اخبار
کد خبر : 9361 ۱۳۹۸/۱۱/۱۶   ۲۱:۵۶:۵۷

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی خبر داد
برخورداری بیش از ۷۱ درصد روستاهای استان از خدمات ارتباطی

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی گفت: بیش از ۷۱ درصد روستاهای استان دارای خدمات ارتباطی تلفن همراه، اینترنت و تلفن ثابت هستند.

به گزارش نای قلم، قاسم جلیلی نژاد در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از اینترنت پرسرعت برخوردارند که در نظر داریم تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۰۰ درصد روستاهای مذکور از اینترنت پرسرعت برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه سال گذشته در یک هزار و 409 روستای استان زیرساخت اینترنت پرسرعت فراهم شده است، افزود: در فاز دوم نیز پوشش یک هزار و 142 روستا در نظر گرفته شده است.

جلیلی نژاد اضافه کرد: از یک هزار و 142 روستا پوشش 267 روستا انجام شده و ۹۰ درصد زیرساخت و کارهای زیربنایی 875 روستای باقی مانده نیز تامین شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی ادامه داد: به منظور کاهش شکاف دیجیتالی شهر و روستا 56 دستگاه  ATM در دفاتر پیشخوان روستایی استان نصب شده و در فاز دوم اجرای این طرح نیز 46 دستگاه ATM در روستاها نصب می شود.

وی با بیان اینکه در توسعه فناوری اطلاعات، همه‌ باید دسترسی همگانی به اطلاعات داشته باشند، افزود: توسعه ارتباطی در مناطق روستایی و محروم در اولویت وزارت ارتباطات قرار دارد که در حال حاضر این برنامه در آذربایجان غربی محقق شده است.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برخی نقاط کور در جاده های استان وجود دارد که دلیل آن عدم وجود زیرساخت برق و دسترسی جاده است ولی در کل پوشش تعهد اپراتورها اکثرا انجام دادند.

 جلیلی نژاد اضافه کرد: در صورتی که زیرساخت های برق و جاده را در نقاط کور تامین شود اپراتورها آماده احداث ایستگاه و سرمایه گذاری هستند.

وی با اشاره به اینکه در این راستا مقرر شده مشکل نقاط کور در 200 کیلومتر از جاده های اصلی استان رفع شود، متذکر شد: بالای 70 درصد این مشکل رفع شده و 30 درصد باقیمانده اگر زیرساخت برق و جاده فراهم شود، اقدام می شود.

جلیلی نژاد در ادامه گفت: 99.4 درصد جمعیت آذربایجان غربی از پوشش ارتباطات تلفن همراه برخوردار هستند که میانگین کشوری در این حوزه 96.5 درصد است.

وی با اشاره به اینکه ضریب نفوذ اینترنت تلفن همراه در آذربایجان غربی 127 درصد و ضریب نفوذ دیتای تلفن همراه استان نیز 74 درصد است، اذعان کرد: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت استان مشترک اینترنت سیار هستند و یک میلیون و 126 هزار مشترک از اپراتور همراه اول، 996 هزار مشترک از اپراتور ایرانسل و 78‌هزار مشترک از اپراتور رایتل استفاره می کنند.

به گفته جلیلی نژاد ظرفیت پهنای باند ورودی استان ۱۳۶ برابر و شبکه انتقال هم ۶۶ برابر شده است.

وی در خصوص دفاتر پیشخوان نیز توضیح داد: در حال حاضر ۲۴۵ دفتر پیشخوان دولت شهری و ۵۰۰ دفتر Ict روستایی در استان فعال است.

*ایجاد ایستگاه فضایی در آذربایجان غربی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی گفت: به منظور سنجش اطلاعات ماهواره‌ای در سطح بین الملل و ملی در شهرستان سلماس ایستگاه فضایی ایجاد می‌شود.

وی اذعان کرد: ایستگاه فضایی سلماس یکی از چهار ایستگاه فضایی کشور است که به منظور سنجش اطلاعات ماهواره‌ای در سطح بین الملل و ملی در شهرستان سلماس ایجاد می‌شود.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی از تحویل موقت زمین ایستگاه فضایی ثابت سلماس خبر داد و گفت: راه اندازی ایستگاه فضایی ثابت در سلماس با تحویل زمین به وسعت 40 هکتار کلید خورده است.

جلیلی نژاد اظهار کرد: ایستگاه زمینی سلماس به عنوان یکی از چهار ایستگاه اصلی کشور وظیفه کنترل و بهره‌برداری از ماهواره‌های ساخته شده در کشور و نیز دریافت تصاویر ماهواره‌ای جدید و ارائه آن به کاربران و سازمان‌های بهره‌بردار از جمله جهاد کشاورزی و مدیریت بحران و همچنین استارتاپ‌های فضایی برای توسعه کسب و کارهای فضاپایه را عهده دار است.

او همچنین از ایجاد مرکز اطلاعات یا دیتا سنتر در منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از سه قطب اصلی دیتا سنتر کشور خبر داد.

جلیلی نژاد توضیح داد: این مرکز توسط بخش خصوصی راه اندازی می شود که پس از راه اندازی، دو مرکز اطلاعات بین المللی روسیه و فرانکفورت را به هم وصل می‌کند.

دیتاسنتر به مرکز داده به مجموعه ای از سرویس‌دهنده ها، زیرساخت های ارتباطی، امنیتی و تجهیزات الکترونیکی گفته می‌شود که برای ارائه، نگهداری و پشتیبانی از سرویس‌های تحت شبکه (اینترنت، اینترانت، اکسترانت) استفاده می‌شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا