اصلاح‌طلبان و حاميان دولت جلوگيري از ورود افراد شاخص و راديکال اصولگرايان به هر دو مجلس شورا و خبرگان بوده و در اين مورد موفق نيز بوده‌اند ولي در مجموع اين ايده جذاب! پاسخگو نبوده است.

در اين دوره اما ظاهرا به هر دليل زاويه پرگار ترسيم دايره انتخاب اصلاح‌طلبان تندتر شده و ارائه ليست نصفه‌نيمه هم برايشان دشوار شده است. از طرفي مشکلات روزافزون جامعه و عدم‌وجود چشم‌انداز روشن براي حل آنها، هر دو جريان عمده سياسي را از چشم مردم انداخته است.

هر دو دولت حسن روحاني و مجلس دهم محصول مشارکت سياسي‌ اصلاح‌طلبان، اعتداليون و طيف ميانه‌رو اصولگرايان بوده اما بعد از استقرار، اين سه جريان عملا هيچ‌گونه مشارکت و همکاري‌اي با هم نداشته‌اند و در مواردي هم به عکس، در عوض طيف‌هاي تندروي اصولگرايان تصميم‌ساز و ميدان‌دار بوده‌اند.

جريان اصلاحات به رهبري رئيس دولت اصلاحات که تئوري گفت‌وگوي تمدن‌ها را در سازمان ملل ثبت کرده، در اين سال‌ها قادر نبوده است هيچ گفت‌وگويي را در هيچ سطحي در داخل با طيف‌هاي مختلف اصولگرايي شکل دهد و براي گشودن گره‌هاي موجود طرحي ارائه کند.

شايد بعضي از اصلاح‌طلبان نيز هنوز پيام مردم را نگرفته‌ و مايل باشند به هر قيمتي شده با تابلوي اين جريان به صحنه بيايند. اصلاح‌طلبان در اين دوره با دو مشکل اساسي مواجه هستند؛ مشکل اول نداشتن کانديداي تاييد صلاحيت شده به مقدار لازم، که حتي اگر حل شدني باشد مشکل دوم يعني کاهش احتمالي مشارکت مردم آنان را زمين‌گير خواهد کرد و «تکراري» در کار نخواهد بود.

اگر شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در‌صدد باشد با چانه‌زني، تعداد بيشتري از کانديداهاي رد‌صلاحيت‌ شده را برگرداند‌ باز هم هيچ شانسي براي برد نخواهد داشت، زيرا اگر سوخت لازم و کافي براي داغ کردن تنور انتخابات فراهم شود و مشارکت سياسي مردم بالا باشد شايد مجلسي در حد آرايش مجلس دهم شکل گيرد که البته دندان نخواهد داشت، اما اگر مشارکت سياسي پايين باشد، طبق نظر غالب کارشناسان، اصلاح‌طلبان، مخصوصا در کلانشهرها شانس زيادي براي ورود به مجلس نخواهند داشت و آنها بعد از خوردن پياز نظارت‌ها بايد چوب بي‌اعتنايي ملت را نيز بخورند. اما اصولگرايان به‌خصوص راديکال‌ها، سرمست از سرخوردگي و مشارکت اندک مردم (چنانکه برخي چهره‌هاي شناخته شده اين جريان اقرار کرده‌اند و بدون توجه به علت اصلي)، فقط به تسخير بهارستان مي‌انديشند.

سیدمجتبی ساداتی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا