اخبار
کد خبر : 935 ۱۳۹۴/۰۸/۱۱   

وقوع سرقت در آذربایجان غربی 20 درصد کاهش یافت

* میانگین گروه سنی سارقان در استان 20 تا 30 سال است

سرقت یکی از جرایم مهم جوامع و عملی است که در گذشته های دور نیز وجود داشته و به اشکال مختلف صورت می گرفته است.

امروزه به لحاظ پیچیدگی روابط اجتماعی و وجود رابطه اجتناب ناپذیر در زندگی شهروندان، سرقت نه تنها شخص مالباخته، بلکه به موازات آن امنیت جامعه را نیز متزلزل می‏کند و انگیزه کار و تلاش و سرمایه‏گذاری را از بین می‏برد. سرقت موجب افزایش هزینه‏های تولید می‏شود و بخش‏های زیادی از بیت المال و سایر امکانات کشور باید صرف پیشگیری از سرقت و مبارزه با تبهکاران و سارقان، اداره زندان‏ها، تأمین زندگی خانواده‏های زندانیان و غیر آن شود، که آثار زیانبار آن بر مصرف کننده‏ها و شهروندان تحمیل و اضطراب و نگرانی دامنگیر خانواده‏ها می‏شود و از لحاظ سیاسی، امنیت داخلی مخدوش شده و موجبات نارضایتی و اعتراض مردم را فراهم می‏کند.

براساس اعلام جامعه شناسان عدم رعايت اصول اخلا‌قي، موازين سالم و ارزش‌هاي پذيرفته شده در مسير زندگي، تورم و نابساماني اقتصادي از طريق ايجاد فقر اجتماعي، واداشتن افراد به كارهاي كاذب و عدم تأمين حداقل معيشت، عدم تربيت صحيح و كامل، ناآگاهي و پايين بودن سطح شعور اجتماعي و فرهنگ در برخي خانواده‌ها، تنزل در اركان خانواده به هر شكل و به هر علت و نبود كنترل و فقدان مراقبت لا‌زم از سوي والدين از جمله عوامل موثر در سرقت هستند.

رئیس پلیس آگاهی آذربایجان غربی امروز در جمع خبرنگاران از کاهش 20 درصدی وقوع سرقت در هفت ماه امسال خبر داد و گفت: در این مدت چهار هزار و 927 فقره انواع سرقت در شهرستان های مختلف آذربایجان غربی توسط نیروی انتظامی کشف شده است.

سامان غنی زاده اظهار کرد: با کشف این تعداد سرقت، دو هزار و 428 نفر سارق و 34 نفر مالخر در آذربایجان غربی دستگیر شده اند.

وی افزود: از این تعداد یک هزار و 821 نفر سارق که 74 درصد دستگیرشدگان را تشکیل می دهند، سابقه اعتیاد به مواد مخدر و یک هزار و 523 نفر از سارقان دستگیر شده سابقه سرقت دارند و یک هزار و 651 نفر از سارقان نیز بیکار بوده اند.

رئیس پلیس آگاهی استان تعداد سارقان دستگیر شده زن را 44 نفر اعلام و تصریح کرد: در هفت ماه امسال در مجموع 101 میلیارد ریال اموال سرقتی در آذربایجان غربی کشف شده است.

وی با اشاره به راه اندازی قرارگاه تشدید مبارزه با سرقت از اوایل سال گذشته در آذربایجان غربی، اظهار کرد: با توجه به عملکرد این قرارگاه سال گذشاه به عنوان دومین قرارگاه فعال در سطح کشور شناخته شد و مورد تجلیل قرار گرفت.

غنی‌زاده همچنین میانگین گروه سنی سارقان را 20 تا 30 سال اعلام و اضافه کرد: ارزش ریالی اموال مکشوفه امسال 10 میلیارد و 127 میلیون تومان بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود علت کاهش وقوع سرقت را افزایش آگاهی مردم در خصوص پیشگیری از بروز سرقت، تلاش شبانه روزی ماموران نیروی انتظامی در بخش های مختلف و همچنین دستگیری سارقان به ویژه سارقان سابقه دار عنوان کرد.

به نظر می رسد به منظور مقابله با سرقت، اقدامات پيشگيرانه نظیر جلب نظر خانواده‌ها به عواقب و مصيبت‌هاي ناشي از اختلا‌فات خانوادگي به ويژه طلا‌ق، عدم مراقبت و كنترل فرزندان و ضرورت توجه به امور آنان، آموزش عمومي‌در مورد راه‌هاي پيشگيري از سرقت و افزايش مراقبت‌هاي حفاظتي و ايمني، ايجاد محيطي ناامن براي سارقان تا همواره از ارتكاب سرقت نگران باشند، توجه اساسي و واقعي به مسائل اقتصادي جامعه به ويژه توجه به امر تورم مبارزه با ابهام‌ها در اين زمينه، ايجاد آرامش و احساس امنيت از اين جهت، فقرزدايي، سعي در فراهم نمودن زمينه تعادل اقتصادي در يك جامعه و برنامه‌ريزي اقتصادي و مبارزه جدي با بيكاري كاذب كه ناشي از وجود مشاغلي نظير دستفروشي، سيگارفروشي و تكدي‌گري در جامعه است، را مي‌توان مورد توجه قرار داد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا